A céges zöldítés sok esetben kimerül pár fa ültetésében vagy épp a szelektív hulladékgyűjtésben. Pedig lehet ezt másképp is, és nem csak ilyen jól kommunikálható, olykor inkább csak látszatintézkedésekkel véghez vinni. Mutatunk neked pár példát is erre, hogy lásd, mi a különbség.
A céges zöldítések nyomában
A zöld cégek többsége sajnos mai napig sem tesz meg mindent a jövőnkért. Köztudott, hogy gond van, az emberi tevékenységek által jelentősen felgyorsult klímaváltozás itt liheg a nyakunkon, sürgető lenne tenni valamit. Mégis sok vállalatnál csak látszatintézkedések történnek ez ügyben.
Egy 2011-es kutatás szerint a munkahelyi környezetbarát cselekedetekből ez volt a TOP3: villanykapcsolók lekapcsolása, számítógépek éjszakai kikapcsolása, újrahasznosított papír használata. Bár számos technológiai újítás érhető el a piacon, ma még mindig sok a felületes változtatás. De nem mindenhol. Ha szívesen dolgoznál egy zöld cégnél, akkor nézd meg a DreamJo.bs szerethető cégeit.
Növeljük a hatékonyságot!
Ha növeljük a hatékonyságot, az egy kézenfekvő zöldítési forma. Természetesen ez egy támogatott típusa a zöldítésnek, azonban nem nagyon kommunikálják. Pedig lenne mit.
Pl. ott van a pecsenyecsirke előállításában elért eredmény. Egy 2007-es adat szerint 60 év alatt lefelezték a felhasznált ivóvíz mennyiségét. Ezalatt tizedére csökkent a takarmány termőterületének mérete. Az egységnyi termékre vonatkozó környezetterhelést más területeken is jelentősen tudták csökkenteni. A tojás előállításánál például 25%-kal, míg sertéshús esetén 150%-kal csökkent csak az elmúlt 20 év alatt. Vagy ott a tejtermelés, aminél az USA-ban 50%-os üvegházhatású gázkibocsátás-csökkenést értek el 60 év alatt.
Sajnos a technológiai és zöld újítások sokszor akadályba ütköznek. A sok újítást képtelenség mindenkinek követnie. Ebben nagy segítségül lehetnek a szervezetek, egyesületek, akik segíthetik az információk előszűrését. A Jevons-paradoxon szerint viszont a nagyobb hatékonyság több fogyasztással is jár. Ez még egy megoldásra váró terület.
Visszajelzések a cselekedeteinkről
Nagyon fontos, hogy kapjunk visszajelzést arról, hogy amit teszünk, annak mi a hatása. Ezzel tudjuk ösztönözni a zöldebb működést is. Egy kaliforniai áramszolgáltató pl. 40%-kal csökkentette a fogyasztást azzal, hogy egy világítógömbbel láthatóvá tette az áramfogyasztást. Egy elkészített mérgezőanyag-kibocsátási leltár, amit előírtak cégeknek és magánszemélyeknek is, szintén jó hatással volt. Anélkül, hogy külön kérték volna, mindenki igyekezett jobb helyen végezni a listán, azaz csökkentette a kibocsátását.
Lehetnek még jó ötletek
Az Atlassian nevű vállalat bevezette, hogy az alkalmazottak 1 napig olyan projekten dolgoznak, amin akarnak. Ezt később átvette pl. a Google is. Ez az idő is fordítható zöldítésre, ami megsokszorozhatná a hasznos zöld ötletek számát.