Az Invitel ICT-társasággá fejlődött

MartonLaszloAmelyik vállalati szolgáltatásokat is kínáló távközlési cég nem indult el az informatika irányába, az lemarad — állítja Marton László. Az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatóját az átalakuló telekommunikációs piacról kérdeztük.

– Az Invitel Távközlési Zrt. néhány éve informatikai szolgáltatások nyújtásával szélesítette palettáját. Hogyan vált be a tevékenységbővítés?
– Minden várakozásunkon felül. A világ jelentős távközlési cégei elindultak abba az irányba, hogy informatikai szolgáltatások nyújtásával egészítsék ki, növeljék a kínálatukat. Az ok iparági sajátosság: leegyszerűsítve, hétköznapi módon az elején sok pénzt kell befektetni, ki kell építeni a távközlési hálózatot és csak ezt követően várható a stabil jövedelmezőség. A haszon azonban évről-évre kopik, hiszen a verseny miatt a távközlési cégek folyamatosan egymás alá mennek az áraikkal. És ezen a piacon leginkább az ár dönt. Az egyik megoldás versenyképességünk megőrzésére, hogy bővíteni kell a tevékenységi kört, és elég természetesen adódik, hogy informatikai szolgáltatásokra essen a választás. Erősíti ezt, hogy az ügyfeleknél is nő az igény arra, hogy a hang és az adatkapcsolat mellett az egyes informatikai szolgáltatásokat is ugyanattól, a már megszokott és optimális esetben megbízhatóan teljesítő távközlési szolgáltatótól vegyék igénybe. És persze az is egy érv lehet a portfólió bővítés, azaz az informatikai szolgáltatások bevezetése mellett, hogy már más távközlési cégek is megjelentek ezzel a piacon.

– Az Invitel informatikai céggé válik?
– A vállalati üzletág szolgáltatásait tekintve gyakorlatilag már azzá is vált. Az informatikai cégekre jellemző a működési mód. A szervezet, a gyártói kapcsolataink mind felálltak, kiépültek. Jó példa erre, hogy vezető energetikai-, pénzügyi- és szállítmányozási cégeknél felelünk kiszervezett informatikai szolgáltatásokért és egyéb infokommunikációs feladatokért. Valamint, mi implementáltuk és biztosítjuk a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának a Contact Centerét, illetve az Invitel projektjeként valósult meg egy video-alapú jeltolmács szolgáltatás is a siketek és nagyothallók számára. A fent említettek mellett, erősek vagyunk a kis- és közepes méretű vállalatoknál, amelyeknek egészen mások az igényeik, és amelyeket ezért eltérő módon kell kiszolgálni, mint a nagyvállalatokat. Azt látom, hogy a korábbi erős kampányaink miatt elsősorban az adatközpontunkat ismerik az IT-szakmában, pedig ma már az informatika szinte teljes spektrumát kínáljuk.

Az az érdekes, hogy az informatikai szolgáltatásokkal történő tevékenységbővítésre nincs olyan forgatókönyv, ami garantálná a biztos sikert. Az, hogy a legtöbb telkó cég küzd az informatikával, azért van, mert nem tudják, hogy milyen stratégia mentén és milyen ütemezésben kezdjék a profilbővítést: például adatközpont építéssel, felvásárlással, vagy szerves fejlődés révén, mérnökök felvételével alakítsák ki az infokommunikációs szolgáltatásukat. Az új területre lépés azért történik nehézkesen, mert a távközlési társaságok az informatikai cégektől eltérően más üzleti logika mentén, elsősorban termékekben, csomagokban gondolkodnak. Mindezt tovább nehezíti az az alapvető különbség a két üzlet között, hogy az informatika sokkal inkább épít a bizalomra. Leegyszerűsítve, ha egy társaság azt állítja, hogy van telefonvonala, ezt elhisszük, hiszen könnyen ellenőrizhető, de ha azt állítja egy cég, hogy ért a szerver-üzemeltetéshez, vagy, hogy képes egy storage konszolidáció kivitelezésére, de mindezt nem tudja hitelesen a korábbi munkáival, referenciáival igazolni, az azért ébreszthet kételyeket.

– Ön szerint az összes távközlési cégnek IT-társasággá kell válnia a jövőben?
– Az biztos, hogy amelyik telkó cég a vállalati szolgáltatások területén nem indult el az informatika irányába, az lemarad. Egészen furcsa számomra az, hogy több magyarországi mobilszolgáltató üzleti ügyfeleinek kínált tevékenységi köréből hiányzik az informatika. Már lehet látni ún. kapcsolt szolgáltatásokat, például Office 360-at, vagy tárhelyet kínálnak szolgáltatásként. Pedig az informatika „csúcsát”, a rendszerintegrációt kell megcélozni, elérni. Az ügyfelek elsődleges problémáit IT területen mindig a magas üzemeltetési költségek és a forrás hiány jelentik. Erre egy cég úgy tud reagálni, ha rendszerintegrátori mentalitással, amolyan fővállalkozóként gondolkodik. Ezért biztos vagyok abban, hogy a csak telkóval foglalkozó cégek szerepe és piaca előbb-utóbb csökken, vagy egyfajta rendszerintegrátori infokommunikációs cégekké alakulnak. Véleményem szerint ehhez nem elsősorban az organikus fejlődés az út, hanem inkább az akvizíció. Olyan rendszerintegrátort kell például megvenni, amely rendelkezik gyártói minősítéssel, vannak megfelelő szakemberei, és rendszerintegrátori működési mód jellemzi. És ami nagyon fontos, nem a rendszerintegrátor céget kell beleerőltetni a telkó cég vállalati részébe, hanem fordítva.

Az Invitel húszezer vállalati ügyfeléből már több mint hatszáz informatikai szolgáltatásokat is igénybe vesz tőlünk. A társaság már egy erős középvállalatnak számít az informatika területén. Nagyon fontos a menedzsment hosszú távú szemlélete, hogy a telekommunikációs cégek informatikai tevékenységét, annak eredményességét minimum két-három éves távon vizsgálják — mondta Marton.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Tóth Vera: ha ellopják a mobilod, nem számíthatsz senkire

ked jan 20 , 2015
ShareTweetPinShareKözösségi oldalán osztotta meg kellemetlen tapasztalatát Tóth Vera, miután az egyik moziban ellopták szerelme mobiltelefonját. A Facebookon az énekesnő abban kért segítséget, hogy vajon hogy lehet beméretni egy kikapcsolt mobilt, hátha sikerül megtalálni – írja a Blikk. Az énekesnő egy másik posztja még elkeseredettebb hangvételű: szerinte se rendőrre, se a […]

És még ez is...