A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szeptember 19-én Digitális fogyasztóvédelem 2024 címmel szakmai konferenciát szervezett, ahol olyan témákat vitattak meg, mint a digitalizáció és a fogyasztóvédelem alapvető kapcsolata, az online térben lefolytatott vásárlások kockázatai és a fiatalok edukációjának kérdésköre.
„A legjobb fogyasztóvédelem a verseny, ugyanakkor a verseny szereplőinek piaci magatartása sosem sértheti a fogyasztók érdekeit” – jelentette ki Rigó Csaba Balázs a hivatal elnöke, a GVH által szervezett Digitális Fogyasztóvédelem 2024 konferencián, Budapesten. A szakmai eseményen nyitóelőadást tartott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki hangsúlyozta: „a Kormány számára elsődleges cél a családok és a hazai kkv-k védelme. Ennek érdekében egyenlő erőviszonyokat kell teremteni a hazai és külföldi webshopok, valamint az online és offline kiskereskedelem között.”
A fogyasztóvédelem rendszere Magyarországon több pillérre támaszkodik. Jelentős szerepet vállal a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi felügyelete, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), a fővárosi és vármegyei Kormányhivatalok, valamint a GVH. A terület szakmai irányítását 2024. augusztus 1-jével a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vette át, amely így legfőbb pillére a hazai fogyasztóvédelmi rendszernek.
Gyorsan nő az interneten vásárlók aránya Magyarországon
A GVH székházában megrendezett konferencián a nemzetgazdasági miniszter a nyitóelőadásában hangsúlyozta, hogy az interneten vásárlók aránya Magyarországon nőtt az egyik leggyorsabb ütemben az EU-ban, miközben a vásárlók harmada tapasztalt problémát a vásárlás során. Hozzátette, szükséges a hazai online kereskedők versenyképessé tétele, ugyanakkor a fogyasztók érdekében a Kormány tovább erősíti a fogyasztóvédelem aktivitását az e-kereskedelemben is. Márciustól megemelkedett a kiszabható bírság mértéke, de a hatóságnak a honlapok blokkolására is lehetősége van.
A tárcavezető kiemelte: „a Kormány számára elsődleges cél a családok és a hazai kkv-k védelme. Ennek érdekében egyenlő erőviszonyokat kell teremteni a hazai és külföldi webshopok, valamint az online és offline kiskereskedelem között és meg kell akadályozni, hogy a jogsértő, tisztességtelen vállalkozások visszaélhessenek erőfölényükkel vagy súlyos anyagi hátrányt és egészségügyi károkat okozzanak a magyar családoknak.” Mindemellett rávilágított arra is, hogy a fogyasztók védelme és a banki csalások megelőzése érdekében 2024.augusztus 1-től újfajta bejelentési, zárolási eljárás került bevezetésre, amely hozzájárulhat a visszaéléssel érintett ügyletek által eltulajdonított pénzek visszaszerzéséhez.
„A digitalizáció térnyerésével és a legújabb technológiák fejlődésével újabb és újabb veszélyek leselkedhetnek a fogyasztókra. Ilyen kockázatot jelenthet a mesterséges intelligencia is. A lehetséges előnyei ellenére az AI növelheti a technológiai szektorok koncentráltságát és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat. Kiemelt feladatunk ezeket a kockázatokat feltérképezni és kezelni” – mondta a GVH elnöke.