mínuszos.hu

E-kereskedelmi eTOPLISTA e2022

Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős regionális vezetőjeA GKID a Mastercard közreműködésével felállította a Magyarországon működő, legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsorát. A mezőnyön nyomot hagyott az elmúlt év: helycserék és szélsőséges mozgások is tetten érhetők a legnagyobb 15 e-kereskedő körében.

A GKID idén három tematikus rangsort állított össze. A TOP15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő mellett ismét elkészült a dedikáltan online FMCG termékek eladásával foglalkozó cégeket tömörítő TOP10-es lista, valamint a legalább bruttó ötmilliárdos online értékesítési sávot elérő, tisztán magyar tulajdonú kereskedőkről is rangsor készült, melybe idén 13 cég került be. A 2022-es eTOPLISTA három rangsorában összesen 29 vállalkozás szerepel.

Stabil az élmezőny piaci súlya

2022-ben a magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma elérte a bruttó 565 milliárd forintot, ami 9 százalékos növekedés 2021-hez képest. A TOP15 bővülésének mértéke illeszkedik a teljes online piac tavalyi eredményéhez, ami a GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép kutatása alapján 9,9 százalékos növekedést mutatott 2022-ben.

A legnagyobb kereskedők forgalmi súlya stabil: a mintegy 1323 milliárd forintos belföldi e-kereskedelmi forgalomból az első 15 webáruház a piac 42,6 százalékát képviseli (2021-ben ez az arány 43,1 százalék volt). A legnagyobb 15 e-kereskedő sikeres – azaz teljesített – rendeléseinek száma 14,4 millió darab volt 2022-ben, mely 19 százaléka az online piac teljes (77,1 milliós) rendelési állományának.

Bonyolult év volt 2022 a mezőny számára

Az online kereskedők a pandémia évei utáni lendület miatt pozitív várakozásokkal álltak 2022 elé is. Ezzel szemben minden korábbinál hektikusabb évvel, egymást érő piaci-, és keresleti (sokk) hatásokkal szembesült a kereskedelem, valamint annak online lába. Mindezen hatások ráadásul termékkörönként eltérő módon jelentkeztek.

Erre a turbulens helyzetre reflektál a TOP15 mezőnyének alakulása is: bár összességében a 15 legnagyobb szereplő a piaci átlaggal megegyezően bővült, mégis a listán számos változás történt. Megjelentek új szereplők, miközben kiszorultak róla olyanok, akik több éve az első 15 tagjaként szerepeltek a listán. Vannak visszatérők és olyan szereplők is, akik nagyot léptek előre.

Az elmúlt év hektikusságát jól jelzi, hogy a TOP15-ben volt olyan szereplő, amely a magas infláció ellenére csaknem tíz százalékkal csökkenő forgalom mellett zárta az évet, de olyan is, amely hetven százalékot meghaladó bővülést ért el. A nehézségek ellenére a kereskedők többségénél összességében egy gazdaságilag sikeres, de kihívásokkal tarkított, befelé forduló, újratervezésekkel teli év volt 2022.

Az élboly

Magyarország legnagyobb e-kereskedője immár negyedik éve az eMAG. Több mint bruttó 194 milliárd forintos online forgalommal önmagában is kiteszi a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom 14,7 százalékát. A dobogó második fokára – története során másodszor – az Alza került. 2022-ben a cseh kereskedőt is érzékenyen érintette a fogyasztói kosarak csökkenése, ennek ellenére a webáruház meg tudta tartani a 2021-es pozícióját és az évet egy számjegyű növekedéssel zárta. A 2022-es eredmények alapján, az eTOPLISTA harmadik helyét stabilan őrzi a Media Markt online áruháza. A műszaki áruházlánc esetében is jelentkeztek a vásárlási szokások átalakulásából eredő hatások, melynek egyik legnyilvánvalóbb következménye a hagyományos, bolti vásárlás ismételt erősödése volt 2022-ben.

Újak és visszatérők

Az idei TOP15 mezőnyének új tagjaként rögtön a 4. helyre került az IKEA. A lakberendezési vállalat online szolgáltatásai évről évre fejlettebbek és nagy hangsúlyt fektetnek a méltán híres IKEA-élmény digitális térbe helyezésére is. A virtuális valóság révén már online vásárlással is kipróbálhatjuk melyik bútor hogyan festene az otthonunkban, és a rendelések átvétele terén is számos megoldás áll a magyar vásárlók rendelkezésére. Emellett az elmúlt időszakban vidéki tervezőstúdiók nyitásába is kezdtek, amely helyszíneken szintén a digitális megoldások segítségével mutatják be a teljes termékkínálatot az áruházaknál kisebb egységekben.

