Nagy bajban a Google

Leonie Brinkema szövetségi bíró

Újabb súlyos csapás érte a Google-t: kevesebb mint egy éven belül másodszor is bíróság mondta ki, hogy a cég visszaélt piaci erőfölényével. Ezúttal nem a keresőmotor, hanem a digitális hirdetési hálózat került a célkeresztbe. A virginiai Leonie Brinkema (képünkön) szövetségi bíró szerint a Google illegálisan használta ki hirdetési technológiáját, hogy tovább hizlalja azt a gigabirodalmat, amelynek értéke ma már meghaladja az 1,8 billió dollárt.

A friss döntés egy újabb mérföldkő abban a többéves antitröszt-hadjáratban, amit először Donald Trump elnöksége alatt indított el az amerikai Igazságügyi Minisztérium (DOJ) a keresőóriás ellen, majd Joe Biden kormányzása alatt újabb lendületet vett – ezúttal a digitális hirdetési piacot célba véve. A cél: visszaszorítani azt a hatalmat, amelyet a Google a Szilícium-völgyi garázsból indulva 1998 óta felépített. Bár eddig mindkét ügyben az állam győzött, a történetnek koránt sincs vége. A Google természetesen fellebbez, miközben közben már teljes erővel veti bele magát a mesterséges intelligencia aranylázába.

Következik a büntetési szakasz – jöhet a Chrome eladása?

A mostani ügy következő fázisa, a büntetésről szóló eljárás, várhatóan az év végén vagy 2026 elején indulhat. Ezzel párhuzamosan a keresőmotoros perben már hétfőn megkezdődnek a „jogorvoslati meghallgatások” Washingtonban, ahol a DOJ jogászai azt próbálják elérni, hogy a bíróság kötelezze a Google-t például a Chrome böngésző eladására.

A hirdetési birodalom: minden a DoubleClick-kel kezdődött

Brinkema 115 oldalas döntése annak a hirdetési gépezetnek a működésére koncentrál, amelyet a Google az elmúlt 17 évben épített ki – nemcsak a keresőmotorja, hanem a Chrome böngésző, a YouTube és a Google Térkép köré is. A hálózat kulcseleme a 2008-as DoubleClick-felvásárlás volt, amelyet az amerikai hatóságok akkor még jóváhagytak, anélkül hogy felismerték volna: ezzel egy olyan rendszer alapjait tették le, amelyben a Google manipulálhatja az árakat egy olyan ökoszisztémában, amelyet honlapok ezrei használnak bevételszerzésre.

A DOJ ügyvédei szerint a Google három kulcsterületen szerzett domináns pozíciót: ahol a weboldalak hirdetési helyeket kínálnak, ahol a hirdetők megjelenítik azokat, és az aukciós rendszerekben, amelyek ezredmásodpercek alatt párosítják a keresletet a kínálattal.

Brutális összefonódások – szerződésekkel és technológiával betonozta be magát a Google

A tavalyi, Hálaadás előtti hosszú tárgyalássorozat után Brinkema végül elutasította ugyan a DOJ azon állítását, hogy a Google a hirdetőket is kihasználta volna, de világosan kimondta: a techcég visszaélt a hatalmával, és ezzel ellehetetlenítette a versenyt – különösen a kiadóvállalatok szenvedték meg, akik rákényszerültek a keresőgigász hálózatára.

„Több mint egy évtizeden át a Google szerződéses szabályzatokon és technológiai integráción keresztül összekötötte a kiadói hirdetésszervert és az aukciós rendszert. Ez lehetővé tette számára, hogy monopóliumát kiépítse és fenntartsa ezekben a piacokban. A vállalat még tovább mélyítette pozícióját antikompetitív irányelvekkel, és azáltal, hogy megszüntette a versenyképes termékfunkciókat” – írja Brinkema.

Van mentség

Brinkema ugyanakkor azt is megállapította, hogy önmagukban sem a DoubleClick, sem a későbbi Admeld felvásárlása nem minősül törvénysértőnek. „A DOJ nem tudta bizonyítani, hogy ezek az akvizíciók versenyellenesek lettek volna. Bár ezek segítettek a Google-nek, hogy monopóliumot építsen két egymással összefüggő ad tech piacon, önmagukban nem elegendők annak bizonyítására, hogy a Google kizáró magatartással tartotta fent hatalmát” — jelentette ki a bíró.

Az USA főügyésze szerint azonban mérföldkő. „Ez mérföldkő a digitális közélet monopolizálása elleni harcban” – nyilatkozta Pamela Bondi amerikai főügyész. A kérdés már csak az: meddig bírja még a Google a jogi ostromot – és mekkora árat kell végül fizetnie a dominanciáért.

A keresőcég hivatalosan is bejelentette: fellebbez a legújabb bírósági döntés ellen, amely a DOJ keresete nyomán a hirdetési üzletágát vette célba. „Nem értünk egyet a bíróság döntésével a kiadóknak szánt hirdetési eszközeinkkel kapcsolatban. A kiadók számos lehetőség közül választhatnak, és ők azért döntenek mellettünk, mert a hirdetéstechnológiai eszközeink egyszerűek, megfizethetők és hatékonyak” – nyilatkozta Lee-Anne Mulholland, a Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke.

