A Zoom ismét alkalmas távazonosításra

zoomVáratlan problémát okozhat pandémia idején egy egyébként rutinszerű, mégis hangsúlyos ügyvédi procedúra. A dokumentumok ellenjegyzését, illetve a személyazonosítást ezekben a napokban is meg kell oldani, ezért különösen fontos, hogy az ügyfelek tisztában legyenek a távazonosítás és a távellenjegyzés lehetőségével – hívja fel a figyelmet a Bán és Karika Ügyvédi Társulás. 

Az ügyfelek azonosítása egyszerűnek tűnő, mégis érzékeny feladat. Ennek elektronikus hírközlő eszközökön keresztül zajló protokollját és a felhasználható szoftvereket a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) elnöke tájékoztatójában korábban már közzétette. Fontos, hogy az eljárás kizárólag a MÜK által előzetesen jóváhagyott eszközökön keresztül bonyolítható le. Az alkalmazható programok körébe tartozik a Skype, Skype for Business, Microsoft Teams, bluejeans.com, Google Meet, LogMeIn, Cisco Webex Meetings szolgáltatása, ACPM SecureOffice és a Zoom Meeting szoftvere. Ezek is csak akkor jöhetnek szóba, ha a MÜK által megadott verziószámú vagy annál frissebb program fut a gépünkön. Ki kell emelni, hogy az utóbbi időben nagy népszerűségre szert tett Zoom Meeting auditációját a MÜK április 3-án visszavonta, amit csak tavaly november 20-án adott vissza azzal a feltétellel, hogy távazonosítás-távellenjegyzés során kizárólag az 5.4.2. vagy magasabb verziószámú szolgáltatás használható, végponti titkosítás alkalmazásával.

A távazonosítás – a szigorú technikai előírások ellenére – meglehetősen egyszerű folyamat. Elvégzéséhez nem kell más, csak hogy az ügyfél jól látható módon a kamera elé üljön, a személyazonosító okmányát felmutassa a kamerának úgy, hogy annak adattartalma látható legyen, és a személyes adatait szóban is elismételje az eljáró ügyvédnek. Távazonosítás és távellenjegyzés útján az ügyfél személyazonosítása és a papíralapú okiratokellenjegyzése problémamentesen elvégezhető, ám utóbbival kapcsolatban szélesebb körben él egy téves vélekedés az ügyfelek körében – mutat rá a Bán és Karika Ügyvédi Társulás. Sokan ugyanis azt gondolják, hogy „távellenjegyzés” esetén az okiratok aláírásakor az ügyvédnek kell szignóznia a dokumentumokat, amit majd az ügyfél a sajátjaként ismer el. Ez azonban téves információ. Az ellenjegyzés során ugyanis az ügyvéd azt tanúsítja, hogy az okirat a jogszabályoknak megfelel, a felek nyilatkoztak arról, hogy az okiratban foglaltak megfelelnek az akaratuknak, az okiratban megjelölt felek, illetve az eljáró képviselőik azonosítását elvégezte, és az okiratot a felek előtte írták alá vagy az okiraton szereplő aláírást előtte sajátjukként ismerték el.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.