Alza letaszította az eMAG-ot a trónról
Jelentős átrendeződés történt a magyar online kiskereskedelmi piacon — derült ki a PwC Magyarország legfrissebb E-toplista rangsorából, amelyet a Digitális Kereskedelmi Körkép 2024-es eredményeivel együtt mutattak be.
A tíz éve publikált E-toplista mára a hazai e-kereskedelem egyik legrangosabb szakmai rangsora lett. Míg 2015-ben mindössze 1400 webáruház adatával dolgoztak, ma már több tízezres minta alapján állítják össze a legjobbak listáját. Az idei rangsor négy kategóriában hirdetett győzteseket: a legnagyobb, az FMCG, a legnagyobb magyar tulajdonú és a legismertebb e-kereskedők között.
Új listavezető és látványos átrendeződés
A legnagyobb online forgalmú kereskedők között idén trónfosztás történt: a cseh hátterű Alza.hu megelőzte az eddigi listavezető eMAG-ot, és átvette a piacvezető pozíciót. Az Alza nemcsak az éves forgalomnövekedésben, de a tranzakciók számát tekintve is a mezőny élén végzett. A második helyet a szintén cseh tulajdonban lévő Kifli.hu szerezte meg, míg a dobogó harmadik fokára a MediaMarkt lépett fel.
A top 15 e-kereskedő összesített bruttó forgalma elérte a 463,1 milliárd forintot 2024-ben, ami 12,4 százalékos bővülést jelent a tavalyi eredményekhez képest. Ezzel a hazai online piac közel harmadát (29 százalékot) fedik le ezek a szereplők. Rendelésszám tekintetében is komoly ugrás történt: 34 százalékkal nőtt a teljesített megrendelések száma.
Érdekesség, hogy a top 15-ből tizenegy vállalat növelni tudta forgalmát — átlagosan közel 25 százalékkal, ami több mint kétszerese a teljes hazai piac 9,7 százalékos növekedési ütemének. Ugyanakkor négy kereskedő forgalma csökkent, átlagosan 24 százalékkal, ami jól mutatja a piac polarizálódását.
FMCG: Kifli.hu uralom és rekordnövekedés
Az FMCG kategóriában továbbra is a Kifli.hu őrzi magabiztosan vezető helyét, immár harmadik éve. A dinamikus növekedést elsősorban a gyors, akár aznapi házhoz szállítás lehetősége és a kiszámítható szolgáltatási színvonal biztosítja. A Tesco is komoly erősödést mutatott: a tavalyi stagnálást követően idén újra két számjegyű forgalomnövekedést ért el, így a második helyre került. A Rossmann pedig először fért fel az FMCG dobogóra.
Az online FMCG piac idén rekordot döntött: a kategória átlagos növekedése elérte a 25 százalékot. Kiemelkedett a Wolt Market, amely több mint ötven százalékos növekedéssel zárta az évet. A top 12 FMCG kereskedő összesített forgalma bruttó 156,4 milliárd forint lett, miközben 7,1 millió rendelést teljesítettek — ebből kettőnél a megrendelések száma meghaladta az egymilliót, ami egyértelműen jelzi a vásárlási gyakoriság emelkedését.
Újdonságként a kisállat-kereskedelmi szegmens két képviselője, a Petissimo és a Fressnapf is felkerült a listára, ezzel tovább színesítve az FMCG e-kereskedelmi kínálatát.
Ötmilliárdosok klubja: új belépők és piactéri áttörés
Különösen figyelemre méltó, hogy három új szereplő — a BestByte, az Elektrik Store és a Coolmobile —, valamint egy új piactér, a Fizz.hu is belépett a legalább ötmilliárd forintos éves forgalmú e-kereskedők közé. A Fizz.hu, az OTP Csoport újonnan indított webáruháza, mindössze fél év alatt a 15. helyre kapaszkodott fel.
A legnagyobb magyar tulajdonú online kereskedők mezőnyében továbbra is az Euronics vezet, mögötte az Aqua és — egy év kihagyás után — az iPon következik. Az iPon nevéhez fűződik az év legnagyobb forgalmi növekedése, míg rendelési darabszámban a Homelux ért el kimagasló eredményt.
A PwC szakértői szerint a bővülés ellenére a hazai piac még mindig kihívásokkal küzd. Az egyre intenzívebb importkereskedelem, a TEMU és más globális platformok térnyerése, valamint a szigorodó hatósági ellenőrzések miatt a piaci környezet folyamatosan nehezedik. A kínai TEMU agresszív árazási és marketingstratégiájával néhány hónap alatt látványos térnyerést ért el Magyarországon. Egyes elemzések szerint a TEMU már most a leglátogatottabb online áruházak között van itthon, és közvetlen versenytársává vált olyan szereplőknek, mint az eMAG vagy az Alza. Ez a trend várhatóan tovább élesíti a hazai piaci versenyt a következő években.
Nemzetközi terjeszkedés: a hosszú távú siker kulcsa
A fenntartható növekedés egyik záloga a nemzetközi piacokon való megjelenés — hangsúlyozta Madar Norbert, a PwC Digital Commerce csapatának vezetője. A hazai e-kereskedők közül egyre többen próbálkoznak export értékesítéssel. A legnagyobb online exportforgalmat a Pepita produkálta 2024-ben, amely így már önmagában is felkerülhetett volna a 17 legnagyobb magyar e-kereskedő közé.
A PwC Digitális Kereskedelmi Körkép prezentációiban emellett szó esett a változó hazai és uniós szabályozásokról is. A vásárlói adatvédelem és a kereskedőkre kivetett bírságok szigorodása komoly kihívást jelent a cégek számára. Külön előadásban foglalkoztak a kibertámadások elleni védekezéssel is, ahol elhangzott: a digitális ökoszisztémában az adatvesztés miatt vásárlóik 43 százaléka soha többé nem tér vissza egy érintett szolgáltatóhoz.
English summary
|