Az európai átlagnál szabályosabban tájékoztatnak a használt termékeket online árusító hazai vállalkozások, de akadnak hiányosságok.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának közös vizsgálatában, amely a használt termékeket online árusító vállalkozások gyakorlataira fókuszált. A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy míg európai szinten a kereskedők közel fele nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat jogaikról, addig a hazai vállalkozások többsége szabályszerűen jár el. A GVH a vizsgálat során így is feltárt egyes hiányosságokat.
Az Európai Bizottság (EB), huszonöt uniós tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai közös akciójuk során összesen 356 használt termékeket online árusító kereskedőt vizsgáltak meg azzal a céllal, hogy felmérjék, mennyire felelnek meg az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. A munkát koordináló Európai Bizottság március első felében tette közzé összefoglalóját annak eredményeiről.
A vizsgálat eredményei alapján összesen 185 vizsgált kereskedő hiányosan, vagy nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat. A kereskedők negyven százaléka nem tájékoztatta a fogyasztókat elállási jogaikról, ötvenhét százaléka nem tartotta be a minimum egyéves szavatossági idő biztosítását harmincnégy százaléka környezet-tudatossági, zöld állításokat alkalmazott az oldalon, ezek közül azonban húsz százalék esetében nem voltak kellően alátámasztva az állítások, míg huszonöt százalék esetében egyértelműen hamis, vagy megtévesztő állításokról volt szó.
A hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást ad
A GVH a gyorselemzés keretében tizenkét vállalkozás gyakorlatait vizsgálta meg, amelyek ruhákat, kiegészítőket elektronikai termékeket és bútorokat értékesítenek. A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy a hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást adott a fogyasztók jogait illetően.
- A GVH vizsgálói az esetek 25 százalékában tapasztalták, hogy elmaradt a tizennégy napos elállási jogról való tájékoztatás a honlapon.
- A honlapok tizenhat százalékán a törvényben előírt legalább egyéves időtartamnál rövidebb időszakban jelölték meg azt a határidőt, amíg a fogyasztó a termék (vásárláskor nem ismert) hibája miatt szavatossági igényt érvényesíthet.
- A vállalkozások egyértelműen jelezték a termékek használt jellegét, ugyanakkor az esetek harmadában nem adtak egyértelmű tájékoztatást a termék „használtsági” állapotáról.
- A vállalkozások egyharmada tett arra vonatkozó utalást, hogy a használt termék vásárlása „környezettudatos”, „fenntartható”, avagy „zöld”, azonban nem támasztotta alá ezen állítását.
English summary A recent EU-wide investigation, involving the Hungarian Competition Authority (GVH), examined the practices of online sellers of second-hand goods. The study revealed that while Hungarian businesses generally provide more accurate consumer information than the European average, some shortcomings still exist. Across Europe, nearly half of the examined traders failed to properly inform consumers about their rights. Key issues included lack of information on withdrawal rights, non-compliance with minimum warranty periods, and unsubstantiated or misleading environmental claims. In Hungary, the GVH analyzed 12 businesses and found that most provided correct consumer rights information, indicating better compliance compared to the broader European trend. |