Az AI és a közösségi média alakítja a vásárlási szokásokat

Capgemini

CapgeminiA közösségi platformok és a mesterséges intelligencia egyre nagyobb hatással bírnak döntéseinkre, amikor vásárlásról van szó. A Z és Y generációk azon igénye, hogy a vásárlás minél inkább személyre szabott és zökkenőmentes digitális élmény legyen, hajtja ezt a trendet – áll a Capgemini Kutatóintézet legújabb felmérésében.

Az AI hatása a vásárlásra

Az AI előretörése a vásárlási szokásokban is egyre inkább megfigyelhető. A fogyasztók 46 százaléka kedvezően értékeli a gen AI hatásait az online vásárlásra, míg háromnegyedük nyitott az ilyen típusú ajánlásokra, ami 2023-ban 63 százalék volt. A termék- és szolgáltatásajánlások esetén már több mint a fele (58 százalék) helyettesítette a hagyományos keresőmotorokat a gen AI eszközökkel. A vásárlók 68 százaléka szeretné, ha a gen AI eszközök összegyűjtenék a keresési eredményeket a közösségi médiából, az online keresőmotorokból és a webáruházak oldalairól. Azonban a technológia által biztosított élménnyel kapcsolatos elégedettség csökkent: míg 2023-ban 41 százalék volt elégedett, 2024-re ez 37 százalékra esett vissza.

„A vásárlók ma már egyre inkább személyre szabott élményeket keresnek, amelyeket a generatív mesterséges intelligencia képes biztosítani. Ezen kívül az azonnali, hatékony kiszállítást várnak el, és egyre tudatosabbak a vásárlásaik során. A versenyelőny megőrzése érdekében a kiskereskedőknek olyan stratégiákat kell alkalmazniuk, amelyek a vásárlót helyezik a középpontba, és mesterséges intelligencia segítségével kiemelkedő vásárlói élményt nyújtanak. A közösségi kereskedelem fejlődése is figyelemre méltó, hiszen a kiskereskedőknek kihasználniuk kell a közösségi média és digitális hirdetési platformokat, hogy már a vásárlási folyamat legelső szakaszaiban bevonják a fogyasztókat” – nyilatkozta Lindsey Mazza, a Capgemini Csoport globális kiskereskedelmi vezetője.

AI influenszerek és közösségi média szerepe

Az AI segítségével létrehozott avatárok népszerűsége is nő: a fogyasztók negyede vásárol a generált ajánlások alapján. A közösségi médiában található influenszerek szerepe is egyre nagyobb: 2024-ben a Z generáció hetven százaléka rajtuk keresztül értesült új termékekről, ami jelentős növekedés a 2023-as 45 százalékhoz képest. Az Instagram és a TikTok, valamint hasonló platformok egyre inkább formálják a kiskereskedelmet, mivel a fogyasztók több mint fele ezeken a csatornákon fedez fel új termékeket, szemben a 2022-es 32 százalékkal. A kutatás arra is rámutat, hogy a vásárlók negyven százaléka a közösségi médiát használja ügyfélszolgálati ügyek intézésére is.

Felár a gyors kiszállításért

A gyors kiszállítással kapcsolatos igény folyamatosan emelkedik. Egyes régiókban a fogyasztók egyre hajlandóbbak felárat fizetni a gyorsaságért. A gyors kiszállítással kapcsolatos fizetési hajlandóság 2023-ban 41 százalékról 2024-re hetven százalékra nőtt, amely a termékek azonnali elérhetőségével kapcsolatos erős fogyasztói igényt tükrözi. Ez a trend különösen India, Németország, Franciaország, Svédország, Spanyolország és Hollandia piacain figyelhető meg, míg az Egyesült Államok e téren lemarad.

Online hirdetések ereje

A kutatás azt is kimutatta, hogy a fogyasztók 67 százaléka figyeli a kiskereskedők weboldalain és alkalmazásaiban megjelenő hirdetéseket, amikor egy termékre keresnek. Az online vásárlások közel egyharmadát az online hirdetések befolyásolták az elmúlt 12 hónapban. Ezzel szemben a vásárlók kevésbé elégedettek az üzlethelyiségekben található hirdetésekkel. A fogyasztók 53 százaléka személyre szabott hirdetéseket szeretne látni a boltokban, mint például okos bevásárlókocsikat, tükröket vagy interaktív érintőképernyőket.

Fenntarthatóság és vásárlási hajlandóság

A fenntarthatóság kulcsfontosságú tényezővé vált a vásárlási döntéseknél. A fogyasztók 64 százaléka vásárol fenntartható termékekből, és 67 százalékuk hajlandó másik kiskereskedőt választani, ha a fenntarthatóságot nem tartják szem előtt. Azonban a vásárlók egyre kevésbé hajlandóak felárat fizetni a fenntartható termékekért. Az elmúlt két évben folyamatosan csökkent azon fogyasztók aránya, akik 5 százaléknál magasabb felárat vállalnának. Ugyanakkor az olyan kezdeményezések, mint a szénlábnyom jelzése vagy az élelmiszer-pazarlás csökkentése, nagy visszhangot keltenek. Emellett a vásárlók egyre inkább részletes információkat keresnek a megvásárolt termékekről, különösen a tápanyagokkal kapcsolatos adatokat, és 67 százalékuk kész akár más termékre váltani, ha ezek az információk nem állnak rendelkezésre.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fel!