A négy magyar versenyző négy medált szerzett az első olyan mesterséges intelligenciára (AI) témájú diákolimpián, amelyen nem csapatban, hanem egyéni versenyzésben mérték össze tudásukat. Az IAIO-t (International Artificial Intelligence Olympiad) az első alkalommal szeptember 8-12. között rendezték meg Szaúd-Arábiában.
A Rijádban megrendezett IAIO egy idén debütált diákolimpia, amelyen országonként négyfős csapatok vehettek részt. A huszonöt országból érkezett száz versenyző mindegyike az AI területén szerzett egyéni jártasságáról adhatott számot. A középiskolás diákokra összpontosító IAIO célja a világ minden tájáról érkező fiatal tehetségek felfedezése és támogatása az AI területén. Ez a nemzetközi verseny lehetőséget kínál a diákoknak ahhoz, hogy megmutassák képességeiket az AI olyan szakterületein, mint a számítógépes látás, a robotika, a gépi tanulás, a neurális hálózatok/mély tanulás és a természetes nyelvfeldolgozás.
Rapid válogatóversenyen kvalifikálták magukat a versenyzők
A magyar diákolimpikonok a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) tehetséggondozási programjában készültek fel a versenyre, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Informatikai Kar (IK) együttműködésével. A magyar diákolimpikonokat az ELTE IK-n rendezett felkészítőtábor rapid válogatóversenyén elért eredményeik alapján választották ki a felkészítők. Az IAIO 2024-en valamennyi magyar diákolimpikon érmet szerzett. Labancz Benedek, a Kecskeméti Bolyai János Gimnázium 12. osztályos tanulója, aranyérmet, Christ Miranda Anna, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 12. osztályos tanulója és Szilágyi Balázs, a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium 11. osztályos tanulója, ezüstérmet, Ungár Vince, a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium 10. osztályos tanulója, a delegáció legfiatalabbjaként, bronzérmet szerzett.
Sok lelkes önkéntes járult hozzá a sikerhez
A csapat vezetője Gulyás László, az NJSZT alelnöke és az ELTE IK Mesterséges Intelligencia Tanszékének docense, csapatvezető-helyettese pedig Takács Tamás, az ELTE doktorandusza volt. “A verseny első fordulójában elméleti felkészültségükről adtak számot a diákok, míg a második forduló a gyakorlaté volt. Fontos ugyanis, hogy a diákok az új módszerek hátterét is értsék és alkalmazni is tudják ezeket a módszereket. A jó szereplés nem sikerülhetett volna a sok lelkes önkéntes nélkül, akik részt vettek a felkészítésben — külön szeretném megköszönni Huszár Ferenc munkáját, aki a gépi tanulás docense az University of Cambridge-en” – mondta Gulyás.
Az NJSZT és az ELTE IK tehetséggondozási programja keretében idén összesen három európai és három globális informatikai tanulmányi versenyen vettek részt magyar középiskolások. A 2024-es diákolimpiai szezon alatt egyénileg, illetve csapatversenyben négy arany-, kilenc ezüst-, és öt bronzérmet szereztek a magyar diákok. A megmérettetések közül négy verseny fókuszált az algoritmikus gondolkodást igénylő készségekre, kettő középpontjában viszont már a mesterséges intelligencia professzionális alkalmazásához kapcsolódó feladatok megoldása állt. |