E-közigazgatás: Hiányosságokat tárt fel az ÁSZ

Állami SzámvevőszékSokat fejlődött az elektronikus közigazgatási ügyintézés, de hiányosságokat is feltárt az ellenőrzés a stratégiai tervezésben és a felhasználóbarát szempontok egységes érvényesülésében — állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ).

Az ÁSZ a közleményében ismertette: lezárult az elektronikus közigazgatási ügyintézés fejlesztése érdekében tett intézkedések értékelését célzó ellenőrzés, amelynek keretében a leggyakoribb közigazgatási ügyek elektronikus felületeit is tesztelték a számvevők felhasználói szempontból.

Ellenőrzése során az ÁSZ a magyarorszag.hu portált és az ügyfélkaput működtető NISZ Zrt., illetve a digitális állampolgárság megteremtését koordináló kulcsszereplő, a DMÜ Zrt. tevékenységét, az általuk felügyelt rendszerek működését, az elektronikus közigazgatási ügyintézéshez való eredményes hozzájárulását, valamint a kialakított elektronikus ügyintézési felületek ügyfélbarát jellegét értékelte.

A felhasználói élmény értékelése a közérdeklődésre leginkább számot tartó közigazgatási ügyek kezelését biztosító alkalmazások felhasználói felületeinek tesztelésével történt. Az ügyintézés egyszerűségére és egyértelműségére fókuszáló tesztelés a magyarorszag.hu, mint központi portál 25 ügytípusára, valamint azokra az alkalmazásokra terjedt ki, amelyek ugyanezen ügytípusok ügyintézését tették lehetővé. Ennek keretében az ÁSZ értékelte a hozzáférhetőséget, az ügyintézési cél megfelelőségének felismerhetőségét, a felhasználói hibavédelmet, a működőképességet, a felhasználói felület esztétikáját és a tanulhatóságot is.

Gondok a rendelkezésre állással

Az ellenőrzés során az ÁSZ megállapította, hogy a stratégiai keretrendszer kialakításában, a releváns informatikai rendszerek fejlesztési irányainak meghatározásában és a kapcsolódó tevékenységek részletes kidolgozásában összességében érvényesültek az ügyfélbarát szempontok, ami megfelelő alapot szolgáltatott az elektronikus közigazgatás fejlesztéséhez.

Ugyanakkor az ellenőrzött időszakban a stratégiai célok visszamérési rendszerét nem alakították ki maradéktalanul, továbbá elmaradt a felhasználók igényeinek teljes körű felmérése és közvetlen bevonása a szolgáltatások fejlesztésébe, valamint az elektronikus közigazgatási ügyintézést biztosító alkalmazások ügyfélbarát jelleg szempontjaira irányuló tesztelése – jelezte a számvevőszék.

A tesztelés alapján az ÁSZ rámutatott, hogy a felhasználói élmény javítása, illetve az elektronikus ügyintézés eredményessége érdekében törekedni kell a rendelkezésre állás elvárt szintjének elérésére, valamint a magyarorszag.hu portálon és az ellenőrzött alkalmazások felületein a felhasználóbarát szempontok maradéktalan érvényesítésére, így különösen azonos struktúra, nyelvezet és vizuális megjelenés biztosítására minden alkalmazásban.

Pozitív tapasztalatként értékelte az ÁSZ, hogy megállapításai már az ellenőrzés során hasznosultak; a DMÜ Zrt. és a NISZ Zrt. a számvevőszéki jelentéstervezet véleményezése során arról tájékoztatta a számvevőszéket, hogy a felmerült hiányosságok megszüntetése érdekében intézkedéseket tettek.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Az Ahold Delhaize sem Magyarországon nyit it-központot

hét ápr 29 , 2024
Bukarestben nyit összeurópai informatikai központot a világ legnagyobb kiskereskedői közé tartozó holland-belga hagyományos és online kiskereskedelmi vállalat, az Ahold Delhaize. Az AD/01 nevű központban a tervek szerint 250 szakember fog dolgozni, írja az economica.net. Az informatikai központ feladata webfejlesztés és okostelefonos alkalmazások létrehozása lesz, valamint részvétel a vállalat stratégiai projektjeiben. […]
Ahold Delhaize

És még ez is...