Már tudjuk mitől lesz nyertes vagy vesztes egy bank

Barta Gergő, a Deloitte vezető Mesterséges Intelligencia szakértőjeA Deloitte új tanulmánya a mesterséges intelligencia (AI) banki és tőkepiacokra gyakorolt hatását vizsgálja.

A pénzügyi szektorban nem újdonság az AI, hiszen évek óta használják bizonyos funkciókra, mint az algoritmusok által vezérelt automatizált kereskedelemre vagy kockázatkezelésre. Szakértők joggal feltételezik, hogy a következő időszakban tovább szélesedhet az AI felhasználási területe, ez lehet a versenyképesség javításának elsődleges eszköze.

A mesterséges intelligencia a teljes banki szektort megváltoztathatja

Nem egyszerűen csak a hatékonyságjavítás eszköze lehet az egyre fejlettebb AI, hanem a teljes iparágat átrajzolhatja. A vezető innovátorok ma már nem stratégiai eszközként tekintenek a technológiára, hanem egyenesen a stratégia meghatározójaként kezelik. Vagyis az AI ma már nemcsak egyszerűen eszköz a bankok kezében, hanem a jövő üzleti tevékenységét teljes egészében eköré szervezik.

Az elmúlt években az AI felhasználása már számos pozitív eredményt hozott. A brit NatWest például hat százalékkal tudta visszaszorítani a visszaélések arányát, ami már a bank működési eredményében is megjelent, vagyis kézzelfogható haszonnal járt. A bankkártyás csalások száma pedig harmadával esett vissza a tapasztalatok szerint az AI bevezetése óta. A vállalati szegmensben a brit bankok ma már százezer dolláros értékhatárig teljesen automatizálták a hitelfelvételi folyamatot, ami szintén kézzelfogható erőforrás-racionalizálást jelent. Amerikában a JPMorgan többek között arra használja az AI-t, hogy a jegybank jelzéseiből kiolvassa az esetleges jövőbeli lépéseket, amelyeket aztán le tudnak kereskedni a piacokon. Becslések szerint a befektetési banki szektorban több mint negyedével növekedhet a hatékonyság 2026-ig az AI használatának köszönhetően.

„A sikeres innovátorok a következő öt évben 5-15 százalékos javulást érhetnek el a költség-bevétel arányban. Éppen ezért kulcsfontosságú lesz nemcsak az AI használata, hanem annak sikeres alkalmazása és az, ki vezeti be az elsők között az új megoldásokat” – mondta el Barta Gergő, a Deloitte vezető AI szakértője.

A fentiekből látszik, hogy egyszerre több területen várhatóan fog jelentkezni az AI pozitív hatása. Ezek közül csak az egyik az emberi munkaerő költségeinek csökkentése, de legalább ennyire fontos a hatékonyabb tőkepiaci kereskedési modellek kialakítása és a hatékonyabb és célzottabb ügyfélszerzés. Vagyis nem egyszerűen költségmegtakarításra, hanem bevételnövelésre is használható az egyre fejlettebb technológia.

Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnereNyertesek és kockázati tényezők

„Azok a bankok lehetnek az AI-forradalom nyertesei, melyek a korábbi technológiai ugrásokban (felhőszolgáltatások, digitális megoldások stb.) is az élen jártak. Náluk ugyanis a szervezeten belül kialakult az innovációs ökoszisztéma és felismerték a technológia hasznosításának szükségességét” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnere. Éppen ezért a technológiai beruházások mellett legalább olyan fontos a szervezet és a kultúra fejlesztése az AI használatával párhuzamosan.

Persze nem szabad megfeledkezni a kockázatokról sem, hiszen a szakértők az AI alkalmazását ebből a szempontból ahhoz hasonlítják, mintha a bankok egy külső harmadik félnek szerveznék ki a munka egy részét. Ebben a helyzetben a bankok saját munkaerejének feladata egyre inkább az irányítás és a felügyelet lesz a napi szintű operatív munka helyett.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Beindulnak az online előfizetéses hűségprogramok

vas aug 4 , 2024
Az online áruházakban elérhető előfizetéses hűségprogramok sok vásárló számára még mindig újdonságnak számítanak Magyarországon. A GKID felmérése szerint sok felhasználónak még új ez a fajta szolgáltatás. Mivel az előfizetéses hűségprogramok csak néhány éve jelentek meg Magyarországon, ezek még mindig újdonságnak számítanak: tízből öt online vásárló saját bevallása szerint nincs teljesen tisztában […]
Cserjés-Kopándi Ildikó, a GKID értékesítési igazgatója és vezető tanácsadója

És még ez is...