Az Európai Unió fokozza a nyomást a TikTokra
Az uniós hatóságok előzetes megállapítása szerint a TikTok nem biztosít kellő átláthatóságot az európai felhasználóknak megjelenített hirdetések finanszírozóival kapcsolatban, ezzel megsértve a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) kulcsfontosságú rendelkezéseit.
Az Európai Bizottság (EB) vizsgálatának előzetes eredményei szerint a TikTok hirdetései nem felelnek meg a DSA követelményeinek, mivel hiányoznak belőle lényeges adatok a hirdetések finanszírozóiról, a célközönségről és a népszerűsített tartalomról. A DSA, amely a digitális platformok szabályozására tett egyik legambiciózusabb kísérlet világszerte, előírja, hogy az online szolgáltatások egyértelműen hozzák nyilvánosságra, hogy a felhasználók miért látnak bizonyos hirdetéseket, ki fizetett értük, és biztosítsanak nyílt hozzáférést ezekhez az adatokhoz a kutatók és a nyilvánosság számára. Ennek célja az elmúlt években a közösségi platformokat sújtó választási dezinformáció, a hibrid fenyegetési kampányok és az átveréses promóciók visszaszorítása.
Azonban az EB állítja, hogy a TikTok jelenlegi hirdetési adattára nem felel meg a céljának. Megakadályozza az átfogó kereséseket, és hiányzik belőle az átláthatóság a hirdetési tartalom és a célzási feltételek tekintetében, ezáltal korlátozva annak hasznosságát a felügyeleti csoportok és a kutatók számára. Henna Virkkunen, a Bizottság technológiai szuverenitásért, biztonságért és demokráciáért felelős ügyvezető alelnöke egyértelműen fogalmazott: „Az online hirdetések átláthatósága – ki fizet és hogyan történik a célzás – elengedhetetlen a közérdek védelméhez. A polgároknak joguk van tudni, hogy ki áll az általuk látott üzenetek mögött.”
Éves globális forgalmának akár hat százalékáig terjedő bírsággal is sújtható a TikTok
Erre válaszul a TikTok egy óvatosan megfogalmazott közleményt adott ki, amelyben elismerte a hirdetési átláthatóság javítására irányuló folyamatos erőfeszítéseit, ugyanakkor vitatta az EB szabályértelmezését. „Támogatjuk a rendelet céljait, és folyamatosan fejlesztjük hirdetési átláthatósági eszközeinket, de nem értünk egyet az EB egyes értelmezéseivel” – közölte a vállalat.
Most a TikToknak lehetősége van válaszolni, mielőtt az EB meghozza a végleges döntését. Amennyiben a platformot a DSA megsértésében találják vétkesnek, éves globális forgalmának akár hat százalékáig terjedő bírsággal is sújthatják, ami potenciálisan hatalmas büntetést jelenthet a világ egyik leggyorsabban növekvő közösségi média platformja számára.
És, ha csak ez lenne…
Ez nem az egyetlen probléma, amellyel a TikTok Európában szembenéz. A vállalat ellen egy külön uniós vizsgálat is folyik a romániai közelmúltbeli elnökválasztással kapcsolatos potenciális választási kockázatok kezelése miatt, a dezinformációs kampányokkal és az állítólagos külföldi beavatkozással kapcsolatos aggodalmak miatt. Ahogy az EU fokozza a digitális felügyeletet a kulcsfontosságú választások előtt, az olyan platformokra, mint a TikTok, egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy megfeleljenek a szigorú európai szabványoknak.
English summary
|