Még mindig a mobilhívás az úr Magyarországon

Bár a mobilinternet-forgalom látványosan nő, és egyre több az online hívás, a hagyományos mobiltelefon-hálózat továbbra is vezeti a „népszerűségi listát”.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss mobilpiaci felmérése szerint az elmúlt év végén közel tízmillió mobil-előfizetés volt hazánkban, ezek 78 százalékával interneteztek és telefonáltak is, míg 18 százalékot csak hívásokra használtak. Az igazán érdekes adat azonban, hogy az internetes telefonálás még nem tudta letaszítani a trónról a klasszikus mobilhívásokat: a 16 éves és idősebb internetezők 43 százaléka napi szinten telefonál hagyományos módon, míg netes hívást 33 százalék kezdeményez rendszeresen.

Az NMHH kutatása rávilágít arra is, hogy a telefonálási módot nagyrészt a beszélgetőpartner személye határozza meg. Míg a hivatalos ügyintézések és munkahelyi hívások döntően mobilhálózaton történnek (79 százalék), addig a külföldön élő ismerősöket és rokonokat az emberek többsége inkább online platformokon, például Messengeren vagy Viberen keresztül hívja fel — részben a magas nemzetközi percdíjak, részben a videohívások lehetősége miatt.

A felmérésből az is kiderült, hogy a mobilinternet-használat három év alatt több mint duplájára nőtt Magyarországon: 2021-ben még havi hét gigabyte-ot, míg 2024-re már átlagosan tizenöt gigabyte-ot forgalmaznak a felhasználók. Ennek egy részét persze épp az online hívások és videócsevegések generálják.

Bár sokan gondolnák, hogy a fiatalabb generáció teljesen átvette a terepet a digitális platformokon, a kutatás szerint még a napi szinten interneten telefonálók is gyakran használnak hagyományos mobilhívást. Különösen érdekes, hogy amikor idősebb családtagokkal beszélgetnek, vagy hivatalos ügyeket intéznek, ők is a mobilhálózatot választják. Ugyanakkor a gyerekekkel és unokákkal folytatott hívásoknál már jóval nagyobb arányban veszik elő az online csatornákat.

A számok tehát azt mutatják: a digitalizáció tempója gyors, de a mobilhívásnak még hosszú évei lehetnek a magyar felhasználók körében.

English summary

Despite the significant growth in mobile internet traffic and online calls in Hungary, traditional mobile phone networks remain more popular. According to a recent NMHH survey, while 78% of the nearly 10 million mobile subscriptions are used for both internet and calls, 43% of internet users aged 16 and over still make traditional mobile calls daily, compared to 33% for online calls. The choice of calling method often depends on the recipient, with official and work calls mainly using mobile networks, while international calls favor online platforms. Mobile internet usage has more than doubled in three years, but traditional mobile calls still hold a strong position across all age groups, especially for older relatives and official matters.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük