Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban online vásároljuk meg, amire a tavalyinál körülbelül hatezer forinttal tervezünk többet költeni idén.
A Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából az derül ki, hogy megajándékozottként szeretjük, ha meglepnek minket, de ha mi vagyunk az ajándékozó, jobban örülünk, ha tudjuk, mire vágyik a másik.
Karácsonykor inkább személyesen találkozunk…
Tavalyhoz képest csak kis mértékben változott, hogy kikkel töltjük a karácsonyt, de 2022-t is figyelembe véve egyértelműen inkább erősödött a személyes találkozások szerepe a nagyobb ünnepek során. Tízből négyen (42 százalék) csak a szűk családdal, azaz a velük egy háztartásban élőkkel ülnek a karácsonyfa köré, míg ennél valamivel többen, a megkérdezettek közel fele (49 százalék) a szélesebb rokonsággal is találkozik az ünnep alkalmával. Nem változott azok aránya, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni (12 százalék), ők többségében továbbra is jellemzően anyagi okból döntenek így, bár ennek említése az elmúlt két évben 51 százalékról 31 százalékra csökkent.
Személyes találkozás híján a válaszadók leginkább mobiltelefonon hívják szeretteiket (47 százalék), illetve a válaszadók 34 százaléka valamilyen chat alkalmazásban küld szöveges üzenetet – érdemben kevesebben, mint tavaly (38 százalék). Közösségi médiát hatalmas arányban használunk karácsonykor (94 százalék), viszont 28 százalékról 38 százalékra nőtt azok aránya, akik egyáltalán nem osztanak meg karácsonyi témájú tartalmat.
Az ajándékot egyre inkább online vesszük meg
A mobilszolgáltató kutatásából látszik, hogy évről évre kis mértékben, de fokozatosan nő azok száma, akik kizárólag vagy nagyrészt online tervezik megvenni a karácsonyi ajándékokat – idén már tízből négyen vásárolnak jellemzően így, és ez az arány utoljára a 2020-as pandémia során volt ilyen magas. Aki online vásárol, főleg azért teszi, hogy időt takarítson meg (55 százalék), a választott ajándékot kizárólag így éri el (46 százalék), vagy elkerüli a zsúfoltságot, tömeget (46 százalék). A kényelem (45 százalék), illetve a célzott keresési lehetőség (40 százalék) is fontos szempont, és sokakat (34 százalék) vonz az online vásárláskor elérhető alacsonyabb ár is.
Mennyiért és kinek adunk ajándékokat idén?
A legtöbben három-négy (28 százalék), illetve öt-hat személyt (24 százalék) terveznek megajándékozni karácsonykor – 18-39 év között jellemzően többet (átlagosan hat főt), mint negyven fölött (öt fő), és a nők jellemzően többeknek ajándékoznak, mint a férfiak (hat versus öt személy).
Az ajándékra átlagosan 77 ezer forintot költenének a megkérdezettek – ez az inflációt figyelembe véve a tavalyi 71 ezer forinthoz hasonló nagyságrend. Tíz emberből hatan körülbelül akkora összeget terveznek fordítani majd ajándékokra, mint tavaly. Minden ötödik megkérdezett a korábbiakhoz viszonyítva kevesebbet tervez költeni – a legtöbben jellemzően saját pénzügyi helyzetük miatt döntenek így (48 százalék), és jelentősen (51-ről 34 százalékra) csökkent azok aránya, akik ezt az általános gazdasági helyzettel indokolják. Némileg emelkedett, és már 19 százalék azok aránya, akik azt szeretnék, ha nem az anyagiakról szólna a karácsony. A többség novemberben és december első felére tervezi az ajándékok megvásárlását, hét százalék pedig a kedvező akciótól teszi függővé.
A válaszadók többsége a partnerének (67 százalék), a gyerekeknek vagy szüleinek (egyaránt 54-54 százalék) ad majd ajándékot. Fokozatosan emelkedik az egyéb rokonokat is megajándékozók aránya (a 2022-es 36 százalékhoz képest idén már 43 százalék), viszont két év alatt némileg (18-ról 14 százalékra) csökkent azon nagyszülők aránya, akik unokáikat ajándékoznák meg. Minden ötödik megkérdezett (21 százalék) a barátait is meglepi. A Yettel kutatásából kiderült, hogy az adott ajándék esetén a legfontosabb, hogy személyre szabott (69 százalék) és hasznos (59 százalék) legyen – a kutatás alapján ezek a szempontok az elmúlt évekhez képest nem változnak. Idén valamivel többek tartják fontosnak a megfelelő árat (42 százalék), illetve azt, hogy az ajándék valamilyen közös élményt adjon vagy arra emlékeztessen (27 százalék).
Játék, ruha, elektronika
A legnépszerűbb meglepetés idén fej-fej mellett a játék és a ruházati cikk (40 százalék) lesz, ezt követik az elektronikai cikkek és kiegészítők (35 százalék), az utalványok (26 százalék) és az élmények (22 százalék). Pénzt a válaszadók 16 százaléka, saját kézzel készített meglepetést pedig 14 százalék tervez ajándékozni.
Az elektronikai cikkek közül csökkenő mértékben, de legtöbben még mindig a fej- vagy fülhallgatót választják (16 százalék). Ezeket követik az okostelefonok és okosórák (13-13 százalék), majd a telefontokok vagy kijelzővédő fóliák, a bluetooth hangszórók és a játékkonzolok vagy az ahhoz tartozó játékok (egyaránt 11 százalék). A többség jobban örül a meglepetésnek, mint egy előre megbeszélt ajándéknak – ezzel a megkérdezettek 51 százaléka inkább vagy teljesen egyetért. Érdekes, hogy ajándékozóként már mást gondol a többség: a válaszadók 56 százaléka inkább azt preferálja, ha a megajándékozott megmondja, mit szeretne kapni.
Hazai ünnepi szokások, digitálisan is támogatva
A karácsony a Yettel számára is kiemelt forgalmú időszaknak számít az évben, miközben mobilhálózatával ezen időszak alatt is támogatja, hogy az emberek számára a karácsonyi felkészülés és az ünnep a lehető legzökkenőmentesebben teljen, legyen szó online vásárlásról, találkozóról, vagy a személyes események online megszervezéséről. Idén is, már az adventi időszakban meglepetésekkel készül ügyfeleinek a mobiltársaság: a Yettel mobilalkalmazásban december 1-től minden adventi vasárnapon egy-egy virtuális ablak válik kinyithatóvá. Ezek a digitális adventi ablakok országosan igénybe vehető, értékes meglepetéseket rejtenek, melyek között felbukkanhat a kultúra, a technológia vagy a divat is.