AI az iskolákban: tanárok titkos fegyvere vagy veszély?

tanár, osztályA mesterséges intelligencia (AI) néhány év alatt gyökeresen átalakította a mindennapjainkat, és most a tantermekbe is betette a lábát. Az Egyesült Államokban egyre több pedagógus fordul AI-eszközökhöz, hogy egyszerűbbé és hatékonyabbá tegye a munkáját — derül ki egy friss felmérésből. De vajon csak adminisztratív segítség marad a technológia, vagy lassan átveszi a kreatív feladatokat is?

Ana Sepúlveda, a dallasi kéttannyelvű iskola hatodikos matektanára unta már a tankönyvi példákat, így amikor geometriaórát kellett tartania, ChatGPT-hez fordult inspirációért. Az AI pillanatok alatt összeállított egy ötlapos óravázlatot a „Mindenhol geometria van a fociban” témára. A program részletesen bemutatta a pályán és a labdán található formákat, javasolt beszélgetésindító kérdéseket, sőt még egy saját stadiontervező projektet is kidolgozott vonalzóval és szögmérővel.

„Számomra ez mindent megváltoztatott” — mondta Sepúlveda, aki ChatGPT-t nemcsak óratervekhez, de szülői kommunikációhoz és diákok motiválásához is használja. Az AI segítségével minden anyagot spanyolra is lefordíttat, így gyorsabban tud reagálni és több energiája marad a diákokra.

Egyre többen használják, egyre többféleképpen

Egy nemrég közzétett Gallup és Walton Family Foundation közös felmérés szerint az amerikai állami iskolák K-12-es (óvodától érettségiig tartó) tanárainak hatvan százaléka használt AI-eszközt a 2024-es tanévben, különösen a középiskolai és pályakezdő tanárok körében népszerű. A rendszeres felhasználók becslése szerint heti hat órát spórolnak meg a technológia révén — ami a pedagóguspályát sújtó kiégés ellen is hatékony fegyver lehet.

Az AI leggyakoribb felhasználási területei közé tartozik a dolgozatok összeállítása, a feladatlapok és kvízek generálása, óratervek készítése, valamint a dolgozatok értékelése. A tanárok kétharmada úgy érzi, hogy az AI nemcsak időt spórol nekik, hanem javítja is a munkájuk minőségét — különösen, amikor diákoknak kell személyre szabott anyagokat készíteni vagy visszajelzést adni.

Útmutatók, korlátok és felelősség

A technológia rohamos terjedése miatt egyre több amerikai állam dolgoz ki hivatalos ajánlásokat és szabályokat az AI iskolai használatára. Ezek célja, hogy az AI ne váltsa ki a tanári döntéshozatalt, hanem kiegészítse azt. Maya Israel, a Floridai Egyetem oktatástechnológiai szakértője szerint fontos, hogy a pedagógusok tudják: az AI elsősorban alapfeladatok (például feleletválasztós tesztek) értékelésére alkalmas, bonyolultabb, árnyaltabb feladatoknál viszont továbbra is emberi döntésre van szükség.

Darren Barkett coloradói angoltanár szerint például az AI-alapú dolgozatok felismerhetők: a szövegek túlságosan tökéletesek, nincsenek bennük nyelvtani hibák és túlzottan kifinomult szófordulatokkal élnek. Ő maga viszont szívesen használ AI-t óratervekhez és tesztjavításhoz, miközben a diákokat is megtanítja a felelős felhasználás alapjaira.

Hasonlóan gondolkodik Lindsay Johnson chicagói művészettanár is, aki csak olyan AI-programokat alkalmaz, amelyeket iskolája jóváhagyott és biztonságosnak ítélt kiskorúak számára. Diákjai nyolcadikos záróprojektjénél például portrékat kellett készíteniük fontos számukra meghatározó személyekről, majd a háttér díszítéséhez választhatták generatív AI segítségét — de csak ha akarták. A diákok fele inkább a saját ötleteit követte végig.

AI a tanárok hétvégéjének megmentője

Mary McCarthy, egy houstoni középiskola történelemtanára szerint az AI eszközök nemcsak a munkáját, hanem a hétvégéit is megváltoztatták. „Jobb lett a munka-magánélet egyensúlyom” — mondja, miután óravázlatokat, dolgozatokat és adminisztrációs feladatokat bízhatott AI-ra.

McCarthy külön hangsúlyozza: a technológia helyes használatát meg kell tanítani a diákoknak is. Szerinte nem szabad démonizálni az AI-t, inkább fel kell készíteni a fiatalokat arra, hogy hogyan használják azt tudatosan és etikusan. Úgy tűnik, az AI végleg helyet kér magának a tantermekben — a kérdés már csak az, hogyan tanulunk meg együtt élni vele.

A ChatGPT 2022 végi megjelenése óta számos amerikai iskola eleinte teljes tiltást vezetett be az AI-a, attól tartva, hogy a diákok csalásra használják. Azóta viszont a szemlélet fokozatosan változik: egyre több intézmény dolgozik ki irányelveket és képzési programokat a tanároknak. Érdekesség, hogy Japánban például a tokiói városi önkormányzat már AI-alapú oktatási asszisztens bevezetését tervezi a középiskolákban, amely segíthet a tananyag személyre szabásában és a diákok fejlődésének nyomon követésében.

English summary

AI is increasingly utilized in US classrooms. A survey reveals that 60% of K-12 teachers used AI tools in the 2024 academic year, saving approximately six hours weekly. Educators leverage AI for creating lesson plans, generating quizzes, and grading assignments, thereby improving work-life balance and teaching quality. While some early concerns existed about cheating, schools are now developing guidelines to integrate AI responsibly, focusing on its supportive rather than substitutive role.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük