Még mindig a mobilhívás az úr Magyarországon
Bár a mobilinternet-forgalom látványosan nő, és egyre több az online hívás, a hagyományos mobiltelefon-hálózat továbbra is vezeti a „népszerűségi listát”.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss mobilpiaci felmérése szerint az elmúlt év végén közel tízmillió mobil-előfizetés volt hazánkban, ezek 78 százalékával interneteztek és telefonáltak is, míg 18 százalékot csak hívásokra használtak. Az igazán érdekes adat azonban, hogy az internetes telefonálás még nem tudta letaszítani a trónról a klasszikus mobilhívásokat: a 16 éves és idősebb internetezők 43 százaléka napi szinten telefonál hagyományos módon, míg netes hívást 33 százalék kezdeményez rendszeresen.
Az NMHH kutatása rávilágít arra is, hogy a telefonálási módot nagyrészt a beszélgetőpartner személye határozza meg. Míg a hivatalos ügyintézések és munkahelyi hívások döntően mobilhálózaton történnek (79 százalék), addig a külföldön élő ismerősöket és rokonokat az emberek többsége inkább online platformokon, például Messengeren vagy Viberen keresztül hívja fel — részben a magas nemzetközi percdíjak, részben a videohívások lehetősége miatt.
A felmérésből az is kiderült, hogy a mobilinternet-használat három év alatt több mint duplájára nőtt Magyarországon: 2021-ben még havi hét gigabyte-ot, míg 2024-re már átlagosan tizenöt gigabyte-ot forgalmaznak a felhasználók. Ennek egy részét persze épp az online hívások és videócsevegések generálják.
Bár sokan gondolnák, hogy a fiatalabb generáció teljesen átvette a terepet a digitális platformokon, a kutatás szerint még a napi szinten interneten telefonálók is gyakran használnak hagyományos mobilhívást. Különösen érdekes, hogy amikor idősebb családtagokkal beszélgetnek, vagy hivatalos ügyeket intéznek, ők is a mobilhálózatot választják. Ugyanakkor a gyerekekkel és unokákkal folytatott hívásoknál már jóval nagyobb arányban veszik elő az online csatornákat.
A számok tehát azt mutatják: a digitalizáció tempója gyors, de a mobilhívásnak még hosszú évei lehetnek a magyar felhasználók körében.
English summary
|