Egyre több a bit és a bájt az autókban

Bosch autó tervezésMinden eddiginél több innováció valósul meg az autóiparban a bitek és a bájtok segítségével. A Bosch az autóipari beszállítói üzleti területének átszervezésével reagál a szoftveralapú autóipari fejlesztések irányába mutató trendre.

A Robert Bosch GmbH-n belül a Bosch mobilitás a jövőben önálló üzleti szektorként működik, ismertette Stefan Hartung, a GmbH igazgatóságának elnöke a Bosch csoport éves sajtótájékoztatóján. A vállalat célja, hogy a meglévő és az új ügyfelek igényeit egyetlen forrásból, testreszabott technológiákkal még jobban és gyorsabban tudják kiszolgálni. Világszerte 66 országban, több mint 300 telephelyen mintegy 230 000 munkatárssal a Bosch mobilitás a Bosch négy üzleti szektora közül a legnagyobbnak számít.

„A szoftverek nem csupán azt változtatják meg, hogyan használjuk az autót és hogyan éljük meg az autózást a jövőben, hanem már az autók fejlesztését is. A Bosch egy ideje már szoftvervállalatként tekint magára a mobilitás terén is. Most, az ügyfelek igényeire reagálva, szervezeti struktúránk úgy változik, hogy tükrözze ezt, és utat nyisson a további növekedésnek” – mondta Markus Heyn, a Bosch igazgatóságának tagja és az ötfős Bosch mobilitás szektor igazgatóságának újonnan megválasztott elnöke. Szervezeti szempontból az üzleti szektor egyes területeit 2024. január 1-jétől átalakítjuk, és minden divízió horizontális, több divízión átívelő feladatokat is kap majd. A Bosch célja, hogy mobilitási megoldásaival 2029-re több mint 80 milliárd eurós árbevételt érjen el.

Az évtized közepétől várható a szoftveralapú járművek első hulláma

Ennek a növekedésnek az egyik pillére az autóipari szoftverek piaca lesz. A szoftveralapú járművek felé mutató tendencia miatt ez a piac 2030-ra várhatóan jelentősen meghaladja majd a 200 milliárd eurót. Ez háromszor annyi, mint 2020-ban volt. A Bosch ezen a piacon két számjegyű növekedést ért el. A szoftverfejlesztés egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be az autóiparban. 2030-ra az autóipari K+F ráfordítások mintegy harminc százaléka a szoftverek fejlesztéséről szól.

A Boschnál ez az arány már most magasabb. A Bosch mobilitás kutatás-fejlesztési területen dolgozó munkatársainak fele szoftvermérnök. A szoftveralapú járműveknek két komoly előnyük is van. Az egyik a fejlesztés gyorsasága: ahelyett, hogy éveket venne igénybe, a jövőben napok kérdése lesz az új funkciók bevezetése a már meglévő rendszerekben. A másik előny pedig a szoftver- és hardverfejlesztés szétválasztása, ami azt jelenti, hogy a szoftverfrissítéseknek köszönhetően hosszabb ideig megőrizhetjük az autók újszerű jellegét.

„A járművezetők a világon mindenhol zökkenőmentesen szeretnék integrálni járműveiket a digitális világba. Mindannyian hozzászoktunk az okostelefonjaink állandó frissítéseihez és új funkcióihoz, most ugyanezt alkalmazzuk az autókra is.” – magyarázta Heyn. A Bosch 2025-től számít a szoftveralapú járművek széles körben történő bevezetésére.

Új autóipari fejlesztési trend tükröződik a Bosch szervezetben

A járműmozgás-menedzsment példája jól mutatja, hogy a Bosch mobilitás üzleti területének átszervezése és a több divíziót átfogó együttműködés miként mozdítja elő ezt az új trendet az autóipari fejlesztésekben. Ez az új vezérlési koncepció még gyorsabb és pontosabb munkát végez a járművek stabilizálásában. Nemcsak a fékrendszerek, hanem az elektromos hajtásláncok és az elektromos kormányrendszerek működésébe is be tud avatkozni. Lerövidíti a féktávolságot, így a vezetőnek lényegesen kevesebb korrekciós manővert kell végrehajtania.

Mindez pedig növeli a közúti közlekedés biztonságát. Ennek a műszaki alapja az ESP10, a Bosch fékvezérlő rendszerének legújabb generációja, valamint a Vehicle Dynamics Control 2.0 szoftverfunkció. Az új vezérlőrendszernek nem kell az ESP vezérlőegység részét képeznie, hanem alternatívaként a jármű központi számítógépébe integrálható – és a jövőben önálló szoftvercsomagként is elérhető lesz. A Bosch a szoftveralkalmazások számának háromszoros, a felhőhöz hozzáférő alkalmazások számának pedig akár tízszeres emelkedésére számít.

