Épp húsz éve, hogy a kis hal megette a nagyot

Húsz éve, hogy a magyar informatika egyik gyöngyszeme külföldi tulajdonosok kezébe került. Cikkünkben megpróbáljuk röviden felvázolni a magyar szoftvercég történetét.

Az SZKI 1989-ben alapította a Recognita részvénytársaságot, egy angol üzletembert társtulajdonosként bevonva. Erre az akkori törvények szerinti ötévi társaságiadó-mentesség és további öt évre nagymértékű adókedvezmény miatt volt szükség. A két főrészvényes mellett a vezetés és az alkalmazottak is birtokoltak részvényeket. A társaság működésének az első öt évében jelentős nyereségre tett szert, kihasználva az adómentességet. Ebben az időben az üzlet nagyon „ment”. Mivel Európában alig volt versenytárs, a nemzetközi mértékkel kis tőkéjű vállalat alacsony marketing költségvetéssel is kitűnő ismertséget ért el. Mivel a termék valóban kiváló volt a külföldi szakfolyóiratok cikkei, a versenytárssakkal való összehasonlító tesztek ismertté tették a Recognitát.

A cégalapítást követően 1990-ben leányvállalatot alapítottak az egyik fő piacának számító Németországban, Lipcsében, majd 1991-ben az Egyesült Államokban a Szilícium-völgyi Sunnyvaleban.
Az angol tulajdonos 1993-ban bekövetkező halálát követően az örökösök üzletrészüket eladták egy pénzügyi befektetőnek az amerikai Magyar– Amerikai Vállalkozási Alap (MAVA) kockázatitőke-társaságnak. A tulajdonosi arányok a következőképpen alakultak: SZKI ötven, a MAVA harminc, míg az alkalmazottak húsz százalékban részesedtek. Rövidesen, 1994-ben az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) privatizálta az SZKI-t. A MAVA megszerezte annak ötven százalékos részesedését, és ezzel tulajdonosi hányada nyolcvan százalék lett.

Az amerikai leányvállalat megalakulása után számos stratégiai partnerszerződést kötött amerikai és távol-keleti szkennergyártókkal. Ezek a szerződések az OEM+upgrade üzleti modellen alapultak. Ez a minta robbanásszerűen kezdett elterjedni 1994-ben. A főbb versenytársak, a Caere és a Xerox mind egyre többször győzték le a szkennergyártókért vívott harcban. Azt, hogy a versenytársak terjeszkedni tudtak a Recognitával szemben, vélhetőleg nem technológiai, hanem marketingfölényüknek köszönhették, hiszen a technikai elemzésekben a szoftver mindig az elsők között volt. A piacvesztéssel együtt megindult a szereplők átrendeződése is. A Caere felvásárolta az amerikai Calerát, és színre lépett az orosz Abbyy.

Az 1995-96 években a magyar cég pénzügyi helyzete megrendült, e két év alatt teljes vagyonát elvesztette. Ennek okát ma az amerikai leányvállalat fenntartásának költségeivel indokolják. A veszteségek ellenére és az erőteljes technológiafejlesztés eredményeként 1995 végére a Recognitának világelsőnek mondható technológiája volt.

A kimerült pénzügyi helyzet és a világelső technológia ellentmondása miatt a társaság vezetése szakmai befektetőt kezdett keresni. A tárgyalások japán, német és amerikai vállalatokkal folytak. Végül a Recognita legnagyobb versenytársával az amerikai Caere Corporationnel állapodtak meg, így a magyar cég a felvásárló európai leányvállalata lett 1997-ben. Az akvizíció sikerére jellemző, hogy a korábban a részvények névértékük 100-140 százalékán forogtak, az eladáskor a névérték 750 százalékát adta az eladó.

A Caere a megállapodáskor egy évet biztosított a magyar cégnek, hogy önállóan tevékenykedjen, de oly mértékben sikeresen tudott a leányvállalat együttműködni az anyacéggel, hogy az önállóság fennmaradt egészen 2000 márciusáig. Ebben az időszakban a társaság műszaki, minőségi és szervezettségi kultúrája erősödött, az anyavállalattal való munka közben rengeteg magyar szellemi termék épült be annak termékeibe. A Caere OmniPage karakterfelismerő terméke a Recognita felismerő motorjával pontosodott, és a magyar cég terméke is erősödött az OmiPage technológiájával. Kihasználva az anyavállalaton keresztüli piaci lehetőségeket, a Recognita ugrásszerűen megnövelte bevételeit, és a hazai iparági átlagnál lényegesen nyereségesebb lett. Így nem csak elvesztett részvénytőkéjét tudta visszatölteni, 1999 végére az úgynevezett „saját vagyona” a korábbinak a többszöröse lett.

2000 márciusában a Xerox érdekeltségű ScanSoft megvette a Caere-t, és ezzel a Recognitát is. Az a ritka eset állt elő, hogy a gyengébb technológiával (TextBridge) rendelkező, és talpon maradni csak az anyavállalata segítségével tudó kisebb kapitalizációjú vállalat vette meg erősebb partnerét. Elemzők szerint a történet akkor dőlt el, amikor a Microsoft bejelentette, hogy a jövőben a ScanSoft technológiáját fogja beépíteni leendő termékeibe. A hírre a ScanSoft részvényei meredeken kezdtek emelkedni, s ez teremtette meg a felvásárlás lehetőségét.

2000 júliusának végén a ScanSoft bejelentette, hogy bezárja a – felvásárlás előtt a Caere tulajdonában lévő – kaliforniai, szilícium-völgybeli fejlesztői irodáját Los Gatosban, és a már a cég fő termékének számító OmniPage fejlesztést Budapestre, magyar leányvállalatához, a Recognita Rt.-hez (amelyet később ScanSoft Magyarország Rt.-re kereszteltek át) helyezi át.

2005 májusának elején érkezett a hír, hogy a ScanSoftot felvásárolta a Nuance Communications, Inc., amely főként a hangfelismerésben volt kompetenciája. A magyar leányvállalat visszakapta eredeti nevének egy részét, ma Nuance-Recognita Zrt.-nek nevezik. A szövegfelismerés fejlesztése szerencsére maradt Budapesten, így a nagy és mozgalmas múltú társaság egy kicsit emlékeztet a magyar informatika fénykorára… már, ha volt olyan.

Ez is érdekes

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.