E-commerce 2020: gondolkodj, mielőtt kattintasz!

KattintAz online vásárlás veszélyeire figyelmeztetnek a hatóságok az év vége közeledtével, a rendőrség, a Magyar Bankszövetség és a Nemzeti Kibervédelmi Intézet szakemberei a tudatos vásárlásra hívták fel a figyelmet.

Bor Olivér nemzetbiztonsági százados, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet sajtóreferense arra hívta fel a figyelmet, hogy az online vásárlások száma az év végi időszak mellett a pandémiára tekintettel is növekedést mutat, azonban körültekintően kell ezeket a tranzakciókat indítani, mert a kiberbűnözők mindenhol jelen vannak. Jellemzőjük a hamis biztonságérzet kialakítása, igyekeznek elhitetni a felhasználókkal, hogy ellenőrzött weboldalról rendelnek, sokszor a biztonságos oldalakhoz nagyon hasonló arculati elemeket használnak – mondta. A százados arra is kitért: a hitelkártyákat, bankkártyákat érintő csalás a kiberbűnözés egyik legjövedelmezőbb tevékenysége, szakértői becslések szerint azoknak a 25 százaléka már valamilyen átverés áldozatává vált, akik valaha vásároltak az online térben.

Az online vásárlási csalások motivációja a pénzszerzés mellett az adatszerzés, illetve e kettő kombinációja. Példaként említette, hogy egy eladni kívánt terméknek komoly márkát alakítanak ki, weboldalt, webshopot hoznak létre, és hatásvadász cikkeket és hirdetéseket jelentetnek meg a közösségi médiafelületeken. Rámutatott: ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az jellemzően nem igaz, így például nem lehet tízezer forintért csúcstechnológiás televíziókészüléket vásárolni, vagy kilencven százalékos kedvezménnyel a legújabb mobilkészüléket. Az online csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, ezért a nemrég lezárult európai kiberbiztonsági hónap mottójára hívta fel a figyelmet: “gondolkodj, mielőtt kattintasz!”.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.