Bosch: az autóipari hardver- és szoftverpiac sikeres szereplője

A szoftveralapú járművek kéz a kézben járnak egy új, központosított elektromos és elektronikus (E/E) architektúrával. A legújabb prémiumkategóriás járművekben több mint száz vezérlőegység található. Még a mai kompakt kategóriájú járművek is 30-50 vezérlőegységgel rendelkeznek.

„Arra összpontosítunk, hogy az elektronikus rendszerek összetettségét ellenőrizhetővé és a lehető legmegbízhatóbbá tegyük” – mondta Heyn. A jövőben jelentősen csökkenthető lesz a vezérlőegységek száma. Méghozzá úgy, hogy nagy teljesítményű számítógépeket használnak a különböző járműterületeken, mint például a pilótafülkében és a kapcsolódási funkciókban, a vezetéstámogató rendszerekben és az automatizált vezetésben, valamint a hajtásláncban. Ezért a Bosch egységes informatikai architektúrát fejleszt a teljes jármű számára – a felhőtől a központi járműszámítógépen át az egyes vezérlőegységekig.

Ennek az egyik legnagyobb előnye az, hogy a Bosch a szoftverek és a hardverek területén egyaránt otthonosan mozog. Legyen szó fékekről, kormányrendszerekről vagy környezetbarát hajtásláncokról – ahol a Bosch technológiasemleges megközelítést alkalmaz üzemanyagcellákkal, akkumulátorokkal és hidrogénmotorokkal – a technológia és a szolgáltatások beszállítója egy helyen fejleszti és gyártja a modern járművek kulcsfontosságú alkatrészeit. Ez évente több mint 250 millió vezérlőegységet jelent, amelyek szintén a vállalat saját szoftverével vannak konfigurálva. A Bosch egy további, egyre fontosabbá váló területre specializálódott – a különböző forrásokból származó szoftverek integrálására, amely az autóipar és az it-ipar együttműködéséből ered. A Bosch is rendelkezik ezzel az integrációs szakértelemmel, és autóipari beszállítói üzletágának átszervezésével tovább bővíti azt.

Az igazgatóság, a vezetők és a munkatársak közösen alakították ki az új struktúrát

A Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatósága az üzleti szektor új felépítését az egyes üzletágak munkatársaival és vezetőivel konzultálva határozta meg. Az átszervezés feltétele a munkavállalói képviselők részvételi jogainak tiszteletben tartása. Szervezeti értelemben az üzleti szektor a jövőben hét divízióból áll. Ezek közül néhányat újraszerveztek, és valamennyi üzletágban további horizontális felelősségi köröket hoztak létre. Az új Electrified Motion üzletág minden, elektromos motorral kapcsolatos tevékenységgel foglalkozik, a Bosch e-tengelytől az ülésbeállítókig. A Vehicle Motion terület a jármű dinamikájával foglalkozik, az ABS-től az ESP-n át a kormányzásig.

A Power Solutions üzletág pedig a belső égésű motorok technológiáját, a mobil és helyhez kötött üzemanyagcellákat, az elektrolizátorokat és a hidrogénmotorokat kezeli. A divíziókon átívelő Computing Solutions terület pedig az automatikus parkolástól az automatizált vezetésig terjedő megoldásokon dolgozik. A Mobility Electronics a vezérlőegységek fejlesztését támogatja, ahogy a Bosch házon belüli félvezető-tevékenységeit is koordinálja. A Mobility Aftermarket pedig a pótalkatrészpiaccal és a Bosch Car Service márkafüggetlen autójavító hálózattal foglalkozik. Az E-Bike Systems üzletág rendszermegoldásokat szállít – beleértve a meghajtó egységeket, az újratölthető akkumulátorokat, az ABS-t és a csatlakoztatott kijelzőket – az elektromos kerékpárokhoz. A Bosch leányvállalata, az ETAS horizontális felelősséggel koordinálja az operációs rendszerek és a mérnöki eszközök hardver-diagnosztikai szoftvereit.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Meg fogsz döbbenni: a világ informatikája számokban LXIII.

ked máj 9 , 2023
A Metrigy intelligens virtuális asszisztensekről szóló felméréséből kiderül, hogy a megkérdezettek közel 24 százalékának vannak olyan megbeszélései, amelyen nem angol anyanyelvű emberek is részt vesznek. A válaszadók több mint fele ezért rendszerint egy harmadik fél szolgáltatásait-veszi igénybe a megbeszélések más nyelvekre történő fordításához (ez meetingenként átlagosan 172 amerikai dollár költséget […]
számok

És még ez is...