GVH ejnye-bejnye a Rolix YouTube-csatornának

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2025. május 14-én hozott döntést a Kása Roland által üzemetetett Rolix YouTube-csatorna ügyében indított versenyfelügyeleti eljárásban.

A hatóság gyorselemzése alapján 2024 májusában hat magyar influenszerrel szemben indítottak versenyfelügyeleti eljárást. Ezek közül 2025. május 14-én hozott döntést a Kása által üzemetetett Rolix YouTube-csatorna ügyében indított versenyfelügyeleti eljárás. A GVH feltárta, hogy a videómegosztó csatornán megjelent egyes, a ViharFlotta Kft. által értékesített termékeket és szolgáltatásokat tartalmazó kereskedelmi kommunikációk esetén nem volt egyértelműen feltüntetve a tartalmak reklámjellege.

Mindez alapján a GVH Versenytanácsa megállapította, hogy Kása és a ViharFlotta Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. Az eljárás alá vontak együttműködést tanúsítottak, már az eljárás során módosították a jogsértő kommunikációt, elismerték a jogsértést, illetve lemondtak jogorvoslati jogukról. A GVH figyelembe vette azonban azt is, hogy a kifogásolt gyakorlat által érintett fogyasztói kört döntő részben kiskorúak alkották.

Minderre tekintettel a GVH Versenytanácsa a ViharFlotta Kft.-re 920 ezer forint bírságot szabott ki, míg Kása esetében nagyvonalúan eltekintett a bírság kiszabásától, többek között figyelembe véve, hogy nagykorúvá válását követően, rövid ideje, néhány éve (Nem napja, vagy hónapja… A -szerk- megj.) vállalkozó csupán, így a céggel folytatott üzleti kapcsolatában a ViharFlotta felelőssége a meghatározóbb.

Az eljárás alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak, melyeket a GVH Versenytanácsa elfogadott és kötelezően előírt számukra. Ennek keretében a felek felülvizsgálják piaci működésüket és szerződéses kapcsolataikat, hogy azok megfeleljenek a szabályozási környezetnek. Vállalták továbbá a reklámozással kapcsolatos jogszabályi elvárások oktatását, nem csak saját üzleti kapcsolatukban, hanem a ViharFlotta valamennyi influenszer partnerére kiterjedően. A GVH eljárásának így a konkrét ügyben vizsgált kereskedelmi gyakorlaton túlmutató pozitív hatásai is lesznek.

A digitális világ, így az influenszerek is egyre nagyobb hatással vannak a fogyasztók mindennapjaira. A GVH évek óta kiemelten figyeli az influenszerek tevékenységét és naprakész gyakorlati tanácsokkal is segíti a piaci szereplőket. A hatóság 2022 végén frissítette az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videós poszt esetében.

A GVH 2023 novemberében részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának összehangolt vizsgálatában, ahol 28 magyar influenszer tevékenységét vizsgálta. A versenyhatóság feltárta, hogy a hazai influenszerek csupán húsz százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig.

A versenyfelügyeleti eljárásokhoz kapcsolódva a GVH, a Gondolja Végig Higgadtan! kampánysorozata keretében – tájékoztatójával és videójával arra figyelmeztet, hogy fogyasztóként mikre érdemes odafigyelni a véleményvezérek tevékenysége kapcsán.

A GVH azt tanácsolja minden fogyasztónak, hogy:

  • Tájékozódjon! – Mindig nézzen utána a hirdetett terméknek, olvassa el az értékeléseket!
  • Figyelje a jelzéseket! – Ha az influenszer használja a #rekám vagy a #fizetett partnerség #fizetett együttműködés hashtaget, vagy címkét az azt jelenti, hogy az influenszer ellenértéket (pl. pénzt, terméket vagy kedvezményt) kap a termék vagy szolgáltatás reklámjáért cserébe.
  • Legyen kritikus! – Ne engedje, hogy elragadják az érzései! Legyen mindig kritikus az influenszerek tartalmaival kapcsolatban. Hozza meg a saját, kellően tájékozott döntését!
  • Keressen megbízható forrásokat! – Mindig gyűjtsön információkat megbízható oldalakról és más fogyasztóktól.
  • Ne a követőszám alapján ítéljen! – A magas követőszám nem teszi hitelessé az influenszert, szakmai kérdésekben mindig szakemberhez forduljon!

English summary

The Hungarian Competition Authority (GVH) made a decision on May 14, 2025, regarding the Rolix YouTube channel operated by Kása Roland. The investigation found that some commercial communications featuring products from ViharFlotta Kft. did not clearly indicate their advertising nature. The GVH concluded that Kása Roland and ViharFlotta Kft. engaged in unfair commercial practices. While ViharFlotta Kft. received a fine of 920,000 HUF, the GVH waived the fine for Kása Roland, considering his recent entrepreneurship and the young audience. Both parties agreed to compliance measures, including reviewing their practices and educating ViharFlotta’s influencers on advertising regulations.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük