GVH ejnye-bejnye a Rolix YouTube-csatornának
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2025. május 14-én hozott döntést a Kása Roland által üzemetetett Rolix YouTube-csatorna ügyében indított versenyfelügyeleti eljárásban.
A hatóság gyorselemzése alapján 2024 májusában hat magyar influenszerrel szemben indítottak versenyfelügyeleti eljárást. Ezek közül 2025. május 14-én hozott döntést a Kása által üzemetetett Rolix YouTube-csatorna ügyében indított versenyfelügyeleti eljárás. A GVH feltárta, hogy a videómegosztó csatornán megjelent egyes, a ViharFlotta Kft. által értékesített termékeket és szolgáltatásokat tartalmazó kereskedelmi kommunikációk esetén nem volt egyértelműen feltüntetve a tartalmak reklámjellege.
Mindez alapján a GVH Versenytanácsa megállapította, hogy Kása és a ViharFlotta Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. Az eljárás alá vontak együttműködést tanúsítottak, már az eljárás során módosították a jogsértő kommunikációt, elismerték a jogsértést, illetve lemondtak jogorvoslati jogukról. A GVH figyelembe vette azonban azt is, hogy a kifogásolt gyakorlat által érintett fogyasztói kört döntő részben kiskorúak alkották.
Minderre tekintettel a GVH Versenytanácsa a ViharFlotta Kft.-re 920 ezer forint bírságot szabott ki, míg Kása esetében nagyvonalúan eltekintett a bírság kiszabásától, többek között figyelembe véve, hogy nagykorúvá válását követően, rövid ideje, néhány éve (Nem napja, vagy hónapja… A -szerk- megj.) vállalkozó csupán, így a céggel folytatott üzleti kapcsolatában a ViharFlotta felelőssége a meghatározóbb.
Az eljárás alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak, melyeket a GVH Versenytanácsa elfogadott és kötelezően előírt számukra. Ennek keretében a felek felülvizsgálják piaci működésüket és szerződéses kapcsolataikat, hogy azok megfeleljenek a szabályozási környezetnek. Vállalták továbbá a reklámozással kapcsolatos jogszabályi elvárások oktatását, nem csak saját üzleti kapcsolatukban, hanem a ViharFlotta valamennyi influenszer partnerére kiterjedően. A GVH eljárásának így a konkrét ügyben vizsgált kereskedelmi gyakorlaton túlmutató pozitív hatásai is lesznek.
A digitális világ, így az influenszerek is egyre nagyobb hatással vannak a fogyasztók mindennapjaira. A GVH évek óta kiemelten figyeli az influenszerek tevékenységét és naprakész gyakorlati tanácsokkal is segíti a piaci szereplőket. A hatóság 2022 végén frissítette az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videós poszt esetében.
A GVH 2023 novemberében részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának összehangolt vizsgálatában, ahol 28 magyar influenszer tevékenységét vizsgálta. A versenyhatóság feltárta, hogy a hazai influenszerek csupán húsz százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig.
A versenyfelügyeleti eljárásokhoz kapcsolódva a GVH, a Gondolja Végig Higgadtan! kampánysorozata keretében – tájékoztatójával és videójával arra figyelmeztet, hogy fogyasztóként mikre érdemes odafigyelni a véleményvezérek tevékenysége kapcsán.
A GVH azt tanácsolja minden fogyasztónak, hogy:
- Tájékozódjon! – Mindig nézzen utána a hirdetett terméknek, olvassa el az értékeléseket!
- Figyelje a jelzéseket! – Ha az influenszer használja a #rekám vagy a #fizetett partnerség #fizetett együttműködés hashtaget, vagy címkét az azt jelenti, hogy az influenszer ellenértéket (pl. pénzt, terméket vagy kedvezményt) kap a termék vagy szolgáltatás reklámjáért cserébe.
- Legyen kritikus! – Ne engedje, hogy elragadják az érzései! Legyen mindig kritikus az influenszerek tartalmaival kapcsolatban. Hozza meg a saját, kellően tájékozott döntését!
- Keressen megbízható forrásokat! – Mindig gyűjtsön információkat megbízható oldalakról és más fogyasztóktól.
- Ne a követőszám alapján ítéljen! – A magas követőszám nem teszi hitelessé az influenszert, szakmai kérdésekben mindig szakemberhez forduljon!
English summary
|