Marks & Spencer-saga: A hackerek hozzáfértek az ügyféladatokhoz
A brit kiskereskedelmi lánc, a Marks & Spencer bejelentette, hogy egy kiber támadás során ügyfeleinek személyes adataihoz is hozzáfértek. Az incidens több mint három hete bénítja meg a társaság online működését.
A brit üzleti élet egyik legismertebb szereplője, a Marks & Spencer (M&S) április 25-én függesztette fel az online rendelések fogadását, részvényárfolyama pedig tizenöt százalékkal esett a húsvéti hétvége óta, amikor az első rendelési problémák jelentkeztek. Széles körben elterjedt vélemény, hogy a kiskereskedő zsarolóvírus-támadás áldozata lett, ahol bűnözők behatolnak a vállalatok számítógépes rendszereibe, titkosítják azokat, és váltságdíjat követelnek a kontroll visszaállítása előtt. A M&S közölte, hogy néhány ügyféladatot megszereztek, az incidens „kifinomult jellegét” okolva, és tájékoztatni fogja az érintett vásárlókat a problémáról.
Azonban a M&S hangsúlyozta közleményében, hogy a megszerzett adatok nem tartalmaznak felhasználható fizetési vagy bankkártyaadatokat, mivel ezeket nem tárolják rendszereikben, továbbá nem érintettek a felhasználói fiókok jelszavai sem. Emellett kijelentették, hogy nincs bizonyíték arra, hogy ezeket az adatokat megosztották volna. A vállalat azt tanácsolta ügyfeleinek, hogy nincs szükség semmilyen intézkedésre, miközben folyamatosan dolgoznak a normál működés helyreállításán. Azt is közölték, hogy lépéseket tettek rendszereik védelmére, együttműködve kiberbiztonsági szakértőkkel, bűnüldöző szervekkel és kormányzati ügynökségekkel.
Mindazonáltal az M&S nem kívánta számszerűsíteni a pénzügyi hatást, amely napról napra nő, mivel elmaradnak az új szezonális termékek online értékesítései, miközben az Egyesült Királyság nagy részén meleg májusi időjárás uralkodik. A vállalat ruházati és lakberendezési termékeinek körülbelül egyharmadát online értékesíti. A Deutsche Bank elemzői a hónap elején úgy becsülték, hogy a profitkiesés legalább harminc millió font lehet, a heti veszteség pedig körülbelül tizenöt millió font. Hozzátették, hogy a kiberbiztosítás valószínűleg fedezi a legtöbb kárt.
English summary
|