Digitális hátraarc fenyegeti a cégeket

Egy friss kutatás szerint a gyors digitális transzformáció a pandémiás időszak után hasonló tempóban szorulhat vissza, és a piaci szereplők visszatérhetnek a korában megszokott analóg módszerekhez.

Bár az üzleti folyamatok digitalizálása jelentősen növelheti a vállalatok működési hatékonyságát, az átállás kezdeti, vélt vagy valós nehézségei miatt gyakran alacsony prioritást kapott, vagy teljesen lekerült a napirendről. A koronavírus-járvány alapvető változást hozott ebben a szemléletben: a vállalatok túlélésében kritikus kérdéssé váltak a távoli irányítású folyamatok. Olyannyira sürgős transzformációra volt szükség, hogy korábban soha nem látott sebességgel jelentek meg az új digitális megoldások. Ennek részeként digitális síkra terelődött számos, korábban papíron zajló folyamat is. A kutatásából kiderült: a két leginkább digitalizált terület a lezárások alatt az it-ügyfélszolgálat és az ügyfélkapcsolati menedzsment volt. Bár a digitalizációs megoldásokat a pandémia alatt és után még csak viszonylag rövid ideje használták, a válaszadók máris látványos eredményekről számoltak be: a produktivitás növekedését 27 százalék, az új megoldások használatával megtakarított időt húsz százalék, az adatok minőségének javulását 13 százalék, a költségcsökkenést 12 százalék említette.

A kutatás eredményei ugyanakkor arra is fényt derítettek, hogy a lendület az egészségügyi vészhelyzet feloldását követően fékeződhet, sőt, az elért eredmények is veszélybe kerülhetnek. Ha a munkatársak nem érzik, hogy a digitális megoldások lezárás nélkül is növelik a munka hatékonyságát, fennáll a veszély, hogy inkább visszatérnek az analóg, gyakran papíralapú folyamatokhoz. Az új megoldások pandémia utáni használatáról is megkérdezték a résztvevőket, és a válaszadók 57 százaléka adott hangot azon aggodalmának, hogy cége vissza fog térni a járvány előtti analóg, alacsony hatékonyságú, kevésbé digitalizált megoldásokhoz. Ennek egyik magyarázata a felmérés készítői szerint a COVID miatt limitált digitalizációs határidőben rejlik.

A Gartner felmérései szerint a cégek 82 százaléka hosszú távon is át fog állni egy olyan működési modellre, ami engedi a távoli munkavégzést a munkaidő legalább felében, így a papíralapú tároláshoz, analóg módszerekhez, és fizikai hozzáférésekhez való visszatérés nem lenne sem logikus, sem praktikus.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.