Azt biztosan mindenki tudja, hogy érdemes a NAV-val jóban lenni.
A vállalkozás élete során kifizetődő lehet ez az adóhatósággal kialakított „barátság”. Érdemes megragadni minden lehetőséget, amelyek által jó kapcsolatot alakíthatunk ki az adóhatósággal. De miként tudjuk ezt megoldani az adóellenőrzés előtt, vagy az adóellenőrzés során?
A mentorprogram
Amikor megkapja az adószámát egy vállalkozás, 30 napos határidőn belül jelentkezhet a NAV ingyenes, egyéves mentorprogramjába. A mentorprogram keretében a NAV ismerteti az induló vállalkozások, cégek számára fontos adózási szabályokat, illetve felhívja az adózó figyelmét a fontos tudnivalókra, határidőkre. Amennyiben az adózó részt vesz a programban, bizalmi kapcsolatot tud kialakítani az adóhatósággal, illetve a NAV-val „közösen” alakíthatja ki kezdeti folyamatait.
A telefonos tájékoztató és ügyintéző rendszer
Fontos az is, hogy az adóhatóságtól nemcsak általános tájékoztatást, hanem konkrét ügyben is lehet információt kérni (például: adószámla, adózói minősítés, köztartozások, jövedelemigazolás). Ehhez csak a NAV telefonos Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerébe (ÜCC) kell regisztrálni, ahol az adott témában profi ügyintéző fog segíteni a különféle adózási kérdésekben.
A támogató eljárás
Ha az adózó bizonytalan abban, hogy milyen módon teljesítse adókötelezettségeit, támogató eljárást is kezdeményezhet. Az eljárás célja, hogy az adóhatóság segítségével az adózó felfedezze előforduló hibáit és azokat önkéntesen kijavítsa, ezzel megelőzve, hogy a későbbiekben az adóhatóság egy esetleges adóellenőrzés, adóeljárás során megállapításokat tegyen a hiányosságok, mulasztások elkövetése miatt.
Szakmai konzultáció
Ha az adózó azt veszi észre egy NAV ellenőrzés során, hogy az adóhatóság nem ismeri az adott piacot, és emiatt lényegében nem érti a vállalkozás működését, javasolt egy informális, szakmai konzultációt kezdeményeznie. Az adóhatóság általában nyitott egy ilyen jellegű szakmai párbeszédre, amely során az adózó számára lehetővé válik, hogy részletesebben bemutassa tevékenységét és jóhiszemű eljárását. A konzultáció keretében felteheti kérdéseit és képet is kaphat arról is, hogy mik az adóhatósági ellenőrzés lényeges pontjai.