A modern kerékpározás világában számos olyan járgánnyal találkozhatunk, amelyekre ha ránézünk, azt a látszatot keltik, hogy nincs is rajtuk fék. Persze, mi tisztában vagyunk azzal, hogy ez lehetetlen. Az aerodinamikus kialakítású időfutam bicajok esetén mondjuk ez még nem is lenne meglepő, de napjainkban a normál országúti bringák is követik a példájukat.
Azt, hogy ez mit is takar pontosan, a következő cikkben tudhatod meg. Tarts velem, nem fogod megbánni!
Az országúti kerékpárok kialakítása
Az országúti bicikliket leginkább egyenes terepre, nem meglepő módon az országútra tervezték, így a hosszabb bringás utak alatt a legfőbb segítségünk. A Bikepro.hu kerékpár webshop országúti kerékpárjai között sok-sok minőségi darab képviselteti magát, így mindenki megtalálja a hozzá passzoló kétkerekű társat.
Az országúti darabok kialakítása a könnyebb haladást támogatja. Ezeken is van fék a bicó elején és a hátsó részén, azonban a legtöbbször rejtve vannak. Az első fék általában a karbon villa hátsó-belső oldalára kerül, míg a hátsó féket a láncvillákba szerelik be a gyártók, s néha a támvillák szárai között lapul meg.
Az a csavar az egészben, hogy nem a tipikus országúti gépeken látható patkófékekről beszélünk, hanem mindig V-fékekkel van dolgunk.
V-fék konkrét előnyei
Esztétikus szerkezet esetén jól tud kinézni a V-fékkel ellátott bicaj. Sokkal egyszerűbb kialakítással rendelkezik, szemben a patkóval. Nemcsak egyszerűbb, de könnyebb is, így maga a gép egyaránt könnyebb lehet.
A rejtett elhelyezés előnye továbbá, hogy áramvonalasabb lesz tőle a bringa, habár ez leginkább csak versenyhelyzetben mutatkozik meg. A közvetlen húzású V-fékből még az is lehet, hogy sokkal nagyobb fékerő hozható ki.
A V-féket egyébként is megbízható fékként tartják számon, így sokunknak kétségünk sincs a minőséget illetően, az már más tészta, hogy az éremnek két oldala van, és a hátrányokkal is számolnunk kell.
Most pedig jöhetnek a hátrányok!
Felejtsük el a fékpofák precíz szögállítását! Meglehet, hogy így már viszont a fékhatás sem lesz valami erős. A tervezésen nagyon sok minden múlik, ha hanyagul végzik, akkor maga a gép sem lesz túl esztétikus.
Na és a legnagyobb probléma a fékkarbantartás! Vehetjük ki a kereket, a féket is félig muszáj kiszerelni, majd a fékpofát állíthatjuk be. Ezután jöhet a visszaszerelés és a csekkolás. Valamit elnéztünk? Kezdhetjük elölről! Kész horror!
Romolhat a támvillák rezgéscsillapító képessége, ami már a váz kényelmére egyaránt kihat. A váz tömege szintén nőhet a V-fék oldal irányú terhelése, illetve az aero kialakítás miatt.
Mit gondolsz? Az érvek vagy az ellenérvek dominálnak jobban? Te szívesen szelnéd az utakat rejtett fék kíséretében, vagy inkább maradnál a jól bevált patkófékeknél? Rajtad áll!