Az IDC csökkenti a globális okostelefon-szállítások előrejelzését
Az International Data Corporation (IDC) csökkentette 2025-ös globális okostelefon-szállítási előrejelzését. A várható növekedés 2,6 százalékról mindössze 0,6 százalékra esett vissza. Ezt a változást a tarifák körüli gazdasági bizonytalanság és a fogyasztói kiadások visszafogása indokolja.
Ez a csökkenés komoly kihívásokat jelent az olyan gyártóknak, mint az Apple. Az Apple már most is gyengülő eladásokkal szembesül, a geopolitikai feszültségek és a vámviták miatt. Az IDC szerint a növekedés alacsony egyjegyű marad az év során. Az ötéves (2024-2029) kumulált éves növekedési ráta (CAGR) 1,4 százalék lesz. Ennek okai az okostelefonok terjedése, a hosszabb csereciklusok, valamint a használt eszközök miatti kannibalizáció.
A geopolitikai feszültségek ellenére az Egyesült Államok és Kína egyaránt 0,6 százalékos növekedést mutathat okostelefon-szállításokban idén. Kína piaca várhatóan három százalékkal bővül az előző évhez képest. Ezt a növekedést a kormányzati támogatások segítik, amelyek az Android eszközöket preferálják.
Az Apple 2025-ben várhatóan 1,9 százalékos visszaeséssel néz szembe. A Huawei erős versenyt támaszt, és a gazdasági nyomás is érezteti hatását. Sok Apple modell nem jogosult a kínai támogatásokra. Azonban a közelgő 618-as vásárlási fesztivál kedvezményei, valamint az iPhone 17 bevezetése jelentős hardverfrissítésekkel várhatóan fellendíti a keresletet.
Az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi feszültségek miatt az Apple diverzifikálja gyártását. Kiszélesíti indiai és vietnámi termelését, csökkentve ezzel a Kínától való függőségét. Donald Trump kijelentette, hogy az USA-ban értékesített, nem belföldön gyártott iPhone-okra 25 százalékos vámot vetne ki. Nabila Popal, az IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker vezető kutatási igazgatója szerint India és Vietnam továbbra is kulcsfontosságú alternatívát jelentenek Kína helyett. Azonban az Egyesült Államokba irányuló okostelefonokra kivetett húsz-harminc százalékos pótlólagos vámok komoly kockázatot jelentenek.
Egyszer már nem épült Apple-központ Indiában
Eredeti elképzelését megváltoztatva 2006-ban mégsem épített szolgáltató központot Indiában az Apple, és bár a cég ködösít az indokokat illetõen, szakértõk szerint már nem találták elég olcsónak az ottani munkaerõt. Pedig akkoriban még Steve Jobs volt az Apple vezérigazgatója – a hetvenes években például szellemi megvilágosodást keresve romantikus kirándulást tett a szubkontinensen –, ám a lelki kapocs nem akadályozta meg abban, hogy felülbírálja cége korábbi tervét, amely szerint a Macintosh számítógépek felhasználóit segítõ szolgáltató központot telepítettek volna Indiába. A hírek arról szóltak, hogy 2007-ben már háromezer embert fognak foglalkoztatni, és ennek alapján sokan úgy vélték, Jobs azért utazik az idén oda, hogy megerõsítse az Apple elkötelezettségét a beruházással kapcsolatban. Ezzel szemben elbocsátották a cég bangalore-i bázisára korábban felvett harminc munkatárs többségét, és csak a termékeik indiai értékesítésével foglalkozó üzletkötõk és marketingesek maroknyi csapatát tartották meg. A „hivatalos” indoklás szerint az Apple „újraértékelte” terveit, ám szakértõk úgy vélik, költségproblémák vannak a döntés hátterében. Olyan nagy az indiai munkaerõ iránti kereslet a nagy nyugati informatikai cégek (az IBM, a HP és mások) részérõl, hogy a jó munkaerõ ára felszökött, ezért az Apple úgy vélheti, máshol „bérhatékonyabb” megoldást találhat az anyaországból kihelyezendõ feladatok ellátására – írta a Business Week.
English summary
|