Az ögyészek a hírmédiát ért károkra fókuszáltak

Ahogy a keresőpiaci perben is, a Google ezúttal is határozottan tagadta a DOJ vádjait. Ügyvédeik azzal érveltek, hogy a kormány egy rég elavult piaci modellre építette az ügyet – olyan képet festett, ami még tíz éve volt releváns –, miközben teljesen figyelmen kívül hagyta a ma már sokkal versenyképesebb digitális hirdetési piacot, amelyben a Meta (Facebook), az Amazon, a Microsoft és a Comcast is komoly szereplők. A Google ügyvédje, Karen Dunn azzal figurázta ki a kormány piaci definícióját a nyitóbeszédében, hogy azt egy „időkapszulához” hasonlította, amelyben „egy BlackBerry, egy iPod és egy Blockbuster tagsági kártya” található – vagyis totálisan elavult szemléletre épít.

A per során a minisztérium jogászai főként a hírmédiát ért károkra fókuszáltak, amiket szerintük a Google piaci fölénye okoz. A USA Today kiadója, a Gannett, illetve a The Wall Street Journal-t jegyző News Corp tanúi is arról számoltak be, mennyire nehéz dolguk van, és milyen kevés valódi alternatíva létezik a Google hirdetéstechnológiáján kívül. A kormány érvelése szerint ezek a cégek nagyrészt online hirdetésekből tartják fenn magukat, így biztosítva, hogy a tartalmaik ingyenesen elérhetők legyenek az olvasóknak.

Elemzők előre jelezték a döntést

Most a kormány akár meg is próbálhatja lebontani a Google hirdetési rendszerét. Az ügy több mint két éve indult a Biden-adminisztráció alatt, és már akkor is világos volt: a DOJ legalább a Google Ad Manager eladását akarja elérni – ez az a platform, amelyet weboldalak használnak a hirdetések kezelésére és értékesítésére a Google hirdetési piacterén keresztül — írja cikkében az Associated Press szakújságírója, Michael Liedtke.

A bíró döntése nem lepte meg a piacot – olyan elemzők, mint Brian Pitz a BMO Markets-től már korábban is előrejelezték, hogy a keresőóriás valószínűleg veszíteni fog, így a befektetők részben felkészültek a csapásra. Az Alphabet (a Google anyavállalata) részvényei ennek ellenére csütörtökön közel egy százalékot estek, 151,22 dolláron zárták a napot. Az Alphabet részvényei idén eddig húsz százalékot estek. És nem ez az egyetlen front, ahol a Google háborút vív: még mindig küzdenek a 2023-as esküdtszéki ítélettel is, amely szerint az Androidos okostelefonok Play Áruháza is jogellenes monopóliumnak számít.

Friss

A trösztellenes per hétfői kezdőnapján az amerikai Igazságügyi Minisztérium (DOJ) ügyvédje kijelentette, hogy a Google-ra szigorú intézkedéseket kell kiróni annak megakadályozására, hogy mesterséges intelligencia termékeit felhasználva tovább növelje dominanciáját az online keresések terén. A DOJ és az állami főügyészek arra törekednek, hogy a Google-t rákényszerítse Chrome böngészőjének eladására és más intézkedésekre a verseny helyreállítása érdekében, még akkor is, amikor a keresés fejlődik és átfedésbe kerül a generatív AI termékekkel, mint például a ChatGPT. A tárgyalás során a Perplexity AI és az OpenAI képviselői fognak tanúskodni arról, hogyan fedik át egymást a keresés és az AI, valamint arról, hogy a Google dominanciája hogyan befolyásolja üzleti tevékenységüket. A DOJ és az állami főügyészek széles koalíciója arra törekszik, hogy a Google-t rákényszerítse Chrome böngészőjének eladására és más intézkedésekre a verseny helyreállítása érdekében, még akkor is, amikor a keresés fejlődik és átfedésbe kerül a generatív AI termékekkel, mint például a ChatGPT. A tárgyalás során a Perplexity AI és az OpenAI képviselői fognak tanúskodni arról, hogyan fedik át egymást a keresés és az AI, valamint arról, hogy a Google dominanciája hogyan befolyásolja üzleti tevékenységüket.

English summary

A US federal judge has declared Google an illegal monopoly for its digital ad network practices. This ruling marks the second time in under a year that Google has been labeled an abusive monopolist. Specifically, the court found that Google illegally exploited its online marketing technology. Consequently, this exploitation boosted the profits of its extensive internet empire. Previously, a separate decision in August concluded that Google’s search engine also illegally stifled competition. Following a Justice Department lawsuit initiated during the Trump administration and continuing under Biden, Google now faces penalties in its ad business. The next phase of this case will determine the specific penalties Google will face. Despite these legal setbacks, Google intends to appeal both monopoly rulings. Moreover, the company is actively pursuing advancements in artificial intelligence. It’s worth noting that the judge’s decision focused on Google’s ad technology built over the past 17 years. Ultimately, this ruling represents a significant development in the ongoing scrutiny of Google’s market power.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fel!