Az Apple terve, hogy mesterséges intelligenciával (AI) támogatott keresési lehetőségeket kínáljon a Safari böngészőben, jelentős csapást mér a Google-ra, amelynek jövedelmező hirdetési üzletága nagymértékben függ az iPhone-felhasználók Google keresőjének használatától.
A hír hatására a Google anyavállalata, az Alphabet részvényei 7,3 százalékos eséssel zártak, ami hozzávetőlegesen 150 milliárd dolláros piaci értékvesztést jelent. Egy, az ügyre rálátó forrás a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy az iPhone gyártója „aktívan vizsgálja” a Safari átalakítását. Ezt a forrás Eddy Cue, az Apple egyik vezetőjének a Google online keresőpiaci dominanciájával kapcsolatos trösztellenes perben tett szerdai vallomására hivatkozva közölte. Cue a forrás szerint azt is elmondta, hogy a Safari keresései az elmúlt hónapban először csökkentek, mivel a felhasználók egyre inkább az AI-hoz fordulnak. Ezzel párhuzamosan az Apple részvényei 1,1 százalékkal estek.
A Google egy blogbejegyzésben közölte, hogy továbbra is növekedést tapasztal a keresési lekérdezések összességében, beleértve „az Apple eszközeiről és platformjairól érkező teljes lekérdezésszámot” is. A vállalat azt írta, hogy az emberek úgy látják, a Google kereső hasznosabb a legtöbb lekérdezésükhöz, és új dolgokhoz, valamint új módokon férnek hozzá. A Google a hang- és képkeresési funkciókat említette a teljes keresési volumen növekedésének egyik tényezőjeként. Nem világos, hogy Cue a vallomásában ugyanazt az összehasonítási alapot használta-e a keresési típusok elemzésekor.
Fenyegetik a Google domináns keresési üzletágát
Mindazonáltal az Apple vezetőjének megjegyzései arra utalnak, hogy valószínűleg jelentős eltolódás van kibontakozóban a keresési piacon, ami fenyegeti a Google domináns keresési üzletágát. Ez a terület a marketingszakemberek számára kiemelt hirdetési célponttá vált, és most az amerikai trösztellenes szabályozók célkeresztjébe került, akik két jelentős pert is indítottak a vállalat ellen. A Google az Apple böngészőjének alapértelmezett keresőmotorja, amiért az iPhone gyártójának évente körülbelül húszmilliárd dollárt fizet, ami elemzők becslései szerint a Safari böngészőn keresztül generált keresési hirdetési bevételének mintegy 36 százaléka. Az amerikai igazságügyi minisztérium a Google online keresőpiaci dominanciájának megtörésére irányuló javaslatai között szerepel annak megtiltása, hogy a vállalat fizessen azért, hogy alapértelmezett keresőmotor lehessen.
A D.A. Davidson elemzője, Gil Luria szerint „az Apple-nél meglévő exkluzivitás elvesztésének nagyon súlyos következményei lehetnek a Google számára… Sok hirdető teljes keresési hirdetési költségvetését a Google-nál tartja, mert az gyakorlatilag egy monopólium közel kilencven százalékos piaci részesedéssel. Ha lennének más életképes alternatívák a keresésre, sok hirdető jelentős részét átcsoportosíthatná a hirdetési költségvetésének a Google-tól.”
Nem fegyvertelen a Google
Azonban a Google sincs védtelen helyzetben. Miután a kritikusok a ChatGPT 2022 végi nagy visszhangot kiváltó bevezetése után leírták az AI versenyében, a Google mély zsebébe nyúlt, hogy finanszírozza AI-erőfeszítéseit és kihasználja hatalmas adatvagyonát. A vállalat az év elején bevezetett egy „AI módot” a keresési oldalán, megpróbálva megtartani a felhasználók millióit, hogy ne pártoljanak át más AI-modellekhez. Nemrégiben kiterjesztette az AI Overviews funkciót – a keresési lekérdezésekre vonatkozó releváns weboldalakra mutató hagyományos hiperhivatkozások felett megjelenő összefoglalókat – több mint száz ország felhasználói számára, és hirdetéseket is hozzáadott a funkcióhoz, ezzel növelve a keresési hirdetések értékesítését. A vezérigazgató, Sundar Pichai a múlt hónapban egy trösztellenes perben tett vallomásában elmondta, hogy a Google reméli, hogy az év közepéig megállapodást köt az Apple-lel a Gemini AI technológiájának új telefonokon való megjelenéséről.
A Bloomberg jelentése szerint az Apple vezetője, Cue szerdán azt is elmondta, hogy a vállalat a jövőben AI-alapú keresőszolgáltatókat, köztük az OpenAI-t és a Perplexity AI-t is felveszi a keresési lehetőségek közé. Az eMarketer reklám-, média- és technológiai vezető elemzője, Yory Wurmser szerint „(az Apple terve) azt is megmutatja, hogy a generatív keresőoldalak, mint a ChatGPT és a Perplexity, milyen messzire jutottak”. Wurmser hozzátette, hogy az a tény, hogy a Google több tízmilliárd dollárt hajlandó fizetni azért, hogy megőrizze alapértelmezett keresőmotor pozícióját, jól mutatja, mennyire kritikusak ezek a megállapodások. Például a ChatGPT áprilisban több mint egymilliárd heti webes keresésről számolt be a keresési funkciójával kapcsolatban, és február óta több mint 400 millió heti aktív felhasználóval rendelkezik.
English summary
|