A BeSocial sorrendje: Friderikusz, Bödőcs, Pottyondi

Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a Be Social kft. ügyvezetőjeTöbbet nyomkodják a Facebookot, mint amennyi időt tévénézéssel vagy családi programokkal töltenek, szeretik a podcasteket, kezdenek rászokni a TikTokra.

A BeSocial digitális ügynökség az 55 év feletti korosztályról készített, a “Szeniorok a neten” elnevezésű online felmérése szerint “Bár a klasszikus média még sokkal jobban jelen van a mindennapjaikban, mint a fiatalabb generációknak, de már helyet kér magának a közösségi média, a chat és a streaming is – sőt, van olyan online csatorna, amivel már több időt töltenek, mint amennyit a hagyományos médiára szánnak. A válaszadók több mint egyharmada napi három-négy órát tölt online, minden hatodik pedig négy óránál is többet. A napi tevékenységeiknél a Facebook szerepel az első helyen, csak ezután jön a tévénézés és a különböző családi programok, amiket a portálok olvasása (5.), a YouTube videók nézegetése (6.), chatelés (7.), és podcast hallgatása/nézése (10.) követ” – mondta Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a Be Social Kft. egyik ügyvezetője.

A Facebook a kedvenc, de jön fel az Instagram és a TikTok

Ha csak egyetlen platformot használhatnának, akkor a válaszadók közül a legtöbben (59,7 százalék) a Facebook mellett tennék le voksukat, egynegyedük (24,37 százalék) pedig a Messengert választaná, míg minden tizedik 55 év feletti válaszoló (10,4 százalék) a YouTube-ot priorizálná. Viszont ennek a korosztálynak az online nyitottságát jól jelzi az is, hogy megkérdezettek harminc százaléka már használja a TikTokot, minden tizedik szenior naponta felkeresi ezt a platformot. Lelkes látogatói az Instagramnak is: a válaszadók 47 százaléka van itt jelen több-kevesebb rendszerességgel. Aktivitásuk viszont elég ingadozó. A megkérdezettek egynegyede naponta posztol a Facebookra. A hozzászólásokat leginkább zárt csoportokban (67,98 százalék) vagy ismerősök posztjainál (67,9 százalék) írják, de csaknem egynegyedük (23,7 százalék) a hírportálok posztjai alatt is szívesen osztja meg másokkal a véleményét. A válaszadók kilenc százaléka viszont soha, semmit nem rak ki a Facebookra.

Inkább podcastek, mint influenszerek

Bár még több tévét néznek, mint más korosztályok, a szeniorok 60,03 százaléka egyre nagyobb lelkesedéssel figyelemmel kíséri a magyar nyelvű podcast adásokat is. A YouTube-on elérhető tartalmak is népszerűek körükben: a felmérésben a szenioroknak meg kellett jelölniük, hogy tíz felsorolt, különböző műfajban tevékenykedő, különböző generációhoz tartozó tartalomgyártó produktumai közül kitől láttak már legalább öt videót. Ez alapján a lista élén végzett Friderikusz Sándor (54,5 százalék), mögötte Bödőcs Tibor (44,67 százalék), Pottyondi Edina (44,52 százalék), a Partizán (42,6 százalék) és a Tvrtko a Föld körül csatorna (31,13 százalék). A YouTube első közismert magyar tartalomgyártói közé tartozó Dancsó Péter viszont nem a kedvencük. Őt csak a válaszadók elenyésző hányada (2 százalék) jelölte meg a bekövetett tartalomgyártók sorában. Hasonlóképp jártak az influenszerek is. A szeniorok többsége (41,63 százalék) tíznél kevesebb influenszert követ, ugyanakkor minden tizedik válaszoló azt mondta, hogy vásárolt már valamit egy influenszer/tartalomgyártó ajánlására próbáltak ki.

A szeniorok felismerik a csalókat a neten és egy jó részüknek a szexting sem marad ki az online életükből

Az 55 év feletti válaszadók töredéke (5,6 százalék) ismerte be, hogy csalók áldozatául esett az online térben. A megkérdezettek több mint fele (52,68 százalék) ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy legalább egyszer már találkozott átverési kísérlettel, de azt gyanúsnak találta és nem dőlt be neki. A szeniorok leginkább attól érzik magukat biztonságban a neten, ha nem vesznek tudomást az ismeretlenektől érkező bejelölésekről, üzenetektől (59,06 százalék), de viszonylag sokan (37,99 százalék) a kétlépcsős azonosítást is alkalmazzák. Jobb félni, mint megijedni alapon 43,17 százalék soha nem adja meg online a bankkártyája adatait, 9,35 százalék pedig soha sehova sem posztol, vagy kommentel. Az erotikus tartalmak sem kerülik el ezt a korosztályt. Ha a tinik esetében ijesztőnek hatott, hogy hatvan százalékuk kapott már interneten erotikus fotót, a szenioroknál inkább csak érdekesen hangzik, hogy közel egyharmaduk (31,9 százalék) volt már címzettje szexuális tartalmú üzenetnek.

A nemek közti különbségek 55 felett is kijönnek

A férfiak magabiztosabban elboldogulnak a neten. Legalábbis maguknak és másoknak sem szívesen ismerik be, ha elakadtak. A felmérés szerint a szenior korosztályba tartozó férfiaknak csak 37,73 százalék kér segítséget családtagjától, ha valamit nem talál, vagy nem tud megoldani online, míg az 55 év feletti nőknek több mint a fele (53,1 százalék). A férfiak ugyanakkor nagyobb arányban használják naponta a TikTokot (12,2 százalék vs. 8,39 százalék) és a YouTube-ot (42,97 százalék vs. 35,1 százalék), mint a nők, akik a kommentelésben is lemaradást mutatnak.

Meglepő módon a korosztályt képviselő férfiak a lelkesebb véleménynyilvánítók a közösségi médiában. 31,27 százalékuk napi rendszerességgel osztja meg a véleményét a Facebookon a nők 22,83 százalékával szemben. Sőt, a kérdőívet kitöltő férfiak 30,67 százaléka a különböző portálok hírei alatt is ír hozzászólásokat, míg a nőknél ez az arány csak 19,6 százalék. A férfiak javára írandó, hogy ők tűnnek tudatosabb netezőnek. A szenior férfi válaszadók harmada használ mindenütt különböző jelszót, míg csak minden ötödik megkérdezett nő teszi ugyanezt. Emellett a férfiak a kétlépcsős azonosítást is jóval nagyobb arányban állították be, mint a nők (47,6 százalék vs. 32,67 százalék).


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

VoxPay: Parkolj egyetlen kattintással!

csü máj 2 , 2024
ShareTweetPinShareGyakorlatilag kizárja az elfelejtett vagy lejárt parkolás miatti büntetés lehetőségét és a túlfizetést a VoxPay applikáció parkolási fejlesztése. A VoxPay új funkcióinak köszönhetően egy gombnyomással indítható és leállítható a parkolás, továbbá a zárolási képernyőn is megjelenik a futó parkolás, így folyamatosan nyomon tudjuk követni a parkolás állapotát anélkül, hogy nyomkodnunk […]
VoxPay app parkolás

És még ez is...