Máshol így működik az e-jegyrendszer XI.

Sanghaj-metroA Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a napokban írta alá a fővárosi elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére vonatkozó szerződést. Sorozatunkban az elektronikus jegyrendszer működésének külföldi példáit mutatjuk be.

A legnagyobb kínai városok – így Peking, Sanghaj vagy Kuangcsou – tömegközlekedési eszközein jellemzően a 2000-es évek elejétől rádiófrenkenciát használó, elektronikus jegyrendszer működik. A belépést egyszer használatos jegyek és tetszés szerinti összeggel feltölthető elektronikus okoskártyák teszik lehetővé, az utanként fizetendő összeg távolságtól függően változik — írja az MTI.

A 232 állomást összefogó, napi átlagos 10 milliós utasszámával a világ legforgalmasabbjának számító pekingi metróban 2003-ban vezették be az Yikatong nevet kapott okoskártyát. A metróbejáratnál, illetve a buszok elejében felszerelt elektronikus jelvevőkhöz közel tartott, érintést sem igénylő kártya a földalattin túl a városi buszokon és taxikban is használható, később parkolási- és autópályadíjak fizetési eszközévé is kívánják fejleszteni. Yikatongot jelenleg mintegy ötvenmillióan használnak a kínai fővárosban.

Hasonló rendszer 1999-ben debütált az 538 kilométerével a világ leghosszabbjának számító sanghaji metróban, melyet a városi felszíni-, földalatti- és vízi tömegközlekedésen kívül mára már a nagyobb környező városokban, így Szucsouban, Hangcsouban, Vuhsziban is elfogadnak. A kártya többféle formában kapható, így például telefonhátlapra ragasztható matricaként, de okosóraként is forgalmazzák.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.