A Process Solutions (PS), Magyarország vezető számviteli és bérszámfejtő szolgáltatója, részletes elemzést tett közzé a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által végzett ellenőrzésekkel kapcsolatos tapasztalatokról. Az elemzés a 2023-as és 2024-es adóév adataira támaszkodik, és világos trendeket mutat az adóhatóság tevékenységeiről, tekintettel a vállalat közel 400 ügyfelére.
Az adott időszakban 97 ellenőrzés zajlott a PS ügyfeleinél, amelyek az alábbiak szerint oszlottak meg: hat támogató eljárás, 74 jogkövetési vizsgálat és 17 adóellenőrzés. „Ahogy az adatok is mutatják, egyre csökken a NAV adóellenőrzések száma, hiszen a hatóság is együttműködésre törekszik, ami magyarázza a jogkövetési vizsgálatok és a támogató eljárások magasabb arányát – mondta el Mustos Gergely, a vállalat adószakértője.
Az ügyfelek 24,25 százaléka részesült valamilyen NAV-ellenőrzésben, ami a vállalkozások átfogó kockázatkezelési stratégiájának szerves részét képezi. Az adatok szerint a könyvelőcég ügyfeleinek csupán öt százaléka kapott több ellenőrzést is. A legtöbb vizsgálat célpontja az ingatlanszektor, az informatikai cégek, a gépjármű iparban működő gazdasági társaságok, valamint a kapcsolt vállalkozások voltak.
Az adóellenőrzések száma ugyan csökkenő tendenciát mutat, azonban a jogkövetési vizsgálatok száma növekvőben van, ami mind a vállalatoknak, mind az adóhatóságnak kedvező. Ezen vizsgálatok célja nem a bírságolás, hanem az adózók jogkövető magatartásra bírása és a hibák kijavítása, míg a támogató eljárás során vizsgálat nélkül segíti az adóhatóság az adózók jogkövető magatartásra bírását. A PS ügyfeleinél hetven esetben a jogkövetési eljárás során mindössze két ügyben szabtak ki mulasztási bírságot, amely esetekben az ügyfelek természetesen elfogadták és javították a hibákat.
Az adóellenőrzések során hét esetben került megállapításra adókülönbözet, melyek összesített értéke viszonylag csekély volt az érintett ügyfelek bevételszerző tevékenységeihez képest. A PS tapasztalata szerint a NAV revizorai gyorsabban kiszűrik a hibás bevallásokat és adatszolgáltatásokat, valamint a nem teljesített adózói kötelezettségeket.
Még mindig az ÁFA a sláger adónem a NAV számára
Megnézve a különböző NAV ellenőrzések területeit elmondható, hogy az adóhatóság továbbra is kiemelt figyelmet fordít az általános forgalmi adóra és a transzferár nyilvántartásokra, amelyek kulcsfontosságúak az adóhatóság és az adózók számára egyaránt.
Hatékony együttműködés a NAV-val
A társaság kiemelt hangsúlyt fektet a jogkövetési vizsgálatok során történő hatékony együttműködésre. ó „A NAV vizsgálatok során a cél mindig az, hogy az esetleges kérdéseket mihamarabb tisztázni tudjuk, így elkerülhetőek a komolyabb kockázatokat rejtő adóellenőrzések. Ez az együttműködés nemcsak az ügyfelek számára hasznos, hanem az adóhatóság munkáját is segíti, hiszen rövidebb idő alatt tisztázhatók az esetleges félreértések. A jogkövetési vizsgálat egy viszonylag szűk, harminc napos határidőt biztosít a felmerült probléma tisztázására, így kiemelten fontos azonnal előkészíteni minden szükséges dokumentumot” – tette hozzá Mustos.
A PS egyik innovatív megoldása az úgynevezett „Pánikgomb” funkció, melynek lényege, hogy egy szakmai csapat azonnali támogatást nyújt a kollégák számára, amint értesülnek egy ügyfelüknél történő adóellenőrzésről.
Pozitív visszajelzések és jövőbeli fejlesztések
A könyvelőcég ügyfelei és munkatársai egyaránt pozitívan értékelik az ellenőrzési folyamatok támogatására bevezetett szolgáltatásokat. A jogkövetési vizsgálatok terén az ügyfélelégedettség folyamatosan növekszik, mivel ezek az eljárások kevésbé terhelik meg a cégeket, és lehetőséget biztosítanak a gyors együttműködésre az adóhatósággal. A jövőben a PS további adatelemzéseket és statisztikákat tervez publikálni, hogy még részletesebb képet adjon az adóellenőrzési trendekről.
A vállalat a sikeren felbuzdulva egy újabb, hasonló kezdeményezés indítását is tervezi, amely a „TB ellenőrzést kaptam” funkció révén a bérszámfejtési ügyeket érintő társadalombiztosítási ellenőrzések során nyújt majd segítséget.
Figyelmeztető levelet küld a NAVAz adóhatóság több mint háromezer vállalkozásnak küld tájékoztatást október 3-án, mert hibás a számlaadat-szolgáltatásuk vagy az áfabevallásuk – közölte a NAV. A javítást elmulasztók akár egymillió forintos bírságot is kaphatnak. A figyelemfelhívó kezdeményezés az adózói tudatosság erősítését és az ügyfélközpontú szemléletet egyaránt szolgálja – olvasható a közleményben, amely szerint az érintettek lehetőséget kapnak a hibájuk javítására. Hangsúlyozták, hogy a pontos adatok mindenkinek fontosak, ezek ugyanis a vállalkozások működését egyszerűbbé és költséghatékonyabbá teszik, az államkasszának pedig milliárdokban mérhető forintbevételt jelentenek. Hozzátették, hogy a javítást elmulasztók akár 1 millió forintos bírságot is kaphatnak. A vállalkozásoknak érdemes az eÁFA-rendszert választaniuk, mert így minimálisra csökkenthetők az adateltérések és a hibázási lehetőségek, továbbá az adminisztrációs teher is csökkenthető. |