A gyártói szoftveraudit a verseny és az innováció ellensége

A Campaign for Clear Licensing (CCL) 170 nemzetközi ITAM, SAM és szoftverlicencelési szakember körében végzett legfrissebb kutatása megállapítja, hogy a nagy szoftvergyártók (Microsoft, Oracle, SAP, Microfocus és IBM) audittevékenysége gátolja a versenyt és az innovációt. A vállalati it-részlegeket átlagosan 7 hónapig húzódó és 194 munkaórát felemésztő szoftverauditokkal terhelik.

A szoftverauditok az it-részlegek életében mára a napi üzletmenet részévé váltak: egy átlagos audit jellemzően 194,15 munkaóra-ráfordítást kíván és 7,13 hónapig is eltart. Az it-részlegek rengeteg időt vesztegetnek el a licencfeltételek értelmezésével, és az auditok elleni védekezéssel, ahelyett hogy valós igényeiket próbálnák meghatározni, vagy más szállítók megoldásait térképeznék fel.

Az ok kettős. A gyártók rutinszerűen, árbevétel növelésére használják az auditot. Habár a szerzői jogok megsértése egyes országokban valóban probléma, és a gyártóknak joguk van megfizettetni szoftvereik használatát, egyre elterjedtebb a visszaélésük a szerzői jog védelmét biztosító hatalmukkal, valamint a homályos és elavult licencmetrikák alkalmazása – bevétel-növelési lehetőségeik kiaknázása érdekében. Az it-részlegek hozzáállása a szoftverauditokhoz többnyire reaktív, és nem allokálnak elegendő erőforrást a szoftvereszközök kezelésére, holott évente jelentős összegeket költenek szoftverre, karbantartásra és előfizetésekre.

A CCL kutatása kiterjedt arra is, melyik gyártó volt legkevésbé segítőkész az audit során, beleértve az agresszív viselkedést és a rövidtávú bevételre fókuszáló hozzáállást. A legrosszabb gyártónak az auditok során az Oracle bizonyult, őt az IBM és a Microfocus (korábban Attachmate) követi. Tapasztalt it-szakemberek számára ez valószínűleg nem meglepetés. Egy 2010-ben készült hasonló tanulmány szerint szintén az Oracle, IBM és Attachmate voltak a legagresszívabbak. (A cikk szerzője figyelmeztet, hogy a HPE Software felhasználóinak érdemes óvatosnak lenni az agresszív Microfocus auditok kapcsán a 2016-os egyesülési megállapodás fényében.)

A CCL arról is megkérdezte a kutatás résztvevőit melyik gyártó volt legsegítőkészebb az audit során (együttműködő, hosszú távú szemléletű, segítséget és tanácsadást felajánló). A Microsoft került az élre, őket az IBM és az Autodesk követi. A barátságosabb, ám éppolyan időrabló megközelítés az a gyártói „felülvizsgálat”, amit a Microsoft is alkalmaz, amikor korábbi megfelelőségi vétségektől eltekintenek mindaddig, míg a vásárló a gyártó stratégiai termékeit használja. A Microsoft esetében 2016-ban ezek az Office 365 és az Azure.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.