Máshol így működik az e-jegyrendszer IX.

prága-jegyA Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a napokban írta alá a fővárosi elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére vonatkozó szerződést. Sorozatunkban az elektronikus jegyrendszer működésének külföldi példáit mutatjuk be.

Prágában az elektronikus jegyrendszer Opencard néven már néhány éve működik. Az első kártyákat 2007 augusztusában adták ki, de az érdeklődés irántuk csak 2009 januárjában ugrott meg, amióta a kártyát már a prágai tömegközlekedésben is – autóbusz, villamos, metró, vonat – elektronikus jegyként lehet használni. Az Opencard kártya ugyanis több mindenre használható: például fizethető vele a parkolás és kedvezményt nyújt a múzeumokba, kiállításokra, könyvtárakba — írja az MTI.

A prágai közlekedési vállalat szerint eddig 1,25 millió kártyát váltottak ki a prágaiak, illetve a fővárosba érkező turisták. A vállalat kimutatása szerint az Opencard tulajdonosok döntő többsége, mintegy 900 ezer ember kizárólag a tömegközlekedésben használja a kártyát. Az Opencard használata egyszerű: a kártyára fel kell tölteni a prágai tömegközlekedés különböző bérleteit, s így az illetőnek már nem kell jegyet váltania a tömegközlekedési eszközökre. A kártyát a revizorok ellenőrzik. Prágában egységes a jegyrendszer, a jegyek minden közlekedési eszközre érvényesek.

A kártya feltöltését számos helyen – a közlekedési vállalat irodái, könyvtárak, automaták – lehet elvégezni. Lehetőség van az interneten keresztüli feltöltésre is. Az Opencard projekt, amelyet a városi tanács 2005-ben hagyott jóvá, eddig 1,35 milliárd koronájába került a városnak, ami a sokak szerint indokolatlanul magas összeg. (Folytatjuk.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.