Az e-kereskedelem csökkenti a kiskereskedelem szén-dioxid lábnyomát

e-kereskedelemEgy friss kutatás szerint az online vásárlás a hagyományos kereskedelemhez képest átlag 36 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár.

Az áruk optimális útvonalon történő kiszállítása csaknem kilencven százalékkal csökkenti a szállításhoz kapcsolódó kibocsátást – állapítja meg a tanulmány. A hagyományos kereskedelemhez kapcsolódó kibocsátás legnagyobb részben az áruszállítás során keletkezik, és ez két és félszerese a csomagolásból származó szén-dioxid lábnyomnak, amelyből az e-kereskedelem szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb része származik. A kutatás szerint az áruk házhoz szállítása esetén egyetlen, telepakolt furgon több mint száz autóutat képes kiváltani. A megrendelések összevonása és a hálózatok optimalizálása az e-kereskedelmi szolgáltatók költségeit is csökkenti. A városon belüli elosztóközpontokból történő közvetlen kiszállítás a kibocsátások további csökkentését eredményezheti. Ha az árukat a fogyasztókhoz közeli, városon belüli elosztóközpontokból szállítják ki, a szállítással járó üvegházhatású gázok kibocsátása akár ötven százalékkal is mérsékelhető, ami a teljes szén-dioxid lábnyomot küldeményenként átlagosan tíz százalékkal csökkentheti. A kiszállítási távolságot és a forgalomtorlódást is minimálisra csökkenti, ha az árut a lehető legközelebb raktározzák el a végfogyasztókhoz. A szállítójárművek maximális kihasználásával a szállítási idő és a szállítás költségei egyaránt csökkenthetők. Az okosépületek, az elektromos járművek és a mesterséges intelligencia fejlődése még inkább elősegítheti a kereskedelem fenntarthatóbb működését.

A kutatás egyebek mellett megállapította, hogy a ma rendelkezésre álló energiaforrások alkalmazásával az elektromos szállítójárművek használata 27 százalékkal csökkentheti a szállításhoz kapcsolódó átlagos kibocsátást, miközben kisebb zajkibocsátással is jár. Az e-kereskedelem esetében a legnagyobb kibocsátás a csomagoláshoz kapcsolódik. Az internetes kereskedelem csomagoláshoz kapcsolódó kibocsátása a hagyományos kereskedeleménél átlagosan mintegy hatszor magasabb, elsősorban a kartondobozok alkalmazása és a tárgyak egyenkénti becsomagolása miatt. A kutatók olyan forgatókönyvet is vizsgált, amely szerint az e-kereskedelmi megrendelések nyolcvan százalékában kartondoboz helyett papírszatyrot használtak, ennél a forgatókönyvnél az e-kereskedelem a modellezett esetek kilencven százalékában fenntarthatóbbnak bizonyult a hagyományos kereskedelemnél. A környezetbarát csomagolóanyagokat vagy a csomagolás, például a kartondobozokkal, a papírzacskókkal, illetve párnázott postai tasakokkal történő kiváltása csökkenti a küldemények mennyiségét és tömegét, ami szintén alacsonyabb kibocsátást eredményez. A korszerű elemző megoldások, például a tehermegosztás és a dinamikus útvonaltervezés tíz százalékkal csökkenthetik a kibocsátást, és harminc százalékkal a fajlagos költségeket, illetve a forgalomtorlódást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.