mínuszos.hu

Fenntarthatatlan állapotok az iskolákban

A régmúlt informatikai invesztíciója az iskolákban lecsengett: a sok évvel ezelőtt beszerzett eszközök mára elavultak, az informatikai beruházásoknak nincs további hatása, pedig a fejlesztés szükségszerű lenne — hangzott el az SM 2015 konferencián. Ma Magyarországon nincs olyan jogszabály, amely előírná az oktatási intézmények számítástechnika termeinek informatikai ellátottságát, miközben az eszközpart elavult, az eszközök használhatatlanná válnak, a pótlásra pedig nincs lehetőség – hangsúlyozta előadásában Horváth Ádám, az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) oktatási szakértője.

A helyzetet az anyagi források hiánya mellett súlyosbítja egyfajta általános mentalitás is: a tanárok mintegy negyven százaléka elméletben tudna valamilyen informatikai eszközt használni az oktatás során (nem ideális esetben, de opcionálisan a sajátját), ehhez képest egy európai kutatás adati szerint ennek csak a fele, vagyis közel húsz százalékuk használja ki a gyakorlatban az informatika adta lehetőségeket. Szintén beszédes adat, hogy 2009 óta összesen mintegy negyven-ötvenezer új számítógép került az oktatási rendszerbe, ám ezek, illetve az ez előttiek is folyamatosnak kopnak, avulnak, hazai forrás pedig nem áll rendelkezésre a pótlásukra.

A meglévő infrastruktúra megfelelő kiegészítésére, illetve leváltására egy egyszeri, mintegy hatvan-nyolcvanmilliárd forint értékű beruházás lenne szükséges, amelyet évente harmincmilliárd értékű amortizációs jellegű beruházás, valamint az eszközök karbantartását és menedzsmentjét biztosító szolgáltatás finanszírozása, mintegy 15 milliárd forint értékben.

Exit mobile version