Sárga csekkek, levélben küldött papírszámlák: az elmúlt évtizedekben, vagy akár évszázadokban ehhez hasonló módon értesültünk a befizetendőkről, de az internetnek hála ez a gyakorlat már a múlté. De miért is jó az online számlafizetés és hogyan működik?
Bármilyen szolgáltatást veszünk igénybe, az azért fizetendő díjról számlát kapunk kézhez – ez idáig nem újdonság. Egy ilyen dokumentum egyrészt hivatalos irat, a számlázó és a fizető fél is ezen láthatja a kötelező információkat, például a fizetendő összeget, a fizetés módjait, a határidőt, a számla jogcímét (tehát többek között a szolgáltatás leírását) és a cég adatait.
Az internet általánossá válásával azonban megváltozik az a mód, ahogy ezek a számlák eljutnak a címzettekig: az eddigi, postán küldött levelek helyett e-mailben érkezhetnek, ami több előnnyel is jár:
- Hamarabb kézhez kapható a számla, hiszen nem kell várni a postai átfutásra, kézbesítésre
- Kevesebb az esély arra, hogy a számla elkeveredik, és utólag is könnyebb megtalálni
- Akár azonnali, digitális befizetésekre is lehetőséget ad
- Környezetbarát, hiszen nem termel papírhulladékot és a kézbesítéssel járó károsanyag-kibocsájtást is visszafogja
Milyen egy elektronikus számla?
Alapvető fontosságú, hogy egy e-számla hivatalosan teljesen egyenértékű a papírszámlákkal. Az e-mailek csatolmányaiban vagy letölthető formában beszerezhető számlákon ugyanazok az azonosítók és kötelező elemek szerepelnek, mint a nyomtatott társaikon, tehát a különbség csak a megjelenítés formájában tapasztalható.
Nagy előnye, hogy interneten keresztük bárhonnan hozzáférhetünk a nekünk köldött számlákhoz, tehát például egy nyaralás vagy egyéb utazás alatt sem maradunk le róluk és az esetleges határidőkről. A befizetéskor pedig nem kell sorban állni a postai ablakok előtt, hanem online módszerekkel, akár azonnal is megtehetjük mindezt, akár a kanapéról, akár egy utcai padról a mobilunk segítségével.
Hogyan váltsunk elektronikus számlára?
A különféle szolgáltatók ma már szerződéskötéskor, megrendeléskor is sokszor felajánlják az e-számla lehetőségét, de gyakran azt is megtehetjük, hogy az évek óta igénybe vett szolgáltatásoknál utólag váltunk: erre vagy a szolgáltató weboldalán, vagy az ügyfélszolgálatot megkeresve van módunk.
Az elektronikus számlák vagy e-mailben, az általunk megadott címre érkeznek a levelek csatolmányaként, vagy csak értesítést kapunk róluk és a cég weboldaláról, online ügyfélszolgálati felületéről tölthetjük le őket.
A befizetésre ezután többféle módot választhatunk attól függően, miket tesz lehetővé a szolgáltató. Szinte mindenhol elérhető a banki átutalás, ennek részleteit (bankszámlaszám, összeg, befizetési közlemény) megtaláljuk az elektronikus számlán. Egyes számlákon QR-kódot is találhatunk, amelyeket a mobilunk kamerájával beolvashatunk a netbank appban, ez innentől automatikusan kitölti a megfelelő mezőket és csak egy koppintás az utalás elindítása.
Emellett sok helyen van lehetőség csoportos beszedési megbízást indítani, ilyenkor a számla kiállításakor a számlánkról automatikusan levonódik az aktuális összeg, a számla pedig csak ennek igazolásául szolgál, nekünk semmilyen dolgunk nincs vele. Szintén több helyen van mód arra, hogy a számla összegét a szolgáltató weboldalán illetve saját mobilappos felületén bankkártyával egyenlítsük ki.
Érdemes váltani
A fentiekből is látszik, hogy az elektronikus számlák megkönnyítik az ügyintézés és befizetés folyamatát, miközben a gyors és kényelmes módszer egyben a környezetet is kíméli. Mindenkinek ajánljuk, hogy nézze át jelenlegi szolgáltatásait, és ahol mód van rá, váltson elektronikus számlázásra!