A termékvisszahívás katasztrófa, de megelőzhető

lohus-gyermekelemezesA közelmúltbeli botrányos esetek, mint például a 2013-as lóhús skandalum, vagy a tavalyi eset, amikor a McDonald’s Kínában lejárt szavatosságú húst használt az ételeihez, csak a jéghegy csúcsai – állítja a svéd vállalatirányítási szoftvereket (ERP) gyártó IFS blogjában Jakob Björklund, a társaság feldolgozóipari megoldásainak globális igazgatója. Véleménye szerint a feldolgozóipar hasonló esetei nem csak a fogyasztók egészségét károsítják, hanem súlyos, hosszú távú kárt okoznak a gyártóknak és a befektetőknek is. A szakember arra hívja fel a figyelmet, hogy a legtöbb hasonló, vagy kisebb súlyú incidensek megelőzhetők lettek volna, ha az érintett társaságok megfelelő olyan ERP rendszereket használnának, amelyek képesek a minőség-ellenőrzésre, és a nyomon követhetőségre az egész ellátási láncban.

Björklund felhívja a figyelmet arra, hogy a visszahívások drágák. Sőt, annyira drágák, hogy az amerikai élelmiszergyártók szövetségének (GMA) 2011-es felmérése szerint az ágazat szereplőinek 81 százaléka „jelentős katasztrófának” értékeli az ilyen eseteket. Persze a legnagyobb és legköltségesebb veszély az, hogy sérül a márka hírneve. A híres fogyasztói márkákat, mint a Coca-Cola vagy a McDonald’s márkát évtizedekbe telt felépíteni, de egy termék visszahívása napok alatt lerombolhatja ezt. A szakember szerint igazán még az sem megoldás erre a problémára, ha egy vállalatnak az egész cégre kiterjedő ERP-rendszere van, amelyik képes minden folyamatot, eseményt nyomon követni. Szerinte mindezt ésszerű költségek mellett, és hatékonyan kell tenni. Az adatrögzítésre például a már jól bevált vonalkód és/vagy az RFID kínál költséghatékony támogatást az események követésére. Björklund szerint ideje elfelejteni a kézi adatrögzítést.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.