Kókadozik a magyar vállalatok innovációs kedve

Németh Balázs, a K&H Bank innovációs vezetőjeA magyar vállalatok az utóbbi hónapokban alaposan visszafogták innovációs elképzeléseiket. A K&H innovációs index enyhe visszaesést mutat. A lohadó vállalati innovációs kedven tovább ront az orosz-ukrán fegyveres konfliktus.

A K&H innovációs index azért hiánypótló, mert időről időre megmutatja, hogy hol áll a magyar gazdaság az innovációs versenyben és a gazdaság szereplői milyen fejlesztésekkel készülnek a jövőre. Jelenleg nem túl fényes az összkép – így foglalható össze a K&H 2022 második féléves innovációs indexe, amely az előző félévhez képest két ponttal 28 pontra csökkent.

„Ez a teljesítmény a közepesnél gyöngébb, lényegében tükrözi Magyarország nem túl előkelő helyét az európai innovációs rangsorban. Pedig az innováció a versenyképesség kulcsa, mert általa a cég a korábbiaknál jobban kielégíti az ügyfelek igényeit és növeli a hatékonyságát” – véli Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

A szakember szerint szétszakadt a magyar vállalati mezőny. A felső egyharmad nem csupán fontosnak tartja az innovatív termékek, szolgáltatások bevezetését, de nagyon strukturáltan is kezeli ezt a területet. A leginkább innovatív cégek jellemzően azok közül kerülnek ki, amelyek árbevétele meghaladja a négymilliárd forintot. Ezeknél a vállalatoknál többnyire már innovációs stratégiát is kidolgoztak, és árbevételük egyre nagyobb – akár tíz százalék feletti – hányadát is innovációs tevékenységre költik. Sőt, újításaik gyakorta kedvező környezeti hatással is járnak. Az újítási projekteket a vállalati hierarchiában kulcspozícióban lévők irányítják, és ennek meg is van az eredménye: az innovatív vállalatok arról számolnak be, hogy árbevételükön belül növekszik az innovációból származó bevételek aránya. Németh szerint egyértelműen kimutatható, hogy azok a cégek sikeresek az innováció terén, amelyek átgondoltan, tervezetten és strukturáltan közelítik meg a témakört.

Az innovációhoz való hozzáállás egyfajta lenyomata az, hogy milyen új digitális megoldásokat vezetnek be a cégek. A nagyvállalatok jól teljesítenek, más területen azonban nem mutatható érdemi elmozdulás.

„Ijesztő, hogy a hazai cégeknek mintegy negyven százaléka a maga szempontjából nem is tartja fontosnak a digitális transzformációt” – mondja Németh. Összességében azonban a vállalatoknak változatlanul a fele számolt be arról, hogy jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre a meglévő szoftverek, alkalmazások összekapcsolása (33 százalék), a távmunka támogatása (32 százalék), az automatizáció (18 százalék) vagy a big data alkalmazása (9 százalék) terén. A vállalatok a működési költségüknek átlagosan öt százalékát költötték digitalizációra. Ezen belül képzésre sok pénzt szántak: felismerve az informatikai tudás jelentőségét, a vállalatok munkavállalóik ötöde számára nyújtottak informatikai képzést ‒ ami az eddig mért legmagasabb érték.

Az innováció a versenyképesség kulcsa, a digitális átállás ennek kiváló tükre – vallja Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője

Németh szerint a korábbi időszakban két külső kényszer is élénkítőleg hatott a vállalatokra, hogy újabb és újabb digitális technológiákat vezessenek be. A pandémia miatt elterjedtté vált az otthoni munkavégzés, ehhez egyik napról a másikra hatalmas digitális transzformációt kellett végrehajtani a cégeknél. Ugyancsak a Covid-járvány kényszerítette ki a kereskedelmi szektorból, hogy újszerűen szolgálja ki a vásárlókat. Mára a kereskedelemben ez az innovációs fellángolás kihunyt, némi élénkülés tapasztalható a mezőgazdaságban.

A másik kényszerítő erő az egyre több szektorban jelentkező munkaerőhiány, amely az automatizáció irányába szorítja a vállalatokat. „Amikor azonban nincs ilyen kényszer, akkor az újító kedv is lanyhul” – mondja Németh. Sok vállalatnál állítólag nem jut pénz innovációra, illetve a mindennapi teendők elvonják a cégvezetés figyelmét az újításokról.

A K&H harminc pontot jelző innovációs indexe korábban sem volt magasnak mondható, a kétpontos visszaesés most elsősorban a tervek halasztásának tudható be. Míg az elmúlt két év során a vállalatok közel fele vezetett be új, vagy jelentősen javított terméket, szolgáltatást, addig most sokan a tervek halasztásáról döntöttek: négy százalékpontos csökkenéssel már csak a vállalatok alig negyede tervezi termékei vagy szolgáltatásai megújítását.

A felmérés arra a kedvezőtlen tendenciára is rávilágít, hogy harminc százalékról húszra csökkent azon cégek aránya, amelyek több innovációt terveznek a következő két évben, mint a megelőző kettőben. Ennek egyik oka, hogy változatlanul nagyon alacsony az innovatív termékekből vagy szolgáltatásokból származó bevétel aránya. A kedvezőtlen megtérülés éppen úgy visszafogja az innovációs lendületet, mint a forráshiány.

Az orosz-ukrán háború a cégek innovációs tevékenységét is negatívan befolyásolja, 2022 második félévében ezt már tisztábban látják a vállalatvezetők. Míg a háború kitöréséhez közel a cégek bő negyede jelezte, hogy a konfliktus hatással van innovációs tevékenységükre, addig 2022 második félévében ez az arány már negyven százalékra szökött fel. A nehézségeket leginkább a 300 millió és egymilliárd forint közötti árbevétellel rendelkező, a közép-, illetve kelet-magyarországi, valamint a kereskedelem és szolgáltatás terén működő cégek érzékelik. Derűlátásra egyelőre nincs ok: a korábbi 37 százalékhoz képest most már 42 százalék véli úgy, hogy a háború következményei visszavetik innovációs törekvéseiket.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

GVH: a bűnbánat enyhítette az Euronics "büntetését"

ked dec 20 , 2022
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az Euronics áruházlánc egyes termékeit valótlan árkedvezményekkel reklámozta honlapján. A cég együttműködött a versenyhatósággal – elismerte a jogsértést, összetett kötelezettségcsomagot vállalt és lemondott a jogorvoslatról – amivel 1,2 millió forintra mérsékelte a kiszabott bírságot. A nemzeti versenyhatóság az év elején indított eljárást a hazai […]
Gazdasági Versenyhivatal

És még ez is...