Mostohán bánik az it-szakma az általános iskolákkal

Simon-AttilaAz informatika ma már az élet megkerülhetetlen része, az ezzel kapcsolatos készségek és képességek nagy részét el kellene sajátítaniuk a középiskola előtt a gyerekeknek — állítja Simon Attila. A Qualysoft vezérigazgatóját kérdeztük a szakma szerint hiányzó tízezer informatikai állásról.

– A szakma szerint nagyjából tízezer informatikai állás van ma betöltetlenül Magyarországon. Jól gondolom, hogy ezeknek az állásoknak a túlnyomó többsége programozói állás?
– A tízezer állás azt jelenti, hogy a jelenlegi informatikai piac ennyi munkahelyet lenne képes létrehozni. Tehát, ha lenne ennyi szabad programozó, őket el lehetne látni munkával. Mivel azonban ők nem érhetők el, ezért ennyivel kevesebb informatikai projekt indul, vagy csak később valósul meg. Fontos még megjegyezni, hogy nagyon sok multinacionális vállalat hoz Magyarországra szolgáltatói tevékenységet. Erről a területről, az üzemeltetés, a helpdesk, a support területéről is rengeteg, nyelveket beszélő informatikus hiányzik.

– Ha a nemlétező tízezer informatikus rázúdulna a piacra, az erősen lenyomná a béreket?
– Nagy valószínűséggel igen, hiszen a jelenlegi hiánynak van egy bérfelhajtó hatása. Bizonyos részterületeken 20-25 százalékos bérigény-növekedést tapasztaltunk 2013 óta, ezt az igénynövekedést nyilván visszafogná a nagyobb munkaerő-kínálat.

– Azt látom, hogy a szakma érdekvédelmi szervezetei a felsőoktatás körül aktívan kifejtik véleményüket, a középiskolásokat is egy-egy akcióval próbálják megszólítani, de az általános iskolásokkal nem törődnek. Ugyanígy járnak el a vállalatok, némiképp érthető módon, hiszen nekik a rövidtávú problémák a húsba vágóak. Ön szerint helyes ez a gyakorlat?
– Nem tartom helyesnek. Személyesen is részt veszek az IVSZ munkájában, s azt látom, hogy ugyan már történt előrelépés az oktatás fejlesztésének kérdésében, de ezen még lehet és kell is fejleszteni. . Nekem is általános iskolás korú gyermekeim vannak. Az informatika ma már az élet megkerülhetetlen része, az ezzel kapcsolatos készségek és képességek nagy részét el kellene sajátítaniuk a középiskola előtt a gyerekeknek. Ez a játszva, játékosan tanulás, – idegen szóval a gamification -, amelyre a hazai oktatásban is nagy szükség lenne.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.