Informatikai fejlesztések a NAV-nál

forintKilenc milliárd forintos informatikai fejlesztést valósított meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) — írja az MTI. A teljes mértékben uniós támogatással megvalósult korszerű informatikai háttér mindenekelőtt abban segíti a NAV munkáját, hogy az adóbevételeket kockáztató módszereket és az adóelkerülésre specializálódó gazdálkodói kart kiszűrje. A fejlesztés kulcsa az adatok összekapcsolása és gyors elemzése. Az így nyerhető következtetésekkel ki lehet emelni azokat az adóalanyokat, akiknél ellenőrzéssel azonnal meg kell szakítani a káros folyamatokat.

Az eddiginél nagyobb pontossággal valószínűsíthetőek és kiszűrhetőek a csalárd célzattal létrejött számlázási láncolatok, és a kapcsolati kockázatok elemzésével behatárolható az áfa kiutalása előtt ellenőrizendők köre. Az elv egyszerű: a NAV adatbázisába betöltött áfaadatokat, tételes áfanyilatkozatokat partnerenként összesítik, amiből kiderül, hogy a vizsgált adózó milyen parnerekkel áll kapcsolatban, mekkora a forgalma, a másik fél ezeket az adatokat jelentette-e. A revizorok ezen adatok segítségével számlázási láncolatokat tudnak feltárni.

Lakos Lambert István, a NAV Informatikai Intézet főigazgatója elmondta, az adóhivatal digitális adatbázisának zömét a benyújtott bevallások szolgáltatják, de kapnak adatokat a társszervektől, az uniós társhatóságoktól, továbbá bekerülnek az online pénztárgépektől érkező és az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) adatai is. A NAV munkatársai az adatokat önállóan is fel tudják használni elemzésre (adatbányászat), de célzott – például a végrehajtás számára releváns – adatokat is tudnak szolgáltatni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

A legnagyobbak nyakába liheg az ALCATEL ONE TOUCH

sze márc 18 , 2015
A Gartner 2014-es év negyedik negyedévi mobilpiaci elemzésének eredményeiből az derül ki, hogy a ALCATEL ONE TOUCH jelenleg a negyedik mobilmárka a világon. Ehhez az eredményhez jelentősen hozzájárul vezető szerepe és népszerűségének gyors növekedése Latin-Amerikában, Kelet-Európában és Észak-Amerikában. A TCL Communication (amelynek a márkája az ALCATEL ONE TOUCH) már a […]