EdisonKids: Digitális karakterekkel fejlesztenék az oktatást
A Samsung az EdisonKids-dzel együttműködve immár negyedik alkalommal biztosított platformot a fiataloknak, hogy kibontakoztathassák a holnapot formáló ötleteiket.
Az EdisonKids idei nyerteseit a jövő oktatásának témája ihlette meg: ők a digitális oktatás átformálásában, egy, a diákokhoz kapcsolt, személyes virtuális mentor megalkotásában látnak nagy lehetőséget.
Kreatív és társadalmilag érzékeny megoldások
A 2024-es Megoldások a holnapért pályázat hívószavaira, a fenntarthatóságra, a jövő oktatására és a közösségre formabontó, izgalmas megközelítések egész sora érkezett, a döntőben a legforradalmibb ötletek versenyezhettek a fődíjért. A dobogósokon túl olyan további előremutató projektek mutatkoztak be a végső megmérettetésen, mint a látássérültek helyzetének könnyítése, a fiatalok olvasásra ösztönzése, a hungarocell fenntartható ruhaipari újrahasznosítása, környezettudatos, izgalmas és tanulságos országjáró játék applikáció, a környezetre és az emberi szervezetre káros hőpapíros bizonylatok használata helyett digitális megoldás bevezetése. A nyolc finalista csapat május 31-én a Budapest Music Centerben mutatta be ötleteit, ahol olyan szempontok alapján pontozta a prezentációkat, mint a megvalósíthatóság, a kreativitás, a kritikus gondolkodás, az előadásmód, illetve a csapatszellem.
A dobogó csúcsán a Polyp csapat végzett. A budapesti Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium csapata, Bacsó Dániel és Vajda Ádám projektjét is az oktatást érintő problémák iránti érzékenység és az ötletgazdák innovációhoz, technológiához fűződő tapasztalata hívta életre. „Az online oktatás a személyes kapcsolatok hiánya miatt bukott meg” – állítja a két fiatal, akik közel hatszáz alanyon tesztelték az általuk létrehozott virtuális mentort. A mesterséges intelligencia segítségével megbízható forrásból készítették el az avatart, amely arra szolgál, hogy támogassa a fiatalok tanulását, mindezt személyre szabottan, a tanulók saját ritmusához igazodva. A fiúk úgy tervezik, hogy a megálmodott platformjuk kicsik és nagyok számára egyaránt elérhető legyen, minden egyes tanulónak saját virtuális mentorral, aki csak az adott diákkal folytatna kiemelt kapcsolatot. Bacsó és Vajda eddig mintegy hétszáz munkaórát fektettek bele győztes projektjükbe, ráadásul a fiúknak nem ez az első közös munkája. Ahogy ők fogalmaztak a döntőben: „Robbannak az ötletek a fejünkben”.
Második helyezést ért el a LendAHand csapat, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium diákjai. Farkas Ádám és Horváth Patrik egyszerre két égetően aktuális problémára hoztak megoldási javaslatot: az idős emberek segítésére és az egyetemi hallgatók lakhatási nehézségére. A projektet személyes érintettség hívta életre: Farkas néhány éve költözött vidékről nagyszüleihez a fővárosba, hogy az ország egyik legjobb gimnáziumában tanulhasson, majd az egyetemválasztás előtt rájött, sok kortársa szembesül olyan kihívásokkal, mint a magas albérleti díjak, vagy a kedvezőtlen kollégiumi feltételek és túljelentkezés. A csapat empatikus és frappáns megoldással közös platformra hozta a kétféle kihívást: applikációt és közvetítő közösségi weboldalt létrehozva kapcsolnák össze a lakhatási nehézségekkel küzdő hallgatókat és a segítségre szoruló, magányos, idősebb korosztályt, akik kölcsönösen segíthetnék egymást, két probléma helyett egy megoldás jelszóval. Weboldaluk ingatlanközvetítő oldalhoz hasonlítana, amelyen keresztül kereslet és kínálat biztonságosan megtalálná egymást: az idősek, apró segítségekért cserébe az átlagos bérleti díjaknál sokkal alacsonyabb áron adnák ki szobájukat a fiatal egyetemistáknak. A LendAHand csapat átfogó felmérést is végzett a Semmelweis Egyetem diákjainak körében az előremutató, újszerű lakhatási megoldás kapcsán, a megkérdezettek 87 százaléka lenne nyitott a lehetőségre. Több zsűritag is kiemelte, hogy komoly létjogosultsága van Magyarországon egy ilyen applikációnak, a fiúk pedig már együttműködő partnerre is találtak a rászoruló emberek szociális bérlakásba jutásán munkálkodó Utcáról Lakásba! Egyesülettel.
