A mesterséges intelligencia az új ipari forradalom?
A PwC legújabb tanulmánya szerint a mesterséges intelligencia (AI) a következő tíz évben évente akár egy százalékponttal is gyorsíthatja a globális gazdasági növekedést. Ez a hatás a XIX. századi ipari forradalom idején tapasztalt fejlődéshez mérhető.
A „Value in Motion” című tanulmány adatvezérelt forgatókönyv-modellezéssel vizsgálta az AI gazdasági hatásait. A jelentés kiemeli: az AI-ban rejlő gazdasági potenciál nem automatikusan érvényesül. A növekedés mértéke nagyban függ attól, mennyire sikerül felelősségteljesen alkalmazni a technológiát, valamint hogy a társadalom és a szervezetek mennyire bíznak meg benne.
A modellezés szerint a legoptimistább forgatókönyv akár 15 százalékkal is növelheti a globális GDP-t 2035-ig. Ugyanakkor alacsony bizalmi szint és gyenge együttműködés esetén ez a növekedés mindössze egy–nyolc százalék lehet.
Átalakuló iparágak és új értékteremtési lehetőségek
A tanulmány szerint az elkövetkező években az iparági határok egyre inkább elmosódnak. A fogyasztói igények változására válaszul új együttműködések és piacok jöhetnek létre. Például az elektromos járművek terjedése nemcsak az autógyártókat, hanem az energiaipari, akkumulátorgyártó és technológiai vállalatokat is szereplővé teszi a mobilitási ökoszisztémában.
„A jövő értékteremtése azokon a vállalatokon múlik, amelyek felismerik a hagyományos iparági határokon átnyúló lehetőségeket. A vezetők akkor érhetnek el jelentős növekedést, ha a fogyasztók igényeit helyezik a középpontba, és technológiai újításokra építik működésüket” – mondta el Radványi László, a PwC Magyarország ügyvezető partnere.
AI és a környezeti hatások
Az AI elterjedése ugyan felgyorsíthatja a gazdasági növekedést, de a klímaváltozás hatásai fékezhetik ezt a lendületet. A PwC számításai szerint az éghajlati kockázatok – például az extrém időjárási jelenségek – 2035-re akár hét százalékkal is visszavethetik a globális gazdaságot. Emellett az AI-hoz szükséges infrastruktúra, például az adatközpontok, jelentős energiát igényelnek. Ugyanakkor a technológia éppúgy segíthet az energiahatékonyság növelésében, így részben ellensúlyozhatja saját környezeti lábnyomát.
Új eszközök a vállalati AI-hasznosításban
A PwC különféle megoldásokkal támogatja ügyfeleit abban, hogy kiaknázzák az AI üzleti potenciálját. Az Agent OS elnevezésű ügynökalapú operációs rendszer segítségével a vállalatok akár tízszer gyorsabban integrálhatják az AI-megoldásokat üzleti folyamataikba. A PwC saját működésében is aktívan alkalmaz mesterséges intelligenciát, több száz AI-alapú megoldást használva például adózási, könyvvizsgálati és tanácsadási feladatok során.
„A PwC folyamatosan fejleszti technológiai eszköztárát, hogy ügyfelei a mesterséges intelligencia révén a lehető legnagyobb üzleti értéket teremthessék. Kiemelkedő példa erre saját generatív AI chatbotunk, a ChatPwC” – tette hozzá Radványi. A PwC globális hálózatában eddig 291 ezer munkatárs – köztük közel ezer magyar munkatárs – vett részt strukturált AI-képzésen.
A cég tovább bővítette együttműködéseit is: a meglévő stratégiai partnerek – például az AWS, Google Cloud, Microsoft és Oracle – mellett új szövetségek is születtek, többek között az Adobe, Anthropic, Guidewire, OpenAI, SAP, Salesforce és Workday vállalatokkal.
Megújult arculat, új márkaidentitás
A PwC a márkaarculatát is frissítette, hogy az jobban tükrözze a vállalat ügyfelek iránti elköteleződését: azt, hogy a szakértelem és a technológia ötvözésével támogatja partnereit a sikeres és fenntartható működésben. Az új arculati elemek – köztük az átdolgozott logó – a fejlődést, dinamizmust és jövőorientált szemléletet szimbolizálják.
„Új vizuális identitásunk azt a lendületet és bizalmat tükrözi, amellyel ügyfeleink mellett állunk, legyen szó értékteremtésről, fenntarthatóságról vagy a jövő kihívásaira való felkészülésről” – fogalmazott Palotai Bori, a PwC Magyarország marketingvezetője.
English summary
|