Az MTA segít felismerni a tényeket

Magyar Tudományos AkadémiaElsősorban a középiskolásoknak szánt, hiteles információk beazonosítását segítő rövid videókat készített és tett közzé YouTube-csatornáján, valamint honlapján a Magyar Tudományos Akadémia (MTA).

A Középiskolai MTA Alumni Program keretében készült Útikalauz a tényekhez egy tények utáni világban című előadás-sorozat a hamis információkkal teli világban való eligazodáshoz kínál kapaszkodókat. A rövid előadásokban a fiatal kutatók többek közt olyan kérdésekre keresik a választ, hogy hogyan lehet eligazodni az álhírek és hamis információ között, mi számít hiteles forrásnak, mit nevezünk ténynek, ezek valóban változnak-e, hogyan működik a tudomány, és miért számít a legbiztosabb módszernek a világ megismeréséhez.

A közlemény idézi Pléh Csaba akadémikust, a projekt szakmai irányítóját, aki szerint az előadások szándéka az volt, hogy segítsék visszaállítani a tudományos világnézet tekintélyét. Az előadók olyan témákat dolgoznak fel, mint a tények megbízhatósága, változékonysága az életben és a tudományban, a logikai következtetés ereje és tévedései, a statisztika meggyőző és becsapó ereje, vagy hogy mikor tér el a nyelvhasználat a logikustól, és hogyan lehet élni a meggyőzés és a befolyásolás eszközeivel.

Az előadók között Zemplén Gábor tudománytörténész, Schnell Zsuzsanna kognitív nyelvész, kommunikációkutató, Kleiber Judit nyelvész, Tuboly Ádám Tamás tudományfilozófus és Keszthelyi Gabriella matematikus szerepel. Az előadások 2023. november 29-én hangzottak el Budapesten. Az előadók felkészítésében és a program lebonyolításában a TEDxBudapest csapatával dolgozott együtt az MTA. A felvételek nyilvánosan hozzáférhetők az mta.hu/alumni és a verseny.mta.hu weboldalakon. A középiskolai tanárok felhasználhatják a videókat akár egyenként, például osztályfőnöki órák keretében, de szervezhetnek belőlük előadás-sorozatot is egy-egy témahét keretén belül.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Mesterséges intelligencia vs. jog: A fiatalok kétharmada tájékozott

szo jún 1 , 2024
A fiatalok kétharmada tájékozott tudja, hogy a mesterséges intelligencia (MI) használata szerzői jogi aggályokat is felvethet. A fiatalok kétharmada tisztában van azzal, hogy a mesterséges intelligencia használata felvethet szerzői jogi aggályokat, összességében mégis kevesebben vannak, akik fizetnének az ilyen módon előállított tartalmakért, és a megkérdezettek 36 százaléka nem is hallott […]
mesterséges intelligencia, AI

És még ez is...