A magyar vállalkozások egyre inkább bíznak a mesterséges intelligenciában (AI), és egyre kevésbé tartanak attól, hogy az veszélyeztetné a humán munkaerőt – derül ki a Comline Budapest legfrissebb felméréséből.
A Comline kutatásának eredményei szerint az AI bevezetése már ötven százalékkal hatékonyabb munkavégzést és harminc százalékos költségcsökkentést eredményezett eddigi tapasztalatok szerint a cégeknél. A felmérés során több, mint száz magyar cégvezető AI üzleti felhasználási szokásait kutatták, melynek eredményeként fény derült arra is, hogy marketing és értékesítési területen a legnagyobb a felhasználási tapasztalat, illetve a tudásvágy is egyre nagyobb.
Az AI 2020-ban induló robbanásszerű elterjedésével megindult az üzleti felhasználása is, bővültek az alkalmazási területek és a kezdeti félelem helyét is egyre inkább átvette a bizalom. A Comline Budapest közel száz vállalatvezető körében végzett kutatása a felhasználási tapasztalatokra és esetleges további félelmekre világított rá.
A hatékonyság növekedett, a félelemérzet csökkent
2025-ben egyre kevesebben tartanak az AI munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatásaitól. A korábbi félelmekkel ellentétben a vállalatok jelentős része már nem tekinti veszélyforrásnak az AI-t a munkaerőpiacon, ugyanis a válaszadók harminchárom százaléka szerint az AI inkább pozitív hatással lesz a humán munkaerőre, és csupán négy százalék gondolja úgy, hogy káros hatásai lehetnek.
“Már meghaladtuk azt a kort, amikor a mindennapi munkánkat féltettük a mesterséges intelligenciától, inkább arra bíztatják a vállalatvezetők a kollégákat, hogy naprakész tudásra tegyenek szert, ha hatékonyak szeretnének maradni” — tette hozzá Nagy Béla, a Comline Budapest vezető trénere
Az AI fő alkalmazási területe az online marketing és az értékesítés
A felmérés adatai szerint az AI üzleti felhasználásának elsődleges területe:
- marketing (33 százalék) – tartalomgyártás, reklámkampányok optimalizálása,
- értékesítés (19 százalék) – ügyfélszegmentáció, prediktív elemzés,
- HR (10 százalék) – toborzás automatizálása.
Talán nem meglepő, hogy a legelterjedtebb AI-megoldások a szöveggeneráló alkalmazások (40%), a képgeneráló eszközök (29%) és a chatbotok (11%).
A vállalatok további AI-tudásra szomjaznak
A kutatás eredményei szerint a cégek számára a legnagyobb akadályt az AI alkalmazásában a szakértelem hiánya jelenti (57%). A megkérdezettek 54 százaléka jelezte, hogy további képzésekre lenne szüksége az AI hatékonyabb üzleti felhasználásához. Nagy Béla szerint: „A felmérés egyértelműen mutatja, hogy a vállalatok nyitottabbak az AI-ra, mint valaha. Az AI nem az emberi munkahelyek megszüntetésére szolgál, hanem arra, hogy hatékonyabbá tegye a munkavégzést ennek a módszereit pedig érdemes szakemberektől megtanulni, hogy igazán jól tudjuk hasznosítani a legújabb technológiákat.”
A Comline Budapest kutatása rámutat, hogy az AI már most is komoly versenyelőnyt biztosít: a válaszadók 52 százaléka szerint kulcsfontosságú tényező a piacon. A további fejlődéshez azonban elengedhetetlen a megfelelő tudás megszerzése, amit a vállalatok egyre sürgetőbb igényként fogalmaznak meg.
English summary
|