A romló makrogazdasági környezet ellenére is csodás eredményekről számolt be a 4iG Nyrt. az első féléves gyorsjelentésében.
A 4iG 2022 első felében sikeresen lezárta expanziós stratégiájának első szakaszát, amely során rendszerintegrátor vállalatból Magyarország (S majdan Európa, a világ, a csillagos ég… A -szerk- megj.) egyik vezető, komplex szolgáltatásokat nyújtó, regionálisan cégcsoportjává fejlődött – tette közzé a vállalat. A távközlésben Magyarországon és a Nyugat-Balkánon lezárt akvizícióknak köszönhetően az idei második negyedévben jelentősen nőtt a vállalat árbevétele és eredményességi mutatói, már a bevételek 73 százaléka származott a telekommunikációs ágazattól.
A 4iG fennállásának egyik legsikeresebb időszakáról számolhat be, bár a romló gazdasági környezet hatásai (energiaárrobbanás, erős infláció, forint árfolyam-romlás, ellátási zavarok) az informatikai és távközlési szegmensekben is érzékelhető. A negatív hatásokat részben ellensúlyozni tudta a bevételek diverzifikációja, és a távközlési üzletágban megkezdett integrációs, ésszerűsítési és konszolidációs folyamatok, amelyek a vállalatok eredményesebb, hatékonyabb, versenyképesebb működését tették lehetővé. Az it-szektorra jellemző második féléves bevételi szezonalitás, illetve az informatikai piac növekedésének lassulása ellenére a csoport informatikai menedzsmentje úgy véli, hogy az első félévben elmaradt megrendelések a Q3-as és Q4-es időszakra ütemeződhetnek át. A csoportszintű eredményeket olyan egyszeri, a második negyedévben jelentkező tételek is rontották, mint a távközlési üzletágban végrehajtott bérrendezések, illetve az akvizíciók zárásához kapcsolódó költségek.
A távközlési szektorban végrehajtott akvizícióknak köszönhetően, a romló makrogazdasági környezet hatásai ellenére a 4iG idei I. féléves eredményének forrásai gyökeresen eltérnek az egy évvel korábbiaktól. A 4iG IFRS szerinti konszolidált nettó értékesítési árbevétele 2022 első félévében 121,85 milliárd forintot tett ki, az EBITDA megközelítette a 30,7 milliárd forintot, míg az adózott eredmény 1,6 milliárd forint volt.
A gyors növekedésnek köszönhetően számos stratégiai előnyre tett szert a vállalatcsoport:
- Az it-szektorra jellemző bevételi szezonalitást a telekommunikációs cégek időben jóval egyenletesebben eloszló bevételei egészítik ki,
- A cégcsoportban újonnan megjelenő távközlési szektorra jelentősen magasabb marzsok jellemzőek,
- Amíg az informatikai szegmens árbevételének túlnyomó többsége a b2b szegmensből származik, addig a telekommunikáció esetében a b2c, valamint a kis- és mikrovállalati értékesítés a domináns,
- Továbbá a Nyugat-Balkánon meghatározó vállalatok akvizíciójával a bevételek földrajzi diverzifikációja szempontjából is előre lépett a cégcsoport.
A nemzetközi portfólióban megkezdődött az ALBtelecom és a One Telecommunications összeolvadása, a folyamat végén Albánia egyik vezető, teljeskörű szolgáltatásokat kínáló, konvergens szolgáltatója jöhet létre, amely a legjelentősebb távközlési infrastruktúrával rendelkezhet. A One Crna Gora sikeres márkaváltásának köszönhetően továbbra is Montenegró prémium mobilszolgáltatója, amely az idei második félévben 5G tesztje során megdöntötte az országos adatátviteli sebességrekordot (1648 Mbps), majd a harmadik félévben ügyfelei számára is elérhetővé tette a nagysebességű hálózathoz hozzáférést. Megalakult a tiranai székhelyű 4iG Western Balkan, amely a társaság nyugat-balkáni érdekeltségeinek operatív működését koordinálja, ezzel hatékonyabb vállalatirányítást tesz lehetővé.