A Google arra törekedett, hogy a versenytársak és az ügyfelek ellenőrzésével uralja az online hirdetési technológia minden oldalát — állítja az amerikai igazságügyi minisztérium ügyésze.
Az ügyészek szerint a Google nagymértékben uralta azt a technológiai infrastruktúrát, amely másodpercenként több mint 150 ezer online reklámeladás révén finanszírozza a hírek és információk áramlását a weboldalakon. A Google klasszikus monopóliumépítési taktikát alkalmazott: felvásárlások révén kiszorította a versenytársakat, termékei használatára kötelezte az ügyfeleket, és ellenőrizte az online hirdetési piacon zajló tranzakciók módját – mondta nyitóbeszédében Julia Tarver Wood, az igazságügyi minisztérium trösztellenes osztályának ügyvédje. „A Google nem azért van itt, mert nagy, hanem azért, mert ezt a méretét arra használta, hogy eltiporja a versenyt” – mondta.
„Az Igazságügyi Minisztérium és az államok koalíciója „ősrégi történetre” alapozta ügyét abból az időből, amikor a Google még azon dolgozott, hogy eszközei képesek legyenek csatlakozni a versenytársakéhoz” – mondta Karen Dunn, a Google vezető ügyvédje. A Google eszközei ma már interoperábilisak a riválisaival, és a vállalatnak olyan technológiai cégek versenyével kell szembenéznie, mint az Amazon és a Comcast, mivel a digitális reklámköltések az alkalmazások és a streaming videó felé tolódnak – mondta. Dunn a vádakat azokhoz az állításokhoz hasonlította, amelyeket a Google a közelmúltban a keresőmonopóliummal kapcsolatos perben legyőzött.
A tárgyaláson az ügyészek azt akarják bizonyítani, hogy a Google az erőfölényét kihasználta a kiadók és hirdetők számára a technológiában, hogy megakadályozza őket más eszközök használatában, és alákínáljon a versenytársaknak. Tim Wolfe, az amerikai Gannett kiadó hirdetési vezetője a bíróságon kijelentette, hogy a vállalata mintegy 13 éve használja a Google kiadói hirdetéskiszolgálóját, és hogy nincs más reális lehetőség.
Leonie Brinkema amerikai kerületi bíró esküdtszék nélkül tárgyalja az ügyet, és a többhetes tárgyalás befejezése után hoz majd döntést. Ha a bíró úgy találja, hogy a Google megszegte a törvényt, akkor megfontolná az ügyészek kérését, hogy a Google legalább a Google Ad Manager-t, a Google kiadói hirdetéskiszolgálóját és hirdetéstőzsdéjét magában foglaló platformot eladassa a Google tulajdonosával, az Alphabettel.