A szóban forgó reform, az egységes digitális piac keretében megfogalmazott Szerzői Jogok Direktívája olyan vállalatok heves ellenállását váltotta ki, mint a Facebook és a Google, amelyek azt állítják, hogy az intézkedés veszélyeztetné az emberek internethez való szabad hozzáférését. Ennek a törvénytervezetnek azonban soha nem volt ilyen célja – szögezi le az EANA. A szövetség leszögezi, hogy olyan óriásvállalatok, mint a Google és a Facebook, ingyen használnak fel hatalmas mennyiségű sajtóanyagokat, amelyek a sajtó és a hírügynökségek erőfeszítései és költségei révén látnak napvilágot. A Google és a Facebook a sajtóanyagokat arra használja fel, hogy minél több reklámfelületet tudjon hasznosítani, így a médiát illető bevételek az internet gigászaihoz vándorolnak. Hatalmas látogatottságuk következtében 2017-re már az online reklámokból származó bevételek nyolcVan százaléka – Kínán kívül – világszerte a Facebookot és a Google-t gazdagította.
A szeptember 12-én szavazás alá bocsátandó törvénytervezet azt írná elő, hogy a Facebook és a Google a tartalomgyártóknak utalja át az online reklámfelületekból származó bevétel egy kis részét. Az EANA szerint a kezdeményezéssel jelenkorunk valóságához, a XXI. század médiapiacának körülményeihez igazítanák a szerzői jogokat szabályozó törvényt, ugyanis a legutóbbi, szerzői jogokra vonatkozó európai irányelv akkor született meg, amikor még nem léteztek a Google, a Facebook, a YouTube és az okostelefonok – olvasható a közleményben.