A harmadik helyen végzett az Én Hormonom csapata. A budapesti Eötvös József Gimnázium tanulói a fiatal lányokat érintő, a menstruáció és a hormonháztartás témájához kapcsolódó, ismeretterjesztő oktatási anyag kidolgozását tűzték ki célul „Az egészség nem tabu, tanuljunk együtt!” felhívással. Cserni Zóra és Hargitai Petra kutatásainak eredményei ugyanis arról tanúskodnak, hogy a közoktatásban az egészségtudatosságra való nevelés nem elég mélyreható. Különösképpen, ha olyan összetett, a hormonháztartást komplexen érintő betegségről van szó, mint a policisztás ovárium szindróma (PCOS), amely a meddőség egyik leggyakoribb oka. Ez indította el az Én Hormonom csapatát azon az úton, hogy a női hormonális háztartásról átfogó oktató anyagok születhessenek. Az orvosi egyetemre készülő fiatalok már most számos fontos szakmai szervezet támogatását elnyerték, hosszú távon gondolkoznak, és mint azt a zsűrinek kifejtették, tíz év múlva is ezen a területen szeretnének dolgozni.
Út a döntőig
A Megoldások a holnapért döntőjébe vezető út során rengeteg új tapasztalatra és speciális tudásra tehettek szert a résztvevők. A verseny második szakaszába a legjobb ötven csapat juthatott be, a közülük továbbjutó nyolc csapat a Momentán Társulat kommunikációs és prezentációs tréningjén vett részt, valamint, akárcsak a verseny korábbi szakaszában, újabb szakmai videókon keresztül kaptak támogatást megformált ötleteik megvalósítási módjának kidolgozásához. A versenyzők csapatonként két-két mentort is kaptak, akik visszajelzéseikkel és iránymutatásaikkal segítették a tervek kialakítását, a döntőre való felkészülést.
Amikor mindenki nyer
A zsűrin kívül a szervezőket is megérintették, megihlették a május végi döntő résztvevői és a bemutatott jövőformáló, úttörő, ugyanakkor társadalmilag is érzékeny projektek. „A nyitottság mindig nyer” – idézte Samu Zsófia a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője a vállalat idei olimpiai jelmondatát. Hozzátette, hogy a döntősök a nyitottságukkal már egytől egyig nyertek ebben a programban, hiszen végig helytálltak a projekthetek során, rengeteget tanultak, sokat dolgoztak a mentoraikkal. Ez olyan, mint egy maratonfutás: lefutottak már egy nagy távot, és nincs más dolog, mint átélni együtt ennek a teljesítménynek az örömét és dicsőségét.
Borsos Dorottya, az Edisonplatform vezetője külön kiemelte, hogy olyan esetekben, amikor e fiatal generációt érő kritikákkal szembesül, mindig a Megoldások a holnapért diákcsapatait hozza fel jó példaként. „Az a befektetett munka, amit évről évre a diákoktól látunk rendkívül magasra teszi a lécet, jóval több, mint egy elvárható minimum. Az idei statisztikák azt mutatják, hogy a diákok kimagaslóan a társadalmi közösségi problémákra fókuszáltak. Ez elképesztően fontos és hangsúlyos üzenet, könnyen meggyőzhetjük ezzel azokat is, akik eddig kevésbé pozitívan nyilatkoztak a jövő generációjáról” — mondta Borsos.
Az első három helyezett hatmillió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját. Mindemellett az idei versenynek jóval több győztese van három dobogós csapatnál, köztük diákok és tanárok egyaránt, akik közös alkotóműhelyt létrehozva, egymást inspirálva gondolkodhattak együtt a holnapot formáló megoldásokon, miközben korszerű, speciális tudásra is szert tehettek és életre szóló élményekkel gazdagodhattak.