Az idei rangsor másik „újonca” az eTOPLISTA mezőnyt már korábban többször is megjárt MALL. A webpláza a két évvel korábbi 15. helyezést követően, két pozíciót javítva a 13. helyen tért vissza a mezőnybe. A MALL 2022 áprilisa óta már a lengyel Allegro csoporthoz tartozik. A mostani visszatérése egy újraszervezett vállalati struktúra, újragondolt stratégia eredménye:

2022 nyertesei

A TOP15 legnagyobb forgalmi bővülési üteme a Pepitához köthető. A magyar tulajdonú vállalat több mint hetven százalékkal tudta növelni a forgalmát 2022-ben, ezzel pedig a rangsorban is két pozíciót javítva, a 12. helyen zárt. A 15-ös mezőny második legnagyobb ugrása a Kifli nevéhez köthető: a cseh online élelmiszeráruház a két évvel ezelőtti listán még csak a 12. helyen szerepelt, tavaly már hatodik volt, de a sikeres – több mint negyven százalékos növekedéssel zárult – évének köszönhetően a 2022-es adatokon alapuló rangsorban már az ötödik helyre került. A TOP15 legnagyobb, tisztán magyar tulajdonosi hátterű cége az Euronics, mely 2022-ben a piaci átlagot több mint háromszorosan meghaladó növekedéssel az összesített mezőnyön belül ezúttal is a hetedik helyezést érte el. A legnagyobb forgalmú online kereskedők 2022-es rangsora:

Az online FMCG kereskedők mezőnyét immár a Kifli vezeti

A kategória élén idén változás történt: 2022-es teljesítménye alapján immár a Kifli az online élelmiszer és drogéria kereskedők mezőnyének legnagyobb forgalmú szereplője, megelőzve ezzel az eddigi piacvezető Tesco-t.

Az FMCG rangsor tízes mezőnyében két magyar cég is helyet kapott 2022-ben

Újoncként élből az FMCG mezőny hatodik helyére került a Pelenka.hu, ezzel – mindössze öt évvel a webáruház indulását követően – Magyarország legnagyobb online pelenka kereskedőjévé vált. hatodik helyével a Pelenka.hu egyben a legnagyobb 100 százalékban magyar tulajdonú cég az FMCG mezőnyön belül. Ráadásul a három idei eTOPLISTA rangsorban nevesített, mintegy 29 e-kereskedő közül 2022-ben a Pelenka.hu nevéhez köthető a legnagyobb (105 százalékos) éves növekedési ütem is. Ezzel a vállalat az FMCG mezőny hatodik helye mellett a magyar cégek rangsorának 13. helyére is felkerült.

Az FMCG rangsor másik újonca a szintén magyar tulajdonú online ital kereskedés, az iDrinks.hu. A cég meghatározó nagykereskedelmi szereplő az alkoholok piacán, de a b2c – azaz közvetlen kiskereskedelmi – értékesítését figyelembe véve is a nyolcadik legnagyobb szereplő az online FMCG kereskedők mezőnyében.

Az FMCG mezőny 9. és 10. helyét két gyorskereskedelmi (quick-commerce) szereplője zárja. A rangsoroláskor mind a foodora, mind a Wolt esetében csak a saját, market értékesítéseiket vettük figyelembe. Mindkét cég szolgáltatása a gyors, egy-két órán belüli átvételre alapozva nyújt alternatívát a hagyományos bolti bevásárlással szemben. A foodora saját market szolgáltatása még 2020 végén indult útnak (Netpincér market, majd foodpanda market néven), a Wolt piactere pedig tavaly zárta első teljes üzleti évét, így a listára kerülése jól tükrözi a szolgáltatás iránti fokozott érdeklődést. A legnagyobb forgalmú online FMCG kereskedők top 10-es rangsora:

Az FMCG kategóriába tartozó élelmiszerek, drogéria, valamint háztartási cikkek internetes értékesítési forgalma 2022-ben 20,1 százalékos emelkedést követően elérte a bruttó 141 milliárd forintot. A TOP10 kereskedő 2022-ben a szektor online forgalmából 99,5 milliárd forintért felelt, ami 70,4 százalékos piaci súlyt jelent.

