A Bosch szakemberei olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni.
A parkolás az autóvezetés egyik mumusa, legyen szó kezdő vagy akár gyakorlott sofőrről. Autóink egyre nagyobbak, a városi környezet egyre zsúfoltabb és kiszámíthatatlanabb, egy rosszul sikerült manőver jelentős anyagi kárt vagy akár személyi sérülést is okozhat. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában több mint kétszáz mérnök csak a parkolási rendszerek fejlesztésén dolgozik annak érdekében, hogy minél biztonságosabb, stresszmentesebb legyen a parkolás. Segítségükre van ebben a vállalat budapesti telephelyén a mintegy száz autóból álló tesztjármű-flotta és egy tízezer négyzetméteres, mindennel felszerelt járműverifikációs felület. Itt a legkülönfélébb aszfaltozott, macskaköves útburkolatok vagy éppen kátyús, rossz utakat szimuláló területek, különféle útszegélyek, sőt vasúti sín is található.
„Uniós statisztikák szerint az anyagi kárral végződő balesetek közel fele parkolás vagy lassú manőverezés közben történik” – állítja Montvai Dániel, hozzátéve, hogy ez magyarázza a Bosch ezirányú fejlesztéseit. A vállalat célja az, hogy legújabb, önvezető megoldásaival bárhol, bármilyen környezetben biztonságosan lehessen parkolni, ne maradjanak holtterek, és a közlekedés további szereplői, például a gyalogosok is biztonságban legyenek.
Európai Unióban 2022 óta már minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező tartozék a parkolást segítő rendszer. Ezek a megoldások széles skálán mozognak: az alapszintet jelentő hátsó ultrahangos szenzoroktól a hátulnézeti kamerán át egészen a prémium kategóriás autókban megtalálható automata parkolási rendszerekig, amelyek egyszerűsítésén és még felhasználóbarátabb verzióján a Bosch jelenleg is dolgozik. A teljesen automata megoldással a parkolás a sofőrnek mindössze egyetlen gombnyomás, az autó ugyanis megkeresi a parkolóhelyet és elvégzi a szükséges manővereket tizenkét ultrahangos szenzor és négy kamera segítségével. Montvai becslése szerint ez a rendszer öt éven belül már nemcsak a luxusautók jellemzője lesz, és a Bosch célja is az, hogy a fejlesztések minél szélesebb körben elérhetőek legyenek. A szakember úgy véli, bár az önvezető autókra még sokat kell várni, de a folyamat első lépéseként az önvezető parkoló rendszerek már elindultak hódító útjukra.
Másodpercenként közel egy gigabájtnyi adatot rögzítenek és dolgoznak fel
Egy fejlett parkolási rendszer működését három szakaszra lehet osztani. Első lépésben a környezet feltérképezésére kerül sor a szenzorok segítségével, legyen az kamerakép vagy az ultrahangos visszaverődések alapján előállított térkép. A második szakaszban ezeket értelmezi és helyezi kontextusba a szoftver, végül a rendelkezésre álló információk alapján születik meg a végső reakció, azaz a fékezés vagy kormányzás. A parkolási rendszerek fejlesztéséhez nagyon fontos az alapos tesztelés, hogy a jármű képes legyen a környezetét a lehető legpontosabban érzékelni.
A Bosch tesztflottájáról – amelyben szériaautók és álcázott, azaz zebramintás fóliával takart prototípusok egyaránt megtalálhatóak – külön csapat gondoskodik. Tóth Márk és munkatársainak feladata, hogy a teszteket végző szakemberek igényeinek megfelelő átalakítások megtörténjenek az autókban. Ez különböző kamerák, speciális szenzorok és akár lidarérzékelők felszerelését jelenti. Ezekkel a szenzorokkal hihetetlen mennyiségű, másodpercenként nagyjából egy gigabájtnyi adatot rögzítenek és dolgoznak fel, amelyhez mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat is használnak. Tóth elmondta, hogy egy komplexebb, több hónapos átalakítás során több mint három kilométernyi kábelt kellett „belevarázsolniuk” az egyik tesztautóba, mert ahhoz a specifikációhoz épp erre volt szükség.
A tesztjárművekért felelős csapat vezetője ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy az autók átalakítását nagyon körültekintően kell végezni, hiszen a valós városi környezetben zajló tesztek során semmi sem okozhat vészhelyzetet. Ugyanilyen fontos a tesztautósofőrök rendszeres képzése különböző speciális vezetéstechnikai tréningekkel, hiszen fel kell készülniük minden váratlan helyzet kezelésére.