Most jó lenni Origónak

BarcziImreMa este nyolc órakor új arculatot kap az Origo.hu. A fejlesztő csapat egyik tagját, Barczi “Blumi” Imrét kérdeztük az oldal  metamorfózisáról.

– Feltűnő a hasonlóság a 444-el. Már ott is gondolkoztam azon, hogy tényleg a gyengén látókra hajtanak? Mi a koncepciója a nagy méretű címeknek, és annak, hogy szinte csak a címek vannak a nyitóoldalon?
– Szerintem a Népszabadság vagy a New York Times se a gyengénlátókra hajt, a klasszikus sajtótipográfia használja a nagybetűket, a weben eddig a technikai korlátok – és persze a first view mítosza – miatt nélkülöztük ezeket. A 444 amúgy nem hasonlít a mi dizájnunkra, csak arról van szó, hogy mindketten követünk néhány aktuális dizájntrendet. A két csapatban persze volt átfedés, ez is okozhat hasonlóságot bizonyos részletekben.

– Voltak viták a koncepcióról? Milyen pro és kontra érvek hangoztak el?
– A koncepcióban nem nagyon volt vita, mindannyian egy olvashatóbb, látványosabb, kontrasztosabb, újságszerűbb origót szerettünk volna. A megvalósítás módjában, abban, hogy milyen konkrét megoldásokat használjunk, természetesen sok vita és pepecselés zajlott.

– Mennyi fejlesztő, mennyit dolgozott az oldalon?
– Két dizájner, két frontendes és két backendes, de a pontos számot nehéz megmondani, mert a szervezetből sokan vettek részt a megvalósításban, viszont más origós feladatokat is elláttak közben. A gyártás nagyjából két hónapot vett igénybe, a tervezés pedig előtte körülbelül három hónapot.

– A felület változása miatt mennyire kellett a site motorját, a belsejét átalakítani? (volt-e adatbázis-kezelő, webszerver csere? Ezekről, a technológiáról mit lehet tudni?
– Nem sok minden változott a mélyben, a megszokott infrastruktúra maradt. (Csak nagyjából tudom, milyen szerverszoftvereket használunk.) A legnagyobb technológiai változás az volt, hogy a szerkesztőségi rendszerbe be kellett építeni egy új, erősen javascriptes WYSIWYG címlapszerkesztőt, mert a régihez az új túl komplex volt, de azt akartuk, hogy rugalmasan és nagyon gyorsan lehessen szerkeszteni a címlapunkat.

– Az Origo.hu vezetése milyen célokat fogalmazott meg a fejlesztés  megkezdésekor? Mi volt a céljuk, miért vágtak bele?
– Több látogatót szeretnének az oldalra, de nem ez volt a munka meghatározó csapásiránya. Úgy tapasztaltam az Origo vezetése is vágja, hogy bullshitek megfogalmazásával csak belezavarna a munkába. A célokat nagyjából magunknak fogalmaztuk meg, ez az előbb említett pár szóval írható le, vagy legrövidebben talán úgy, hogy az origo legyen egy olvasható, olvasásra ingerlő, látványos, ergonómikus újság. Nyilván van annak is valamilyen mondjuk – presztízs- értéke, hogy a versenytársakat megelőzve kapott az origo modern dizájnt, de ez a hype része elmúlik pár hét alatt, onnan csak az számít, szeretnek-e itt olvasni a látogatók vagy elmennek inkább máshova.

– Maradéktalanul elégedett vagy az eredménnyel, vagy van olyan, amit másképp csináltál volna?
– Természetesen nem, sok kompromisszumot kellett kötnünk, én például a fejlécszínnel egyáltalán nem vagyok kibékülve. De ez nem az én újságom, nem én hozom a döntéseket, hanem a csapat (ami itt négy embert jelentett, Bellay Szilvit, Gazda Albertet és Uj Pétert és engem). Ilyen helyzetben néha meg kell hajlani a többiek akarat előtt még úgyis, ha érzed, neked van igazad 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Next Post

Tetkó válthatja le a jelszót

sze jún 5 , 2013
  A Motorola bejelentette, hogy olyan alternatív megoldásokat keres a hagyományos jelszavak leváltására, amelyek segítségével a jelenleginél biztonságosabb módon lehet bejelentkezni a webes szolgáltatásokba vagy hozzáférni a mobilos eszközökhöz. A kaliforniai D11 konferencián olyan érdekes ötletek bukkantak fel, mint az elektronikus tetoválások és a autentikációs tabletták, amelyeket a felhasználóknak le […]

Friss, ropogós