Az online FMCG piacon nem csak a kereskedők, hanem a különböző üzleti modellek is versenyeznek egymással: az áruházi kínálatra épülő „hagyományos” modell mellett egyre hangsúlyosabb a gyorskereskedelmi, dedikált online kínálatra épülő kiszolgálás is. Az áruházi háttérre alapozó működési logikát a listát vezető Tesco mellett az Auchan, valamint a Spar képviseli, míg a gyorskereskedelmi működés éllovasa a Kifli.hu, valamint a foodora és a Wolt. A teljes FMCG választékot felvonultató szereplők mellett a kifejezetten a drogéria terméket kínáló Rossmann és dm is stabil tagjai a mezőnynek. Mind a Rossmann, mind a dm a teljes szektor 20,1 százalékos átlagos növekedési üteménél nagyobbat nőtt 2022-ben.

Az ötmilliárdos sáv feletti, tisztán magyar online kereskedők

Az online értékesítés terén tapasztalható piaci koncentrálódás egyértelműen a szélesebb termékkínálattal futó, vagy nagyobb kosárértékű kereskedőknek kedvez, ezért egyre nehezebb igazán nagyra nőnie a gyakran szakosodás, specializálódás mellett döntő magyar online kereskedőknek. Bár több mint 32 ezer magyar webáruház működik Magyarországon, a száz százalékban magyar tulajdonú cégek körét nézve a GKID mérései szerint a bruttó ötmilliárdos online értékesítési sávot csupán alig 13 cég éri el vagy haladja meg.

„Az eTOPLISTA rangsorban nevesített 13 magyar cég mindegyike meghatározó szereplője saját kategóriájának, ráadásul többen már sikerrel léptek be más régiós, vagy európai piacra is. Ez a 13 e-kereskedelmi cég márkaépítésben, szolgáltatási szintben, valamint vásárlói élményben is követendő példaként szolgálhat a hazai online vállalkozások számára. Partnereinkkel azon dolgozunk, hogy a közeljövőben a mezőny további cégekkel bővülhessen, és egyre többen akár határon túli értékesítésbe is kezdjenek” – értékelte a magyar cégek mezőnyét Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős regionális vezetője.

A tisztán magyar cégek listáját az Euronics műszaki áruház vezeti. Az év másik jelentős változása az üllői saját raktárbázisba költözés volt, ahol 28 ezer m2-en saját operációval szolgáljuk ki a webes rendeléseket, illetve a bolthálózatot is. A műszaki piacnak nagy lökést adott a 2022-es év első felében az SZJA visszatérítés, melynek kereslet serkentő hatását az év során fokozatosan felváltotta a gazdasági válság és infláció okozta elkölthető jövedelem csökkenés a vásárlói oldalon. Így év végére a teljes műszaki piac már a korábbi évek növekedési ütemét sem tudta hozni, az online értékesítési csatorna súlya pedig csökkenésbe váltott, amelynek mértéke azóta is mélyül.

Omnichannel kereskedőként az online csatornában realizált piacrész növekedésünk mellett még az értékesítési csatornák súlyának offline irányba való visszarendeződéséből is profitálni tudtunk, így 2022 profit oldalon is kiemelkedő eredményeket hozott vállalatunk számára.” Az ötmilliárd forint feletti forgalmú magyar kereskedők rangsora az alábbi:

A legismertebb webáruházak listáján is egyre több a nemzetközi márka

Az e-kereskedelem növekedésével együtt a magyar piacon évről évre egyre meghatározóbb a külföldi cégek fölénye. A régión belül a német, cseh, lengyel, szlovák és román e-kereskedők is előszeretettel választják új piacnak a magyart.

Az online vásárlás kapcsán ráadásul egyre kevésbé beszélhetünk országhatárokról. A vásárlók fejében és preferenciái között számos olyan online kereskedői márka van kiemelt helyen, amely a fogyasztók szemszögéből nézve magyarnak tűnik, akár magyarul is jól csengő márkanév mögül értékesít, miközben a gyakorlatban sokszor se magyar operációja, se magyar céges entitása sincs. Ez a működési logika leginkább a ruházat, divat, szépség szegmens kereskedői körében érhető tetten, és ezen szegmensek a leginkább kitettek a külföldi kereskedők térhódításának.

Az eTOPLISTA részeként ezúttal is összegyűjtöttük a legnagyobb spontán márkaismertséggel rendelkező webáruházakat, akiket az első helyes említések (ún. top of mind), és a második valamint harmadik helyes említések összesített száma szerinti sorrendben mutatunk be. A legismertebb online kereskedők rangsora:


 

Exit mobile version