AI az iskolákban: tanárok titkos fegyvere vagy veszély?
A mesterséges intelligencia (AI) néhány év alatt gyökeresen átalakította a mindennapjainkat, és most a tantermekbe is betette a lábát. Az Egyesült Államokban egyre több pedagógus fordul AI-eszközökhöz, hogy egyszerűbbé és hatékonyabbá tegye a munkáját — derül ki egy friss felmérésből. De vajon csak adminisztratív segítség marad a technológia, vagy lassan átveszi a kreatív feladatokat is?
Ana Sepúlveda, a dallasi kéttannyelvű iskola hatodikos matektanára unta már a tankönyvi példákat, így amikor geometriaórát kellett tartania, ChatGPT-hez fordult inspirációért. Az AI pillanatok alatt összeállított egy ötlapos óravázlatot a „Mindenhol geometria van a fociban” témára. A program részletesen bemutatta a pályán és a labdán található formákat, javasolt beszélgetésindító kérdéseket, sőt még egy saját stadiontervező projektet is kidolgozott vonalzóval és szögmérővel.
„Számomra ez mindent megváltoztatott” — mondta Sepúlveda, aki ChatGPT-t nemcsak óratervekhez, de szülői kommunikációhoz és diákok motiválásához is használja. Az AI segítségével minden anyagot spanyolra is lefordíttat, így gyorsabban tud reagálni és több energiája marad a diákokra.
Egyre többen használják, egyre többféleképpen
Egy nemrég közzétett Gallup és Walton Family Foundation közös felmérés szerint az amerikai állami iskolák K-12-es (óvodától érettségiig tartó) tanárainak hatvan százaléka használt AI-eszközt a 2024-es tanévben, különösen a középiskolai és pályakezdő tanárok körében népszerű. A rendszeres felhasználók becslése szerint heti hat órát spórolnak meg a technológia révén — ami a pedagóguspályát sújtó kiégés ellen is hatékony fegyver lehet.
Az AI leggyakoribb felhasználási területei közé tartozik a dolgozatok összeállítása, a feladatlapok és kvízek generálása, óratervek készítése, valamint a dolgozatok értékelése. A tanárok kétharmada úgy érzi, hogy az AI nemcsak időt spórol nekik, hanem javítja is a munkájuk minőségét — különösen, amikor diákoknak kell személyre szabott anyagokat készíteni vagy visszajelzést adni.
Útmutatók, korlátok és felelősség
A technológia rohamos terjedése miatt egyre több amerikai állam dolgoz ki hivatalos ajánlásokat és szabályokat az AI iskolai használatára. Ezek célja, hogy az AI ne váltsa ki a tanári döntéshozatalt, hanem kiegészítse azt. Maya Israel, a Floridai Egyetem oktatástechnológiai szakértője szerint fontos, hogy a pedagógusok tudják: az AI elsősorban alapfeladatok (például feleletválasztós tesztek) értékelésére alkalmas, bonyolultabb, árnyaltabb feladatoknál viszont továbbra is emberi döntésre van szükség.
Darren Barkett coloradói angoltanár szerint például az AI-alapú dolgozatok felismerhetők: a szövegek túlságosan tökéletesek, nincsenek bennük nyelvtani hibák és túlzottan kifinomult szófordulatokkal élnek. Ő maga viszont szívesen használ AI-t óratervekhez és tesztjavításhoz, miközben a diákokat is megtanítja a felelős felhasználás alapjaira.
Hasonlóan gondolkodik Lindsay Johnson chicagói művészettanár is, aki csak olyan AI-programokat alkalmaz, amelyeket iskolája jóváhagyott és biztonságosnak ítélt kiskorúak számára. Diákjai nyolcadikos záróprojektjénél például portrékat kellett készíteniük fontos számukra meghatározó személyekről, majd a háttér díszítéséhez választhatták generatív AI segítségét — de csak ha akarták. A diákok fele inkább a saját ötleteit követte végig.
AI a tanárok hétvégéjének megmentője
Mary McCarthy, egy houstoni középiskola történelemtanára szerint az AI eszközök nemcsak a munkáját, hanem a hétvégéit is megváltoztatták. „Jobb lett a munka-magánélet egyensúlyom” — mondja, miután óravázlatokat, dolgozatokat és adminisztrációs feladatokat bízhatott AI-ra.
McCarthy külön hangsúlyozza: a technológia helyes használatát meg kell tanítani a diákoknak is. Szerinte nem szabad démonizálni az AI-t, inkább fel kell készíteni a fiatalokat arra, hogy hogyan használják azt tudatosan és etikusan. Úgy tűnik, az AI végleg helyet kér magának a tantermekben — a kérdés már csak az, hogyan tanulunk meg együtt élni vele.
A ChatGPT 2022 végi megjelenése óta számos amerikai iskola eleinte teljes tiltást vezetett be az AI-a, attól tartva, hogy a diákok csalásra használják. Azóta viszont a szemlélet fokozatosan változik: egyre több intézmény dolgozik ki irányelveket és képzési programokat a tanároknak. Érdekesség, hogy Japánban például a tokiói városi önkormányzat már AI-alapú oktatási asszisztens bevezetését tervezi a középiskolákban, amely segíthet a tananyag személyre szabásában és a diákok fejlődésének nyomon követésében.
English summary
|