Az EV.analytica nevű startup olyan problémára kínál megoldást, amely minden elektromosautó-tulajdonos életét megnehezíti: a töltőpontok kaotikus rendszerére. Az app célja, hogy egyetlen platformon egyesítse az összes e-mobilitási szolgáltatót – legyen szó az E.ON, a Lidl, vagy éppen az Aldi töltőiről.
A projekt mögött három fiatal mérnök – Németh András, Papp Zoltán és Simon Gergely – áll, utóbbi kettő a Széchenyi István Egyetem (SZE) járműmérnöki mesterképzésén végzett. Startupjuk nemcsak a hazai, hanem a nyugat-európai és észak-amerikai piacokat is célba vette.
Egy app, ami kivált húszat
„Ma Magyarországon közel húsz különböző szolgáltató működtet töltőhálózatot, és mindegyik külön appot, regisztrációt és adatmegadást igényel – ez egy rémálom a felhasználóknak. Az EV.analytica alkalmazás egyfajta digitális központként szolgál: egy regisztráció után a felhasználó eléri az összes szolgáltatót, ráadásul intuitív, felhasználóbarát felületen” – jelentette ki Papp.
Az alkalmazás nem csak aggregál: a rendszám megadásával automatikusan felismeri az autó típusát, és az ahhoz leginkább megfelelő töltőpontokat javasolja, akár útvonaltervezéssel együtt. A felhasználó foglalhat töltőhelyet, beállíthatja, hogy milyen töltöttségi szinttel kíván megérkezni, sőt azt is figyelembe veheti az app, hogy van-e a töltőnél vásárlási vagy étkezési lehetőség.
„Ha valaki például a horvát tengerpartra indul, az alkalmazás végigtervezi az útját, és javaslatot tesz arra, hol a legcélszerűbb megállni tölteni” – mondta Simon.
Egyetem + startup + befektetők = skálázható innováció
Az EV.analytica nemcsak technológiailag, hanem üzletileg is komolyan gondolja a skálázódást. Az első körös befektetők között ott van a Lunar Program Zrt., a Septem Lute Kft., valamint a SZE innovációs leányvállalata, az Uni Inno Zrt. is.
„Célunk, hogy az egyetem aktívan hozzájáruljon a tudásalapú gazdaság fejlődéséhez. Az EV.analytica projekt jól példázza, hogy egy felsőoktatási intézmény nemcsak oktatóként, hanem üzleti partnerként is hatékonyan tud szerepet vállalni technológiai fejlesztésekben” – nyilatkozta Dósa Gábor, az Uni Inno vezérigazgatója.
A startup fejlesztését az egyetem Digitális Fejlesztési Központja is támogatja, többek között a háttérrendszer szerveroldali programozásában. Az együttműködésben nem ez az első sikeres példa: korábban az egyetem a drónokat fejlesztő ABZ Innovation projektben is tulajdonrészt szerzett, amit később nyereségesen értékesített.
A cél: lefedni egész Európát és Észak-Amerikát
Az EV.analytica ambiciózus célokat tűzött ki: öt éven belül szeretnék lefedni az európai és észak-amerikai e-mobilitási piacokat. Az applikáció fejlesztése már előrehaladott állapotban van, a következő hónapokban a bétatesztelésekre és a nemzetközi terjeszkedésre fókuszálnak. Ha beváltják az ígéreteiket, az EV.analytica lehet az az alkalmazás, amit minden e-autós letölt – még mielőtt bárhová elindulna.
English summary
|