A piacok telítődése miatt alig növekedtek az okostelefon-értékesítések az első negyedévben, és új kínai márkák jelentek meg a legnagyobb öt piaci szereplő ranglistáján – derül ki az amerikai International Data Corporation (IDC) távközlési és informatikai piackutató vállalat negyedéves jelentéséből. Az idei első negyedévben 334,9 millió okostelefont értékesítettek a különböző gyártók a világpiacon, 0,2 százalékkal többet a tavalyi első negyedévi 334,3 milliónál. Ez volt a legkisebb éves növekedés az okostelefon piaci értékesítésének történetében. A lassulás részben a fejlett piacok telítődésének, részben pedig a két legnagyobb piaci szereplő, a Samsung és az Apple eladásai csökkenésének tudható be. A nagyok eladásainak csökkenésére vezethető vissza az is, hogy az öt legnagyobb okostelefon-gyártó listáján meg tudott jelenni a nemzetközi porondon két eddig kevésbé ismert kínai márka is, az OPPO és a vivo. A két új szereplő szintén kínai vállalatokat, a Lenovo és a Xiaomi céget taszította le a ranglista negyedik és ötödik helyéről.
A kínai gyártók között történt helycsere is a piaci telítődésre vezethető vissza, de szerepet játszott benne a vásárlói preferenciák eltolódása is a prémium kategóriás készülékek felé. Miközben 2013-ban még évi 62,5 százalékkal nőtt a kínai okostelefon-piac, addig 2015-re a növekedés 2,5 százalékra esett vissza. A készülékek átlagos eladási ára (ASP) pedig a 2013-as 207 dollárról 2015-re 257 dollárra emelkedett. A Lenovo 2013-ban még 150 dollár alatti ASP-vel tört be az okostelefon-piacra, és ugyanezt tette 2014-ben és 2015-ben a Xiaomi 200 dollár alatti ASP-vel. A Huawei, az OPPO és a vivo viszont már a 250 dolláros ASP kategóriában szállt be versenybe, és mindhárom cég eladásainak növekedésére számíthat az idén — mutatott rá Melissa Chau, az IDC negyedéves mobiltelefon piaci jelentésének vezető munkatársa. Hozzátette, az új belépők azonban jobban teszik, ha nem ülnek meg a babérjaikon, mert ahogy a Xiaomi példája is mutatja, az okostelefonok dinamikus piacán még a nagy ügyfélhűségnek örvendő kultuszmárkáknak is nagyon hamar fordulhat a sorsa.