Susan Wojcicki az internet korai korszakának, a Google felívelésének és egyeduralkodóvá válásának egyik nagy alakja volt.
A kaliforniai Menlo Parkban, a Santa Margarita Avenue-n található szerény házban alapította Larry Page és Sergey Brin a Google-t. Itt volt a garázs, amely egykor tele volt szerverekkel és routerekkel; itt voltak a ház hátsó részében azok a szobák, ahol Page, Brin és az első alkalmazottjuk, Craig Silverstein dolgozott.
A Google gyermekkorában a ház egy fiatal páré, Dennis Troperé és Susan Wojcickié volt, akik akkoriban vásárolták meg 615 ezer dollárért. A jelzáloghitel fedezésére a Google alapítói havonta 1700 dollárt fizetett nekik a kihasználatlan helyiségek bérléséért. „A garázson keresztül mentek be, a bejárati ajtót nem használhatták”– mesélte később Wojcicki.
Wojcicki eredeti főbérlői szerepének körülményei legendává váltak. Wojcicki egyszer ki is fejtette, hogy a Google lakónegyedbeli gyökerei vezettek a vállalat híres gyakorlatához, hogy úgy kényeztette az alkalmazottakat, hogy a munkahely már-már az otthon kényelmét nyújtotta. „Például nagyon fontos, hogy legyen zuhanyzó” – mondta egyszer. „Amikor egy csapat, többnyire főiskoláról kikerülő fiatalt vonzanál a céghez, akkor nagyon fontosak ezek a szolgáltatások, mint például az étel, vagy a mosógép és a szárító.” A Google legendás ételkultúrája, mint mondta, akkor kezdődött, amikor férjével megrendeltek egy hűtőszekrényt a konyhájukba. Wojcicki éppen zuhanyozott amikor a szállító megérkezett,. „Sergey és Larry nyitott ajtót, és azt mondták: „Ó, egy új hűtőszekrény – szereljük be ide, a garázsba!”. Ez a készülék lett lényegében a Google első „üzemi” mikrokonyhája.
Wojcicki nagyon hamar együtt lógott a fiatal alapítókkal, és lenyűgözte a startup felemelkedése. Hamarosan ő maga is csatlakozott, nagyjából akkor, amikor a 15 fős cég kiköltözött a házából egy valódi irodába, egy Palo Alto-i kerékpárbolt fölé. 2002-ben átvette a Google hirdetési részlegét, és végül egy olyan több milliárd dolláros üzletágat vezetett, amely az egész iparágat átalakította. 2014-ben a vállalat videós termékének, a YouTube-nak a vezérigazgatója lett, a világ egyik legnagyobb médiatulajdonát vezetve, és átvezényelve azt a más közösségi hálózatokkal folytatott versenyen és a tartalom moderálásával kapcsolatos válságokon. Bár az egész üzleti élet egyik legbefolyásosabb nője volt, visszafogottan viselkedett, egészen 2023 februárjában bekövetkező távozásáig, „hogy új fejezetet kezdjek, amely a családomra, az egészségemre és a személyes projektjeimre összpontosít, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődöm” — írta a cég blogjában.
Ugyanez a visszafogottság megmaradt élete végéig, amikor magánemberként küzdött a tüdőrákkal. Pénteken a Troper, a férje közölte, hogy társa 56 éves korában meghalt.
Wojcickinek sikerült az, ami a Google-nél viszonylag keveseknek, ügyesen kerülte el a reflektorfényt, miközben óriási felelősséget vállalt. Wojcicki nyugodt, elemző alkatú volt, akinek bölcs tanácsai és szilárd munkamorálja alkalmassá tette őt a vállalat legkritikusabb szerepeire, még akkor is, amikor a Google -későbbi nevén az Alphabet- a világ egyik legnagyobb vállalatává nőtte ki magát. A kezdeti időkben az iskolai végzettsége – beleértve a Harvardon szerzett diplomát és a Kaliforniai Egyetem (UCLA) Anderson School of Management MBA fokozatát -, valamint az Intelnél szerzett tapasztalata relatív veteránnak számított az ifjonc vezetőkhöz képest. Szó szerint is családtag volt, miután a társalapító Brin feleségül vette a nővérét, Annt (2015-ben elváltak).
Jóval Eric E. Schmidt érkezése előtt Wojcicki aktívan részt vett a Google nyereségessé tevésében. „Volt egy átmenet, amikor rájöttünk, hogy sokkal több pénzt tudunk keresni a hirdetésekből, szemben a keresés szindikálásával a weben” – mondta 2008-ban, a cég történetéhez készített interjúmban.
Nagy szerepet játszott abban a fordulatban, amelyet a Google a hirdetési üzletágban végrehajtott, amikor a pay-per-impression modellről áttértek arra, hogy a hirdetők csak akkor fizessenek, ha a fogyasztók úgy döntenek, hogy rákattintanak a hirdetéseikre. Ez a hirdetési modell forradalmi volt, mivel az egész iparágat átállította egy olyan modellre, amely a mérésen alapul, nem pedig a hirdetések hatékonyságának homályos megérzésén. A végtelenségig tudott beszélni a „kattintások fizikájáról”. Wojcicki nagy szerepet játszott az AdSense elindításában is, egy másik úttörő termékben, amely lehetővé tette a Google számára, hogy hirdetéseket helyezzen el harmadik felek weboldalain az egész interneten. Az általa irányított egyéb termékek közé tartozott a Google Analytics, a Google Books és még a keresőoldalakat díszítő firkák is.
Amikor egy másik korai Googler, Salar Kamangar 2014-ben távozott a YouTube vezetői posztjáról, a YouTube már egymilliárd felhasználóval rendelkezett, és a világ egyik legnagyobb médiatulajdonosa volt; a kiszámítható lépés az lett volna, ha Page egy tapasztalt iparági szakembert hív meg, hogy a következő szintre vigye. Ehelyett bízott abban, hogy Wojcicki képes lesz a feladatra, és őt bízta meg.
„Amikor a YouTube-hoz kerültem, olyan érzés volt, mintha visszamentem volna az időben, mintha ez a Google 2002 lenne” – „Ez az én lehetőségem, hogy tényleg átvegyem mindazokat a leckéket, amelyeket a Google-nél tanultam, és … alkalmazzam őket a YouTube-ra” — nyilatkozta a WIRED25 konferencián 2018-ban. Az ott töltött idő alatt egymilliárd felhasználót szerzett, a bevételeket évi 32 milliárd dollár fölé növelte, és vezető szerepet szerzett a rövid formátumú videók terén, annak ellenére, hogy olyan riválisok jelentek meg, mint a TikTok. Amikor 2023-ban nyugdíjba vonult, még mindig küzdött a hatalmas közösségi médiaplatformon lévő tartalmak ellenőrzésének nehézségeivel.
Wojcicki a mentorálásról és a coachingról is ismert volt. A számtalan ember között volt Sheryl Sandberg is, akinek segített. Sandberg a Google-nál szerzett tapasztalatai segítettek elnyerni a Meta COO pozícióját. „Megtanított az üzletre, és segített eligazodni egy növekvő, meglehetősen kaotikus szervezetben a technológiai karrierem kezdetén” — írta Sandberg. Wojcicki négy hónapos terhes volt, amikor a Google-hoz csatlakozott, és megértette, hogy szerencsésnek mondta magát, hogy munkaadói szülési szabadságra engedték. Ötgyermekes anyaként a családi szabadság bajnoka lett, nemcsak a saját vállalatánál, hanem minden nő számára.
Bár mesésen gazdag volt, mégis következetesen szerény maradt. Wojcickit a férje, aki máig a Google-nál dolgozik, és négy gyermeke gyászolja. Az ötödik gyermeke, Marco tavaly februárban túladagolásban halt meg.
Sundar Pichai, az Alphabet vezérigazgatója, aki maga is Wojcicki mentoráltja volt, a következőket írta: „Vesztesége lesújtó mindannyiunk számára, akik ismerjük és szeretjük őt, az általa vezetett több ezer Google alkalmazott számára az évek során, és emberek milliói számára szerte a világon, akik felnéztek rá, akik hasznot húztak az ő érdekérvényesítéséből és vezetéséből, és akik érezték a Google, a YouTube és azon kívül is érezték a hihetetlen dolgok hatását, amelyeket létrehozott.”